Korsförlamning - PPID

SkorpSmulan

Trådstartare
Först och främst Ja hästen är under veterinärvård och ja jag förstår att buke inte kan lösa några veterinära problem men jag vill ändå fråga.

Ni som haft korsförlamning, kan ni berätta lite om förlopp och behandling osv.

Min foderhäst har fått korsförlamning och jag har så svårt att förstå varför.
Jag har börjat fundera lite på om eventuellt PPID och korsförlamning kan ha något samband?

Det är inget som är nytt för hästen, han har inte tränats hårt, han går på lösdrift, har täcke på vid regn, äter sockerreducerad kost sedan tidigare.
Har gått på bete utan problem hela livet.
Gick inte på bete när han fick korsförlamning utan fick beta vid hand ca 15 minuter per dag.

Veterinären var ut på torsdag och han blev bättre och bättre, söndag och måndag mycket bättre och sedan sämre igen på måndag.
Han fick b-vitamin spruta och smärtstillande/ antiinflammatoriskt av veterinären och metacam oralt i 3 dagar.
Hagvila på lösdrift, enligt veterinär, och täckad.
Veterinär är inbokad igen såklart men jag kan inte sluta fundera på varför han fått det från första början.

PSSM test ska tas men jag tror inte riktigt på det, har haft två PSSM hästar och denna är väldigt olik dom tycker jag.

Men om hästen, som börjar vara lite äldre, har fått PPID, kan det även ge korsförlamning?
Ska diskutera detta med veterinär men vill gärna höra lite tankar och kanske ifall någon har mer erfarenhet av korsförlamning och kan ge något tips som jag inte tänkt på.
 
Korsförlamning är inget som normalt hänger ihop med PPID så jag skulle inte tro att det har något samband.
 
Korsförlamning är inget som normalt hänger ihop med PPID så jag skulle inte tro att det har något samband.
Okej tack.
Den andra veterinären trodde dock inte att det var korsförlamning iallafall utan en annan skada som gav liknande symptom, så då behöver jag inte fundera mer på det.
 
Min förra fick korsförlamning som en blixt från klar himmel för Och Diagnostiserades senare som äldre med Ppid - kanske samband men inget vi reflekterade över då.
 
Mitt fbl hade korsförlamning två ggr, båda gångerna visade det sig att han var halt, inget som någon märkt av (varken jag eller min tränare, som just då var Piia Pantsu). Veterinären tror att hästen gick och spände sig längre tid för att inte visa hältan men till slut var han så öm/stel att korsförlamning bröt ut. Och när den väl bröt ut var han synligt halt (båda gångerna) i skritt och hältan fick behandlas utöver korsförlamningen. Men detta är bara tankar från veterinären, går ju inte att säga helt säkert.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
641
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 058
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Sirap
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 614
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp