Korsallergi?

Asko

Trådstartare
Blev lite undrande efter ha druckit en smoothie och kände att det stack i tandköttet, jag började fundera över korsallergi och googlade på detta.
Det jag läste mig fram till var att vissa allergier ger korsallergi till vissa specifika matgrupper. Men jag blev nyfiken då några av de frukter/grönsaker jag reagerar på inte ingår i den grupp som jag vet att jag är allergisk mot (pollen i mitt fall).
Är det specifikt bekräftat rent vetenskapligt att man vet att allergier från specifika grupper ger korsallergi mot just dessa frukter/grönsaker eller kan det dyka upp sådana från andra allergigrupper? Eller är det inte möjligt utan beror snarare på överkänslighet?
Försökte googla mig till info om man tex är allergisk mot pollen men reagerar på födoämnen som är kända för att vara korsallergi mot latex, men hittar inte riktigt något. Skulle vara intressant att veta!


Personligen är jag allergisk mot björk (har nog blivit lite känsligare med åldern) men märkt att jag reagerar i munnen mot färsk tomat (blåsor), kiwi (kliande/pirrande känsla) och nu funderar jag över ananas då smoothien jag drack innehöll mest av detta och gav mig stickande tandkött som smakar lite blodigt. Vad jag har läst om korsallergier så verkar ingen av dem hamna i gruppen för korsallergier mot björk, därav min nyfikenhet.
 
Jag kan inte äta citrusfrukt eller färsk tomat, har någon form av korsallergi, men som läkaren sa, det går liksom inte att testa allt via blodprov.
Jag kan ibland äta citrusfrukt men eftersom jag aldrig vet när läpparna och munnen sväller så låter jag bli.
 
Jag är allergisk mot björk och tål ananas ibland. Vet inte om det hat något samband alls.
Har jag otur får jag munsår om jag äter färsk ananas.
 
Jag kan inte äta citrusfrukt eller färsk tomat, har någon form av korsallergi, men som läkaren sa, det går liksom inte att testa allt via blodprov.
Jag kan ibland äta citrusfrukt men eftersom jag aldrig vet när läpparna och munnen sväller så låter jag bli.
Jag undviker färsk tomat jag också då det gör ont av blåsorna. Kiwi är däremot gott så jag kan äta ett par bitar, känns märkligt pirrigt (men gången jag vågade mig på att äta en hel själv fick jag ångra, klarar max en halva).
Men reagerade nu som sagt på ananas och blev därför nyfiken, minns inte om jag reagerat på det förut. Men jag är inte förtjust i ananas så det klarar jag mig utan :rofl::D
 
Jag är allergisk mot björk och tål ananas ibland. Vet inte om det hat något samband alls.
Har jag otur får jag munsår om jag äter färsk ananas.
Märkligt, skillnad på färsk och tillagad eller liknande?
För mig är det skillnad på mängd också.
 
Märkligt, skillnad på färsk och tillagad eller liknande?
För mig är det skillnad på mängd också.
Jag kan äta tillagad tomat och inlagda mandariner.
Har inte ifrågasatt det.
Men man ska vara försiktig när man får kli i munnen mm.
Rätt som det är kan luftvägarna reagera.
Jag sväller enormt i läppar och mun och har därav en epipen hemma jämt och även mes mig.
Då citrusallergien även är luftburen och färsk tomat med.
 
Jag kan äta tillagad tomat och inlagda mandariner.
Har inte ifrågasatt det.
Men man ska vara försiktig när man får kli i munnen mm.
Rätt som det är kan luftvägarna reagera.
Jag sväller enormt i läppar och mun och har därav en epipen hemma jämt och även mes mig.
Då citrusallergien även är luftburen och färsk tomat med.
Tillagad tomat fixar jag också, ett tag när jag var liten så brukade min mamma ta bort innehållet där fröna finns och ge mig bara fruktköttet (typ skalet) - det klarade jag så länge man inte lämnade något av innehållet. Så jag har tänkt att jag är känslig mot syran i innehållet där fröna är, och inte fruktköttet. Ketchup är inte något problem alls.
Doften av skuren färsk tomat kan irritera mig men har inte reagerat än utan tänkte att det var mera minnet, visste inte att det var luftburet. Intressant.
 
Tillagad tomat fixar jag också, ett tag när jag var liten så brukade min mamma ta bort innehållet där fröna finns och ge mig bara fruktköttet (typ skalet) - det klarade jag så länge man inte lämnade något av innehållet. Så jag har tänkt att jag är känslig mot syran i innehållet där fröna är, och inte fruktköttet. Ketchup är inte något problem alls.
Doften av skuren färsk tomat kan irritera mig men har inte reagerat än utan tänkte att det var mera minnet, visste inte att det var luftburet. Intressant.
Min är ju det iaf
 
Märkligt, skillnad på färsk och tillagad eller liknande?
För mig är det skillnad på mängd också.

Äter inte tillagad 😁
Konserverad går bra, färsk är alltid en chansning. Ibland kan jag äta massor, ibland svullnar läpparna upp och spricker av bara lite 😒
 
Blev lite undrande efter ha druckit en smoothie och kände att det stack i tandköttet, jag började fundera över korsallergi och googlade på detta.
Det jag läste mig fram till var att vissa allergier ger korsallergi till vissa specifika matgrupper. Men jag blev nyfiken då några av de frukter/grönsaker jag reagerar på inte ingår i den grupp som jag vet att jag är allergisk mot (pollen i mitt fall).
Är det specifikt bekräftat rent vetenskapligt att man vet att allergier från specifika grupper ger korsallergi mot just dessa frukter/grönsaker eller kan det dyka upp sådana från andra allergigrupper? Eller är det inte möjligt utan beror snarare på överkänslighet?
Försökte googla mig till info om man tex är allergisk mot pollen men reagerar på födoämnen som är kända för att vara korsallergi mot latex, men hittar inte riktigt något. Skulle vara intressant att veta!


Personligen är jag allergisk mot björk (har nog blivit lite känsligare med åldern) men märkt att jag reagerar i munnen mot färsk tomat (blåsor), kiwi (kliande/pirrande känsla) och nu funderar jag över ananas då smoothien jag drack innehöll mest av detta och gav mig stickande tandkött som smakar lite blodigt. Vad jag har läst om korsallergier så verkar ingen av dem hamna i gruppen för korsallergier mot björk, därav min nyfikenhet.
Jag är allergisk mot björkpollen och timotejpollen. Reagerar på rå morot och kan även känna av stenfrukter med kli i munnen. Tidigare kunde jag inte äta rått äpple men det har försvunnit. Kiwi och ananas (färsk) har jag också känt av ibland, ibland inte.
Är det tillagat går allt bra, även morot som jag reagerar som kraftigast på. Men den måste vara helt genomkokt.
 
Jag är allergisk mot björkpollen och timotejpollen. Reagerar på rå morot och kan även känna av stenfrukter med kli i munnen. Tidigare kunde jag inte äta rått äpple men det har försvunnit. Kiwi och ananas (färsk) har jag också känt av ibland, ibland inte.
Är det tillagat går allt bra, även morot som jag reagerar som kraftigast på. Men den måste vara helt genomkokt.
Stenfrukter och äpple vet jag är vanligt vid korsallergi när det gäller pollen. 🤔
 
Märkligt, skillnad på färsk och tillagad eller liknande?
För mig är det skillnad på mängd också.
Min dotter kan äta konserverad och tillagad ananas, men inte färsk, då får hon stickande/kliande känsla i munnen samt ont i magen vid större mängder.

Utöver ananas är hon allergisk mot gräspollen, men har inga andra födoämnesallergier.
 
Det klassiska korsallergenet är just vid allergi mot björkpollen. Då är man oftast korsallergisk mot hasselnötter, stenfrukter och rotfrukter. Sedan hur mycket man reagerar beror på vilken årstid det är, hur mycket björkpollen det är i luften för det påverkar pålagorna i kroppen. Även om man i vanliga fall inte reagerar på morötter - så kan det just en gång bli "droppen som får bägaren att ringa över" och så får man en jättestor reaktion.

Det gör att det är svårt att säga i förväg hur man reagerar. T ex har jag svårt att äta råa rotfrukter när det är väldigt mycket björkpollen, men under vinterhalvåret går det bättre. För då har jag ingen allergi som retar mitt immunförsvar.

/Lizzie
 
Det gör kiwi också, innehåller ett sådant protein alltså.
Sonen 4 år hävdar att salt är gott på kiwi. Jag har vägrat att prova men nu blir jag faktiskt nyfiken! Får också kli i munnen av ananas men har inga allergier.

För att svara på ursprungsfrågan så är exet gräsallergiker (pollen och kontakt) och reagerar också på ris som tydligen är ett sorts gräs. Tydligen inte särskilt vanligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har vetat sedan barn att jag har mild allergi mot björkpollen (märks bara när det är som värst typ). Med tiden har jag dock märkt...
2
Svar
21
· Visningar
1 288
Senast: Harmomini
·
Kropp & Själ Lång historia kort så har jag sen i vintras haft problem med att jag vaknar vissa mornar med extremt svullna ögonlock. Svullnaden håller...
Svar
16
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp