Korsbandet av...

Alfakrulls

Trådstartare
För 9 månader sedan blev Buffa dålig i sitt ben, började Små halta till och från. I januari var vi hos veterinären.

Röntgen visade ingenting.
De gjorde "draglåda" men där var ingenting. Hem med smärtstillande 2 veckor.

Blev inte bättre och jag var inte nöjd med deras bemötande så valde att gå till en annan klinik 2 veckor senare.
Nya röntgenplåtar togs, många på både knä å höft. Där konstaterades både atros i höft samt knä. Även denna veterinär gjorde "Draglåda" men kunde inte känna nått.

Hem med smärtstillande, samt lite andra dvs medicament som är bra för leder osv.

Vart lite bättre men sen vart det sämre igen. Hon tålde ingen belastning och hoppar på 3 ben bara hon går en kortare koppelpromenad på plant underlag.

Nästan 6 månader har gått. Åker tillbaka för nya plåtat då jag vill se om atrosen är sämre då hon är sämre.

Veterinären tycker det är lite sämre, hon gör "Draglåda" igen, känns inget konstigt, och vi får en remis för vidare utredning på Blå Sjärnan.

Igår var vi där, 1,5 månad senare sen remissen.
Jag hade egentligen gett upp hoppet om att detta ska bli bra.

Nya plåtat tas och man kan se att Buffa har rejält med pålagringar i knät samt atros. De gör "Draglåda" och hon tycker att knät är ruckbart och misstänker att korsbandet är av.

Så den 15 september september ska hon in för titthålsoperation för att se hur det ser ut, och är det korsbandet så kommer de fixa till detta. De tar då bort korsbandet och filar om benet.

Men ju mer jag läser om rehabiliteringen efteråt blir jag lite mörkrädd hur hon ska klara detta. Hon får verkligen inte röra sig någonting på väldigt länge och detta är alltså en sprallig 5årig boxer.

Så, ni som gjort denna operation på era hundar, är det värt det? Jag förstår ju att hon kommer bli näst intill smärtfri och normal igen, vilket är fantastiskt men rehaben skrämmer mig.....

Nu hoppas vi att det är korsbandet som är av, för helt 100 var veterinären inte, för de var inget typiskt glapp utan mer en seg känsla i knät. Och frågan är ju hur länge de varit av eftersom ingen annan kunde känna att det var av. Och hon är kollad så många gånger.

Så, berätta gärna hur det varit för er och hur det blev. :)
 
Min bekants whippet drog av sitt i maj. Han opererades och var helt stilla till en början, sedan 5 minuters-promenader och nu går han nästan normalt igen. Han har lång väg kvar och får fortfarande bara gå kopplad men oj som han ändå musklat på sig igen. Och visst är han helt hyper till och från men det har ändå gått väldigt bra för honom. Dom ska på återbesök nu igen nästa vecka. Vet tyvärr inte mer och mer detaljerat men håller tummarna för din!
 
Min odåga TTA-opererades i december med en lång rehab efteråt. Sen i juli tränar vi på med lydnad och hon får gå mer och mer lös. Allt ser bra ut och hon nu ska hon sakta men säkert upp i den belastning hon ska tåla i framtiden. Jag har med flit skyndat långsamt ofta kommer de tillbaka mycket fortare. Men pga halka hela våren har vi inte kunnat träna på som önskar heller.
Odågan är en treårig rottweiler med MYCKET spring och skutt i benen, men det gick det också :)
 
Härligt :)

Buffa är ju ganska sprallig nån väldigt duktig på att ta de lugnt så ja tror vi fixar detta :)
 
Vår rottweilertik, 7,5 år, opererades för 3 veckor sedan. Främre korsbandet var helt av samt att menisken var skadad.
Vi har avgränsat så att hon bara får röra sig fritt i köket, samt att hon är i bur när vi inte kan övervaka. Det går över förväntan, hon får promenera totalt 20 minuter på en dag inkl rastning. I princip går hon "sakta fot" hemma på gräsmattan, med en korvbit framför nosen ;-)
På kvällarna lyfter vi upp henne i soffan och så får hon massage och mys. Försöker också låta unghunden vara med men då är det alltid koppel på båda.
På torsdag är det dags för återbesök och förhoppningsvis får hon då börja med vattentrask.
Kan tillägga att trots åldern så är hon inte särskilt lugn av sig - kennelnamnet Energicas förklarar en del....
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 405
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
782
Hundhälsa Nu har det gått tre veckor sedan Kryza gjorde illa sitt knä. Som det ser ut kommer hon förhoppningsvis opereras i slutet av september...
2
Svar
23
· Visningar
4 584
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp