Korsförlamning

Spring17

Trådstartare
Hej! Är på jakt efter en ny häst och har provridit en som jag tyckte var väldigt trevlig! Dock hade den haft lätt korsförlamning för 1 år sen. Var då inte igång och överviktig, blev riden hårdare i några dagar och då kom ett litet anfall.
Ska jag inte köpa häste pga detta? eller är det nått som man med vettig foderstat och regelbunden motion kan undvika ska hända igen?
 
@Spring17 jag har en kompis som har en korsförlamningshäst och det är lite pyssel men inget som skulle stoppa mig ifrån att köpa en häst om jag verkligen gillar den. Det gäller att inte ge mat med för mkt socker eller stärkelse samt att den inte ska vila. Det är noga att hålla hästen varm över ryggen och att den blir av med slaggprodukter efter träning och får tid på sig att värma upp. Hennes häst är stresskänslig och fick ett litet anfall en gång när den blev superstressad och hon inte fick den att varva ner ordentligt. Om du ska köpa en korsförlamningshäst eller inte beror nog på hur det funkar där du har hästen, finns det möjlighet att köpa egen mat om stallets hö/hösilage är för sockerrikt t.ex.? Hinner du se till att hästen rör på sig (åtminstone) lite varje dag?
 
@Spring17 jag har en kompis som har en korsförlamningshäst och det är lite pyssel men inget som skulle stoppa mig ifrån att köpa en häst om jag verkligen gillar den. Det gäller att inte ge mat med för mkt socker eller stärkelse samt att den inte ska vila. Det är noga att hålla hästen varm över ryggen och att den blir av med slaggprodukter efter träning och får tid på sig att värma upp. Hennes häst är stresskänslig och fick ett litet anfall en gång när den blev superstressad och hon inte fick den att varva ner ordentligt. Om du ska köpa en korsförlamningshäst eller inte beror nog på hur det funkar där du har hästen, finns det möjlighet att köpa egen mat om stallets hö/hösilage är för sockerrikt t.ex.? Hinner du se till att hästen rör på sig (åtminstone) lite varje dag?

Att dom inte ska vila är en sanning med modifikation. Att hästar som går hårt tex 6 dagar och vilar den 7:e samt får mkt foder med socker och skit i ligger i riskzonen är väl kanske inte så konstigt men nästan alla hästar behöver återhämtning. Det skulle tex innebära att en häst som haft korsförlamning inte kan skada sig för den inte kan vila och det säger väl sig själv att dem kan det men man måste ha ett bra upplägg och ge bra mat och tex ta bort kraften när den vilar, inte ställa av hästen längre perioder osv och tex inte låta hästen vila dagen efter ett hårt träningspass men det tycker jag inte man gör oavsett häst. Skritta ut/jogga är alltid bra dagen efter.

Jag hade inte haft problem med att köpa en häst som haft lättare korsförlamning.
 
En gång behöver inte vara ett problem. Det kan ha varit särskilda omständigheter som utlöste anfallet.
Har själv en häst som fått ett anfall i sitt liv och sen aldrig igen. Trots att vi inte vidtagit några särskilda åtgärder för att motverka.
 
Ägt en ponny som fick korsförlamning efter ha rymt på natten och smackat i sig halva lådan med havre. Det ända som var att hon kunde bli stel vid kallt väder i bakdelen men annars så hade hon aldrig något mera nafall under det 12 åren jag ägde henne, hon togs bort av andra orsaker.
 
Tack för alla jätte bra svar! Hästen ifråga har även lite annan historik men skönt att detta inte verkar vara ett problem
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 539
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 142
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp