Korsa Haflinger men med vad?

arna

Trådstartare
Hallo!
Har inte tänkt att betäcka mitt sto i år (hon kastade 1 mån innan nedkomst i år) men kanske nästa år. Om man inte ska ta en haflingerhingst (vilket jag förmodligen har tänkt) vilken annan ras vore ett alternativ i era ögon?
Mitt sto är av den grova typen ,145 cm hög. Jag vill ha ett föl till mig själv så den behöver bli viktbärande men inte så hög(har höjdskräck:o )Jag vill kunna köra och dressyrträna lite men ej tävla, lugn o stabil.
Har någon något bra förslag på alternativa raser?? /L
 
Sv: Korsa Haflinger men med vad?

arna skrev:
Hallo!
Har inte tänkt att betäcka mitt sto i år (hon kastade 1 mån innan nedkomst i år) men kanske nästa år. Om man inte ska ta en haflingerhingst (vilket jag förmodligen har tänkt) vilken annan ras vore ett alternativ i era ögon?
Mitt sto är av den grova typen ,145 cm hög. Jag vill ha ett föl till mig själv så den behöver bli viktbärande men inte så hög(har höjdskräck:o )Jag vill kunna köra och dressyrträna lite men ej tävla, lugn o stabil.
Har någon något bra förslag på alternativa raser?? /L


Det bästa att betäcka med är ju självklart en Haflinger! Men om du av nån anledning skulle välja en annan ras så är det Arab som gäller, alla andra raser korsade med Haflinger har inget att tillföra. Med Araben kommer du visserligen få en lättare häst, och samtidigt gå emot avel där man försöker få bort alla procent Arab som redan finns inkorsade!!!:crazy:
Tycker personligen inte att du skall betäcka med nåt annat än Haflinger, då det igentligen inte finns nån anledning till. Vill du ha en lättare avkomma, så finns ju numera Wilco i avel, som förhoppningsvis kommer ge lite lättare avkommor, och vill du ha något grovt så finns det ju flertalet hingstar att välja på!:)

//Sara
 
Sv: Korsa Haflinger men med vad?

Håller med dig Golden_Tinka!
Hade helt klart valt att använda en haflinger hingst!
Leta upp en som är lättare om du nu tycker din är lite i tyngsta laget!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 505
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp