Korsa hårlag, otillåtna färger och registrering (utbruten från Tinjas magiska rymdvalpar)

Dentaku

Trådstartare
Ja, jag uttryckte mig lite luddigt, det var hanens mammas sida jag tittade på. Däremot blev jag rätt förvirrad av de olika registreringarna på tiken. I USA är det vanligt med registrering i ASCA och jag läste hos finska Kennelklubben att det krävs ett tre eller om det var fyra generationer innan en ASCA-reggad hunds avkommor kan reggas som FI, innan dess är det ER som gäller. Råkade fastna i frågan på jobbet och nu känner jag mig mer snurrig (och möjligen något ot).

Jag tror att det kan vara så att ASCA-reggade hundar som importeras till Finland blir reggade i ER-registret och där krävs alltid tre generationer innan de kan reggas i vanliga registrerat. Men om en ASCA-hund är importerad till ett land där kennelklubben registrerar i vanliga registret på en gång kommer den registreringen att vara giltig även i Finland. Lite som att många europeiska kennelklubbar måste respektera min tiks stamtavla trots att hon inte skulle fått registreras där öht, utan räknats som blandras.
 
Jag tror att det kan vara så att ASCA-reggade hundar som importeras till Finland blir reggade i ER-registret och där krävs alltid tre generationer innan de kan reggas i vanliga registrerat. Men om en ASCA-hund är importerad till ett land där kennelklubben registrerar i vanliga registret på en gång kommer den registreringen att vara giltig även i Finland. Lite som att många europeiska kennelklubbar måste respektera min tiks stamtavla trots att hon inte skulle fått registreras där öht, utan räknats som blandras.
Nyfiken fråga: varför skulle din tik räknas som blandras? 🙂
 
Hennes pappa är resultatet av en parning mellan långhårig och korthårig collie. :)

Är det moderklubben som inte tillåter korsparning?

Bland belgarna har Sverige kört över moderklubben och tillåtit korsparning mellan grönis och malle. Korsparning mellan de andra varianterna tror jag är ok enligt moderklubben (borde kolla upp, för jag är ej helt säker).
 
Men på collie får man ju korspara ibland.

I Sverige är det fullt tillåtet att para mellan hårlagen precis som man vill, det är därför min hunds pappa(och därmed också min hund) har stamtavla. Men i de flesta andra länder i Europa får man inte göra det alls, parar man lång- och korthår går det inte att regga hunden. Men som sagt måste dessa länder ändå acceptera att min hund och hennes pappa är renrasiga efter som de uppfyller kraven för landet de reggats i.
 
Är det moderklubben som inte tillåter korsparning?

Bland belgarna har Sverige kört över moderklubben och tillåtit korsparning mellan grönis och malle. Korsparning mellan de andra varianterna tror jag är ok enligt moderklubben (borde kolla upp, för jag är ej helt säker).

Moderklubben slutade tillåta parning mellan hårlagen 1989(innan dess har det varit tillåtet sedan collien blev en ras). Flera länder hakade på, och ett tag tror jag bara att det var Sverige som inte ändrat reglerna alls(i Finland krävdes dispens). Nu har Finland och Norge återgått till att man får para fritt igen. Överlag är de nordiska kennelklubbarna bra på att inte sätta upp den där typen av onödiga regler utan fokuserar på sådant som gäller hälsa och mentalitet istället.
 
Moderklubben slutade tillåta parning mellan hårlagen 1989(innan dess har det varit tillåtet sedan collien blev en ras). Flera länder hakade på, och ett tag tror jag bara att det var Sverige som inte ändrat reglerna alls(i Finland krävdes dispens). Nu har Finland och Norge återgått till att man får para fritt igen. Överlag är de nordiska kennelklubbarna bra på att inte sätta upp den där typen av onödiga regler utan fokuserar på sådant som gäller hälsa och mentalitet istället.

Hur kan SKK välja att ha andra regler än moderklubben? Jag tänker på pudel där flerfärgat inte är tillåtet och där hänvisar man till att kennelklubben i Frankrike som är ansvarig för rasen inte godkänner flerfärgade.
 
Moderklubben slutade tillåta parning mellan hårlagen 1989(innan dess har det varit tillåtet sedan collien blev en ras). Flera länder hakade på, och ett tag tror jag bara att det var Sverige som inte ändrat reglerna alls(i Finland krävdes dispens). Nu har Finland och Norge återgått till att man får para fritt igen. Överlag är de nordiska kennelklubbarna bra på att inte sätta upp den där typen av onödiga regler utan fokuserar på sådant som gäller hälsa och mentalitet istället.
Ser man på hunden om man har blandat hårlag eller vad är poängen med att förbjuda?
 
Hur kan SKK välja att ha andra regler än moderklubben? Jag tänker på pudel där flerfärgat inte är tillåtet och där hänvisar man till att kennelklubben i Frankrike som är ansvarig för rasen inte godkänner flerfärgade.
Jag har träffat flera flerfärgade pudlar. Är det otillåtet överallt?
 
Jag har träffat flera flerfärgade pudlar. Är det otillåtet överallt?

Det är inte en godkänd färg på utställningar men det finns inget förbud mot att registrera eller avla på flerfärgade pudlar. Jag tror inte att dom kan få valphänvisning via rasklubben och det blev ganska upprört när en uppfödare av flerfärgat annonserade i rastidningen. Det kan födas flerfärgade i kullar efter solida föräldrar och det finns flera uppfödare som avlar på flerfärgade så dom är inte helt ovanligt

Dom är godkända i en del kennelklubbar som inte tillhör FCI och kan ställas ut i bland annat Tyskland men jag tror att det är utställningar som anordnas av mindre kennelklubbar.
 
Ser man på hunden om man har blandat hårlag eller vad är poängen med att förbjuda?
En del menar att både korthåren och långhåren får försämrad pälskvalitet av korsparning, själv tycker jag mer det verkar vara naturlig variation i pälslängd och kvalitet oavsett om man parar inom eller mellan hårlagen. Det finns ingen poäng alls i att förbjuda korsparning som jag ser det, utan mer att det verkar vara tradition i en del länder där de ser de två hårlagen som mer olika än vad vi gör i bland annat Sverige. Personligen tycker jag det är bra med korsparningar då det kan öka den genetiska variationen (eller snarare minska eller bromsa minskningen av genetisk variation något).
 
Hur kan SKK välja att ha andra regler än moderklubben? Jag tänker på pudel där flerfärgat inte är tillåtet och där hänvisar man till att kennelklubben i Frankrike som är ansvarig för rasen inte godkänner flerfärgade.

För att SKK tycker att det är idiotiskt att begränsa avelsbasen och genpoolen genom att förbjuda parning enbart på grundval av saker som färg och pälslängd. FCI har samma inställning sedan några år tillbaka.
De olika kennelklubbarna är inte bundna av moderklubben när de sätter sina krav för registrering(tack och lov). I Storbritannien var det t ex tillåtet att para två merlehundar ända fram till 2013, höftledsröntgen är bara en rekommendation, osv.
 
En del menar att både korthåren och långhåren får försämrad pälskvalitet av korsparning, själv tycker jag mer det verkar vara naturlig variation i pälslängd och kvalitet oavsett om man parar inom eller mellan hårlagen. Det finns ingen poäng alls i att förbjuda korsparning som jag ser det, utan mer att det verkar vara tradition i en del länder där de ser de två hårlagen som mer olika än vad vi gör i bland annat Sverige. Personligen tycker jag det är bra med korsparningar då det kan öka den genetiska variationen (eller snarare minska eller bromsa minskningen av genetisk variation något).
Även inom min ras, chow chow, så påstår en del att korsning mellan hårlagen skulle ge mellanhårlag. Vi som föder upp båda hårlagen vet att valparna blir antingen långhår eller korthår. Pälslängden varierar inom båda hårlagen. Nu är min ras inte uppdelas i två raser, utan rasen har fem färger och två hårlag som föds i samma kullar. Hårlagen tävlar tillsammans på utställning.
 
Fast flera av dessa är har ch titlar
Som de fått i något annat land då? I Sverige får de en bedömning, men inga titlar eller placeringar.

Min aprikosröda mellanpudel skulle jag kunna ställa utan problem trots att han har två black&tanföräldrar. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp