Korsallergi

Asko

Trådstartare
Jag har vetat sedan barn att jag har mild allergi mot björkpollen (märks bara när det är som värst typ). Med tiden har jag dock märkt att jag har reagerat på två livsmedel också, kiwi och tomat, tänkte inte ens på dem som allergi till en början men det har gjort att jag undviker de färska varianterna av dem. Tillagad tomat i olika former går bra. Färsk kiwi kan jag äta typ en halva av, har inte provat någon tillagad (vad än det kan vara) 😅
Men till saken, jag kollade just upp korsallergier på internet och det står om olika frukter/grönsaker som kan kopplas till en viss allergi. Men det kan stå olika frukter/grönsaker kopplade till en viss särskild allergi på olika sidor, tex äpple står alltid kopplat till björkallergi men kiwi hoppar ibland mellan olika allergier 🤔 Så jag undrar, är det något som vetenskapen inte är helt klar över? Eller finns det klara fakta?

För just de två jag reagerar på verkar ibland inte finnas med i listan över möjliga livsmedel som man reagerar på med björkallergi. Kiwi verkar dyka upp där i vissa uppslag som sagt, men tomat verkar vara sällsynt att det dyker upp som korsallergi till björk.

Jag reagerar dock på olika sätt mot de två livsmedlen, av kiwi får jag kliande muntak medan av färsk tomat (speciellt vätskan) får jag blåsor på tungan av. Spelar det någon roll? Tänker att man kanske reagerar likadant då det gäller samma korsallergi... Isåfall kanske den ena (tomat?) är en känslighet som inte har med min björkallergi att göra?

Undrar av ren nyfikenhet egentligen :D
 
Är du säker på att du inte ÄR allergisk mot just kiwi?
Att det inte handlar om korsallergi utan allergi?

Kiwi är ändå hyfsat 'vanlig' eller ja, man ser den oftare än andra frukter att man är allergisk emot den.
Beroende på sammansättningen kan den säkert 'passa' att ge reaktion via korsallergi till flera olika saker.


Tomat är också ganska vanlig att vara överkänslig mot (utan att vara allergisk), kanske 'bara' en sån grej?
 
Om du reagerar på kiwi och tomat året runt är det ju inte någon korsallergi. Mina allergier kan ge symptom ibland, men ibland klarar jag mig utan, och det beror på mängder av faktorer (vilken sort på frukten det är, om jag redan är triggad av andra allergier, eller om jag är allmänt nedsatt av någon anledning).

Typiskt korsallergi är att det funkar utmärkt tills man råkar kombinera de två allergenerna. För mig kan det vara tex röda äpplen under pollensäsong. Då svullnar munnen direkt, medan jag inte känner något alls under rest av året.
 
Jag har 2 kors allergier som korsar varrandra och gör mig "överkänslig" mot en hel del mat.
Dvs jag dör inte om jag äter kiwi men det kliar i munnen/halsen och slemhinnan i gommen får blåsor och trasas sönder typ direkt.

Allergisk mot Björk pollen och gräspollen, kvalster, katt.
Min mat "allergi" börkade med kiwi och morötter sen blev det citrus sen annanas, hela morots familjen och en del del andra rotfrukter, typ alla exotiska syrliga frukter, mango, banan, plommon, jordgubb, äpple m.m.

Vissa grejer får jag utslag på händerna av när jag skalar, som potatis och pumpa. Med tillagat kan jag äta det. Och typ plommon och jordgubb kan jag bara äta enstaka riktigt solmogna av, tillagade men tillagat är det sällan problem.

Sen är jag vegeterian också så är en riktigt rolig person att bjuda på middag 😅... (eller inte..)
 
Åh, jag tänkte inte ens på att korsallergi kanske bara dyker upp när ens vanliga allergi dyker upp! :o🤔
Som ni säger så är jag överkänslig mot tomat och kiwi hela året runt. Intressant, det kände jag faktiskt inte till om korsallergi.
Reagerar ni likadant på all korsallergi eller olika på olika livsmedel?
 
Jag har 2 kors allergier som korsar varrandra och gör mig "överkänslig" mot en hel del mat.
Dvs jag dör inte om jag äter kiwi men det kliar i munnen/halsen och slemhinnan i gommen får blåsor och trasas sönder typ direkt.

Allergisk mot Björk pollen och gräspollen, kvalster, katt.
Min mat "allergi" börkade med kiwi och morötter sen blev det citrus sen annanas, hela morots familjen och en del del andra rotfrukter, typ alla exotiska syrliga frukter, mango, banan, plommon, jordgubb, äpple m.m.

Vissa grejer får jag utslag på händerna av när jag skalar, som potatis och pumpa. Med tillagat kan jag äta det. Och typ plommon och jordgubb kan jag bara äta enstaka riktigt solmogna av, tillagade men tillagat är det sällan problem.

Sen är jag vegeterian också så är en riktigt rolig person att bjuda på middag 😅... (eller inte..)
Kanske lättare att säga vad du kan äta? :o😅
 
Om du reagerar på kiwi och tomat året runt är det ju inte någon korsallergi. Mina allergier kan ge symptom ibland, men ibland klarar jag mig utan, och det beror på mängder av faktorer (vilken sort på frukten det är, om jag redan är triggad av andra allergier, eller om jag är allmänt nedsatt av någon anledning).

Typiskt korsallergi är att det funkar utmärkt tills man råkar kombinera de två allergenerna. För mig kan det vara tex röda äpplen under pollensäsong. Då svullnar munnen direkt, medan jag inte känner något alls under rest av året.
Fast det där stämmer väl inte? Aldrig hört att man bara skulle reagera när det är pollensäsong t ex. Jag har gjort allergivaccination och enligt läkaren där så tar inte allergivaccinationen bort korsreaktionerna trots att man inte längre har besvär av pollenallergin. Det är flera år sedan jag reagerade på pollen nu men likväl kan jag inte äta äpplen, morötter, nötter osv. Och nej jag är inte allergisk mot dessa utan det är korsreaktioner.
 
Åh, jag tänkte inte ens på att korsallergi kanske bara dyker upp när ens vanliga allergi dyker upp! :o🤔
Som ni säger så är jag överkänslig mot tomat och kiwi hela året runt. Intressant, det kände jag faktiskt inte till om korsallergi.
Reagerar ni likadant på all korsallergi eller olika på olika livsmedel?
Det behöver inte dyka samtidigt. Korsallergi innebär att ett allergen är likt ett annat i formen så att antikroppar mot det man är allergisk mot ”egentligen” även binder till korsallergenet. Har man däremot en aktiv allergisk reaktion så är immunförsvaret mer reaktivt och det finns fler av de aktuella antikropparna som kan binda in till allergenet eller korsallergenet.
 
Kanske lättare att säga vad du kan äta? :o😅
I mitt fall typ gurka och vatten.

Lite skämt, men också väldigt mycket sanning då jag reagerar på så vansinnigt mycket att det går inte att undvika att få i mig något som ger reaktion.

Har alla "bas"allergier, alla korsallergier man kan ha till dem, ett stort okänt antal orala allergier och överkänsligheter och förmodligen en hel hop till..

Undviker såklart sånt som påverkar munhåla/svalg allt som de dyker upp iom att det faktiskt kan vara potentiellt farligt, vilket utslag runt munnen inte är.

Enda gångerna som jag är helt utslagsfråga är när jag står på en längre kortisonkur. Vilket är förvånansvärt sällan ändå 😅
 
Du kan ju ha blivit allergisk mot dem också och att det inte har något med din pollenallergi att göra. Just kiwi är det rätt vanligt att känna obehag när man äter eftersom det innehåller ett enzym som bryter ner proteiner, liksom ananas också gör. Det behöver inte vara en allergi, men nog så otrevlig upplevelse ändå.
 
Jag ar rejalt allergisk varje var och host. Daremellan har jag iblan nara tecken pa allergier, men mycket sallan och inte sa starkt. Var och host vet jag att jag ar allergisk mot en hel del olika grassorter, och trad, pluss en hel del mat. Och pa host och var ar jag mycket mer allergisk mot vissa matvaror.

Jag har dock inte brytt mig i att testa for alla olika amnen. Jag vet att jag inte ska ta vissa mediciner som gor att mun och ansikte svaller upp och att tillexempel valnotter kliar som skjutton i munnen och halsen. Medicinerna haller mitt sjukhus reda pa (och jag kollar varje gang jag far en antibiotica) och valnotterna substitutar jag med pecans. (min doctor har ocksa forsett mig med 2 epi pens som alltid finns i min handvaska)

Jag har ocksa problem med bade annanas och Kiwi ... sa kiwi ater jag inte, medan jag alltid lagar (steker, grillar, kokar i bakverk) annanas.
 
Jag har vetat sedan barn att jag har mild allergi mot björkpollen (märks bara när det är som värst typ). Med tiden har jag dock märkt att jag har reagerat på två livsmedel också, kiwi och tomat, tänkte inte ens på dem som allergi till en början men det har gjort att jag undviker de färska varianterna av dem. Tillagad tomat i olika former går bra. Färsk kiwi kan jag äta typ en halva av, har inte provat någon tillagad (vad än det kan vara) 😅
Men till saken, jag kollade just upp korsallergier på internet och det står om olika frukter/grönsaker som kan kopplas till en viss allergi. Men det kan stå olika frukter/grönsaker kopplade till en viss särskild allergi på olika sidor, tex äpple står alltid kopplat till björkallergi men kiwi hoppar ibland mellan olika allergier 🤔 Så jag undrar, är det något som vetenskapen inte är helt klar över? Eller finns det klara fakta?

För just de två jag reagerar på verkar ibland inte finnas med i listan över möjliga livsmedel som man reagerar på med björkallergi. Kiwi verkar dyka upp där i vissa uppslag som sagt, men tomat verkar vara sällsynt att det dyker upp som korsallergi till björk.

Jag reagerar dock på olika sätt mot de två livsmedlen, av kiwi får jag kliande muntak medan av färsk tomat (speciellt vätskan) får jag blåsor på tungan av. Spelar det någon roll? Tänker att man kanske reagerar likadant då det gäller samma korsallergi... Isåfall kanske den ena (tomat?) är en känslighet som inte har med min björkallergi att göra?

Undrar av ren nyfikenhet egentligen :D
Det är inte så att du inte tål ”köttätargenen” i dessa då? Mango och ananas har samma protein som tomat och kiwi som bryter ner kött / slemhinnor och många reagerar med kliande mun, svullna läppar och i vissa fall sår. Detta kan göra att man kan reagera mer på andra saker eftersom ens skydd i munnen är minskat även ända ner till magen eftersom det är först i magen det bryts ner. Värme bryter ner ämnet så tex grillad ananas går bra eller varm tomat i gryta.
 
Jag har 2 kors allergier som korsar varrandra och gör mig "överkänslig" mot en hel del mat.
Dvs jag dör inte om jag äter kiwi men det kliar i munnen/halsen och slemhinnan i gommen får blåsor och trasas sönder typ direkt.

Allergisk mot Björk pollen och gräspollen, kvalster, katt.
Min mat "allergi" börkade med kiwi och morötter sen blev det citrus sen annanas, hela morots familjen och en del del andra rotfrukter, typ alla exotiska syrliga frukter, mango, banan, plommon, jordgubb, äpple m.m.

Vissa grejer får jag utslag på händerna av när jag skalar, som potatis och pumpa. Med tillagat kan jag äta det. Och typ plommon och jordgubb kan jag bara äta enstaka riktigt solmogna av, tillagade men tillagat är det sällan problem.

Sen är jag vegeterian också så är en riktigt rolig person att bjuda på middag 😅... (eller inte..)

Fascinerande ändå att se en till som inte tål morötter. Det är fasen morötter i ALLT eftersom det är en enkel utfyllnad antar jag. Varenda gång jag säger att jag inte tål morötter tittar folk på mig som att jag bara är kräsen och försöker skylla på allergi :D De har då aaaaaldirg hört talas om att man kan vara allergisk mot morötter.
 
Fascinerande ändå att se en till som inte tål morötter. Det är fasen morötter i ALLT eftersom det är en enkel utfyllnad antar jag. Varenda gång jag säger att jag inte tål morötter tittar folk på mig som att jag bara är kräsen och försöker skylla på allergi :D De har då aaaaaldirg hört talas om att man kan vara allergisk mot morötter.
Jag kan äta tillagade morötter men inte råa..
 
Fascinerande ändå att se en till som inte tål morötter. Det är fasen morötter i ALLT eftersom det är en enkel utfyllnad antar jag. Varenda gång jag säger att jag inte tål morötter tittar folk på mig som att jag bara är kräsen och försöker skylla på allergi :D De har då aaaaaldirg hört talas om att man kan vara allergisk mot morötter.
Jag känner flera som är det, men då endast mot råa, så tillagade går bra och alla dessa är pollenallergiker så är inte otroligt att det handlar om korsallergi.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Blev lite undrande efter ha druckit en smoothie och kände att det stack i tandköttet, jag började fundera över korsallergi och googlade...
2
Svar
38
· Visningar
2 197
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På kursen jag går så ska man träna på att iaktta sig själv, sina känslor och sina reaktioner i olika situationer. Känns lite underligt...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har blivit ifrågasatt av vissa läkare huruvida jag hallucinerar eller ej, då man tydligen inte kan vara medveten om att det man...
2
Svar
39
· Visningar
5 403
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag försöker få i mig mer vitaminer och gillar inte att ta en massa tillskott, äter nog med piller som det är. Äter dock omega 3-kapslar...
Svar
10
· Visningar
2 986
Senast: hvala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp