Korruption i Sverige

MJLee

Trådstartare
Sitter och läser DNs artiklar om riksrevisionen http://www.dn.se/nyheter/sverige/riksrevisorerna-avbrot-granskningar-for-miljoner/ och funderar lite på det här med korruptionen i Sverige. Nej, det är mycket sällan så grovt som kontanter för tjänster, men golfresor, vinkylare, gräddfil i bostadskön osv är väl mer regel än undantag.

Alla vet väl också vid det här laget att det är kontakter som gäller på arbetsmarknaden och att göra kariärr, särskilt skulle jag säga inom offentliga sektorn, privata sektorn har ju faktiskt ett prestationskrav också. När jag jobbade för SCB ett kort tag var det ca 5-7% som fick jobb via arbetsförmedlingen, resten var kontakter.

Sverige räknas som ett av världens minst korrumperade länder, men fasiken vet. Vänskapskorruption, tycker jag på många sätt är värre än 'ren' korruption eftersom det är så mycket svårare att komma åt och bekämpa.

Svenskar slår sig gärna för bröstet och förfasar sig över korruptionen i andra länder, ffa i tredje världen. Dåvarande SIDA chefen i ett afrikanskt land predikade om hur hemskt det var med vad jag kallar överlevnadskorruption, dvs tjänstemän som inte fick lönen utbetald utan försörjde sig på mutpengar. Samtidigt skrev hen fakturor till SIDA på antalet inbjudna till receptioner, väl vetandes att alla aldrig kom, och stoppade mellanskillnaden i egen ficka.

Det känns som det är något ruttet inom svensk statsförvaltning (inkl kommuner och landsting) oberoende av färg på på politiker, men att statstjänstemän är lika goda om inte värre kålsupare. Hur får vi stopp på problemet och blir lika okorrumperade som vi gärna vill framstå som?
 
Idrotten/den ideella sektorn i Sverige marknadsför sig som den bästa nätverksbyggaren och därigenom arbetsförmedlare. Det är väl jättebra? Jag tänker alltid som så att om någon får jobb genom kontakter så blir det en mindre att belasta arbetsförmedlingen och en mindre som skickar in ansökningar till dom som valt att annonsera. Därigenom har den "kontaktlöse" sluppit konkurrensen av dom personerna. Och om nu någon omeriterad person får "ditt" jobb. Ja då är det ju arbetsplatsens problem. Inte säkert du fått det jobbet iallafall.
 
Naturligtvis är kontakter och nätverk en del av arbetsmarknaden, men det jag vänder mig emot är när det, som DNs artiklar visar, att chefer skräddarsyr annonser, lovar jobb till fd kolleger, går förbi korrekt anställningsförfarande. Är du rätt person för jobbet, gått igenom ett korrekt anställningsförfarande och AG anser att du är bäst lämpad även om de finns andra som har bättre formella meriter ja, då ska du ha jobbet.

Men, får du jobbet, över mer kvalificerade ansökande, pga av din tidigare personliga eller proffessionella relation med chefen, då tycker jag att vi har gått över gränsen från kontakter/nätverk till vänskapskorrumption.

Tips från ditt nätverk - jag gillar verkligen linkedin - är fantastiskt bra. Men får du betydligt högre lön och förmåner för att du är sambo/gift med högsta chefen på en myndighet (vilket det finns en del exempel på) då har det gått mil över gränsen.

Problemet som jag ser det, vilket forskning har visat, är att när ledningen/cheferna ger favörer på det här sättet, ja då sprider det sig sedan neråt i verksamheten. Om nu chefen tycker att det är ok, ja då kan jag också agera så. Hur sjutton kommer vi tillrätta med problemet?
 
Naturligtvis är kontakter och nätverk en del av arbetsmarknaden, men det jag vänder mig emot är när det, som DNs artiklar visar, att chefer skräddarsyr annonser, lovar jobb till fd kolleger, går förbi korrekt anställningsförfarande. Är du rätt person för jobbet, gått igenom ett korrekt anställningsförfarande och AG anser att du är bäst lämpad även om de finns andra som har bättre formella meriter ja, då ska du ha jobbet.

Men, får du jobbet, över mer kvalificerade ansökande, pga av din tidigare personliga eller proffessionella relation med chefen, då tycker jag att vi har gått över gränsen från kontakter/nätverk till vänskapskorrumption.

Tips från ditt nätverk - jag gillar verkligen linkedin - är fantastiskt bra. Men får du betydligt högre lön och förmåner för att du är sambo/gift med högsta chefen på en myndighet (vilket det finns en del exempel på) då har det gått mil över gränsen.

Problemet som jag ser det, vilket forskning har visat, är att när ledningen/cheferna ger favörer på det här sättet, ja då sprider det sig sedan neråt i verksamheten. Om nu chefen tycker att det är ok, ja då kan jag också agera så. Hur sjutton kommer vi tillrätta med problemet?

Sverige gör redan mycket men mer behövs göras. Ett sätt är att inte ge lägre chefer stor makt utan att alla anställningar måste motiveras ingående till högre ort. Det samma gäller löner.

Det ska sägas att vänskapskorruption och svågerpolitik är fullt naturligt. Dock är svenskar så naiva och underordnade staten att jag bedömer det som troligt att svenskar även är ärligare än gemene världsmedborgare i denna fråga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp