Korsning gråhund/vorsteh (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Malibu_Stacy

Trådstartare
Blandras gråhund/vorsteh, är det en vedertagen blandning?
Vad tänker man att man får ut av den kombinationen rent jaktmässigt? Undrar ärligt alltså, jag har ingen direkt koll på jakt, vet att det är vanligt med vissa blandraser så som gråhund/vaktel exempelvis, men aldrig hört om blandningen med vorsteh som jag trodde var mest jakt på fågel (för de får väl inte jaga klövvilt med tanke på hur snabba dom är, eller?).
 
Blandras gråhund/vorsteh, är det en vedertagen blandning?
Vad tänker man att man får ut av den kombinationen rent jaktmässigt? Undrar ärligt alltså, jag har ingen direkt koll på jakt, vet att det är vanligt med vissa blandraser så som gråhund/vaktel exempelvis, men aldrig hört om blandningen med vorsteh som jag trodde var mest jakt på fågel (för de får väl inte jaga klövvilt med tanke på hur snabba dom är, eller?).

Jag såg en sådan kombo där ägarna till avelsdjuren fick en hel del kritik, så det verkar inte vara särskilt vedertaget så som jag uppfattade det.
 
Blandras gråhund/vorsteh, är det en vedertagen blandning?
Vad tänker man att man får ut av den kombinationen rent jaktmässigt? Undrar ärligt alltså, jag har ingen direkt koll på jakt, vet att det är vanligt med vissa blandraser så som gråhund/vaktel exempelvis, men aldrig hört om blandningen med vorsteh som jag trodde var mest jakt på fågel (för de får väl inte jaga klövvilt med tanke på hur snabba dom är, eller?).
Säger som @Fruentimber den är inte vedertagen och de få som jag har sett har blivit ifrågasatta. Många gånger handlar det om att man vill få fram den ultimata grishunden utan att behöva göra jobbiga utvärderingar av sina avel. :meh:
 
Säger som @Fruentimber den är inte vedertagen och de få som jag har sett har blivit ifrågasatta. Många gånger handlar det om att man vill få fram den ultimata grishunden utan att behöva göra jobbiga utvärderingar av sina avel. :meh:

Ja, bra grishundar var argumentet som fördes fram i den kombon jag såg.
 
Blir dom det då? Bra alltså? Borde vara en mer vedertagen blandning om det blir så bra tänker jag 😊
Det är som alla korsning, det finns individer som blir bra, sen blir det en del som jagar som en gråhund, och en del som hellre jagar som vorsteh och jagar rådjur och hjort alldeles för snabbt och inte är så intresserade av gris.
Tyvärr minns alla bara de där bra individerna. :meh: Gråhund/wachtel är betydligt mer enhetlig som grishund men jag tycker rent allmänt att det är bättre att satsa på renrasiga som man faktiskt kan utvärdera på ett bra sätt.
 
Blir dom det då? Bra alltså? Borde vara en mer vedertagen blandning om det blir så bra tänker jag 😊

Visst finns det potential för det men som @Snurrfian påpekar blir det ju ett lotteri. Dessutom ska de hundar som inte passar till grishund hamna någonstans också. Sätter ganska höga krav på kunskap och insikt hos förarna de hamnar hos. Risken för att de går på "fel" vilt blir ju ganska hög och då ska det alltså styras upp av en duktig hundförare. Och kalla mig cynisk, men jag tvivlar på att alla valpar hamnar rätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp