Bukefalos 28 år!

Korsgalopp efter byte

Opra

Trådstartare
När jag byter galopp på min häst händer det ungefär hälften av gångerna att hon hamnar i korsgalopp, alltså hon byter rätt fram men fortsätter i samma galopp bak.
Ibland rättar hon sig själv, men jag vill gärna ha tips på hur man förebygger detta. Är inte särskilt erfaren på byten än, så förklara enkelt men ändå detaljerat:angel:
 
Sv: Korsgalopp efter byte

Vill du bara växla galopp eller vill du i framtiden rida tävlingsmässiga byten?

Inte för att jag är till någon hjälp i någotdera av fallen men det är stor skillnad på inlärning har jag förstått :)

Min häst byter bara fram/bak om han är oengagerad eller om jag stör honom. Annars byter han helt men jag vet inte om det är rent eller inte och han "får" bara göra det när vi rider ute på vägarna eller hoppar men då vill jag oxå kunna be om ett byte. Jag vill gärna kunna göra tävlingsmässiga byten på dressyrbanan i framtiden men det kommer jag inte öht testa själv med risk för felinlärning och orena byten.
 
Sv: Korsgalopp efter byte

Nu vet jag inte hur pass utbildad du och din häst är men ett tips för alla kan vara att ge en liten extra hjälp med ett spö på rumpan eller liiiite längre ner mot hasen på vad som ska bli ytter bak, alltså höger bak om du ska landa i vänter galopp och vänster bak om du ska landa i höger galopp. Prova men tänk på att inte ta i hårt med spöt utan bara peta till för att uppmärksamma hästen :) Om detta inte fungerar så tror jag att hästen kanske inte riktigt förstår och då får du tänka lite mer "unghästutbildning" med enkla byten med minimalt antal steg mellan och när det fungerar bra prova ett vanligt byte men att du alltid gör det på samma plats på ridbanan de första gångerna. :) Korsgaloppen kan vara kruxig för vissa hästar har en enorm balans i den och förstår inte varför de ska byta?! ;)
 
Sv: Korsgalopp efter byte

Hästen är inte särskilt avancerad i sin utbildning (är dock ingen unghäst), och inte jag heller för den delen;) Men vill ju väldigt gärna lära både mig o hästen:)

Tisen verkar väldigt bra, tror nog att ett pet på bakbenet kan fungera riktigt bra faktiskt, samtidigt som jag ska tänka på att lätta lite på blivande innertygeln, tack så jättemycket för hjälpen!:bow:
 
Sv: Korsgalopp efter byte

Börja med enkla byten såsom lomuxx skrev.

Att lätta på nya innertygeln är inte bra. Ställ om hästen innan o få på så sätt en yttertygel.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 210
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 558
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag hjälper en tjej med hennes hopponny. Han är jättefin i dressyren men är helt befäst i att byta galopp så fort man går in på en...
Svar
11
· Visningar
1 386
Senast: MimmiNO
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp