Korsning vbl/kbl? Erfarenhet?

LustOfFire

Trådstartare
Hej! Har ett vbl sto som inte fungerade på travet eftersom hon är för nervig, aldrig startad. Fungerade dock ok att rida men tyvärr gjorde hon illa sig tidigare i år och kommer inte hålla för den dressyr jag vill rida utan bara lättare skogsridning :-( Hon är 6år och är ganska liten för ett vbl, mycket nätt i kroppen, mer "ridhästmodell" och 150 mkh.
Har en kbl hingst som jag skulle kunna få låna gratis, också travstam, 152 mkh och har ett superstabilt psyke. Trevligaste och mest lätthanterade hingsten jag någonsin mött, dessutom stora luftiga rörelser och mer "ridhästmodell" än travmodell. Jag vill helst ha en mindre häst på ca 150mkh för dressyr och skogsridning. Är jag helt galen som funderar på att betäcka henne? Känner att all hennes nerv gör att hon behöver matchas med en lugn hingst, dock ingen garanti för att fölet blir lugn jag vet.... Är det någon som har erfarenhet av vbl/kbl korsningar?
(Har inga planer på att fortsätta avla utan vill bara ha en ridhäst åt mig själv eftersom min inte orkar efter skadan).
 
Hej! Har ett vbl sto som inte fungerade på travet eftersom hon är för nervig, aldrig startad. Fungerade dock ok att rida men tyvärr gjorde hon illa sig tidigare i år och kommer inte hålla för den dressyr jag vill rida utan bara lättare skogsridning :-( Hon är 6år och är ganska liten för ett vbl, mycket nätt i kroppen, mer "ridhästmodell" och 150 mkh.
Har en kbl hingst som jag skulle kunna få låna gratis, också travstam, 152 mkh och har ett superstabilt psyke. Trevligaste och mest lätthanterade hingsten jag någonsin mött, dessutom stora luftiga rörelser och mer "ridhästmodell" än travmodell. Jag vill helst ha en mindre häst på ca 150mkh för dressyr och skogsridning. Är jag helt galen som funderar på att betäcka henne? Känner att all hennes nerv gör att hon behöver matchas med en lugn hingst, dock ingen garanti för att fölet blir lugn jag vet.... Är det någon som har erfarenhet av vbl/kbl korsningar?
(Har inga planer på att fortsätta avla utan vill bara ha en ridhäst åt mig själv eftersom min inte orkar efter skadan).

Håller hon för att bära fram ett föl?
 
Det finns tusentals redan födda hästar till salu för en billig peng och som har förutsättningar för "lättare dressyr". Vissa av raser som avlats för ridning, till och med. Med en exteriör du redan innan beslut kan bedöma. För att inte tala om gångarter och personlighet, det finns ju inga garantier att ditt travkorsningsföl varken har exteriör, gångarter eller personlighet som passar dig.
 
Hej! Har ett vbl sto som inte fungerade på travet eftersom hon är för nervig, aldrig startad. Fungerade dock ok att rida men tyvärr gjorde hon illa sig tidigare i år och kommer inte hålla för den dressyr jag vill rida utan bara lättare skogsridning :-( Hon är 6år och är ganska liten för ett vbl, mycket nätt i kroppen, mer "ridhästmodell" och 150 mkh.
Har en kbl hingst som jag skulle kunna få låna gratis, också travstam, 152 mkh och har ett superstabilt psyke. Trevligaste och mest lätthanterade hingsten jag någonsin mött, dessutom stora luftiga rörelser och mer "ridhästmodell" än travmodell. Jag vill helst ha en mindre häst på ca 150mkh för dressyr och skogsridning. Är jag helt galen som funderar på att betäcka henne? Känner att all hennes nerv gör att hon behöver matchas med en lugn hingst, dock ingen garanti för att fölet blir lugn jag vet.... Är det någon som har erfarenhet av vbl/kbl korsningar?
(Har inga planer på att fortsätta avla utan vill bara ha en ridhäst åt mig själv eftersom min inte orkar efter skadan).

Spontant känns det som risk för att fölet kan ärva skadan. Dessutom är det mycket, mycket billigare att köpa en ridhäst, än ta föl och vänta 5-6 år innan man kan rida fullt ut.

Som jämförelse har min fjordvalack som blir fyra i år hittills kostat mig ca 100 000 kr och han är inte inriden än. Då var hingsten billig att betäcka med, som är den kostnad du verkar fokusera på. ;)

Jag har dessutom väldigt låga uppstallningskostnader, 200 kr/månad i hyra och hösilage för 1 kr/kg...
 
Det ser ut som en riktigt dålig idé. Vill du ha en ridhäst till dig själv är det bättre och mycket billigare att köpa en. Köper du en häst kan du välja. Även om du slipper avgift till hingsthållare så ska fölet äta och det tar flera år innan du kan rida. Under dräktigheten ska stoet ha extra foder och vaccineras mot abortvirus.Hon an också drabbas av komplikationer som kräver veterinärvård.

Jag har träffat på flera korsningar mellan varm- och kallblodstravare. Alla har haft en envishet/hårdhet som jag tror kommer från kallblodet. De har varit stabila på ett sätt men också svåra att påverka.

Bara för att man föder upp en häst själv behöver det inte betyda att man passar ihop. Jag har själv fött upp en häst som jag tänkt behålla själv men vi fungerade inte tillsammans så jag sålde henne. Man måste därför se till att de hästar man föder upp har en plats på marknaden även om man gör den till sig själv. Det kan hända vad som helst i livet som gör att man inte kan behålla hästen.
 
Flera har redan sagt det: dålig ide'. Köp en vuxen ridhäst eller om du vill ha ett föl - - Låna ett riktigt bra sto av lämplig ras och betäck med en godkänd hingst som passar henne.
 
Hej, ja hon håller för att bära föl men orkar inte samla sig på ridbanan. Hon fick för sig att hoppa över grinden till hagen och missade och fastnade med ett bakben...(ja vet. är inkopplad) så finns ingen risk för nedärvningen av skadan förutom dumhet ;)
Har tidigare ägt kallblod så den envisheten och hårdheten känner jag till. Har ridit in flera travhästar och sålt som inte passar för travbanan, men fastnade just för denna donna. Men är väl bäst att leta efter någon annan då....
 
Har en kbl hingst som jag skulle kunna få låna gratis, också travstam, 152 mkh och har ett superstabilt psyke. Trevligaste och mest lätthanterade hingsten jag någonsin mött, dessutom stora luftiga rörelser och mer "ridhästmodell" än travmodell. Jag vill helst ha en mindre häst på ca 150mkh för dressyr och skogsridning.
Men varför ens fundera på att börja avla och krångla, och stå med en till nervös häst?

Rid på kallblodshingsten, helt enkelt....
 
Jag avråder också.

Förutom det som redan sagts, tänk på att mamman (stoet) uppfostrar avkomman och i mycket lägger grunden för hur fölet utvecklas mentalt.
Ett nervigt sto behöver alltså inte bara ge nervigheten i arv genom arvsanlag, utan också genom att fölet lär sig att "man ska vara nervig".

En korsning är också alltid ett lotteri, det blir sällan en blandning av de två rasernas egenskaper, utan det kan bli lite vad som helst.

Köp en trevlig, passande, individ, en renrasig (ung)häst med känd härstamning i valfri ras istället.

Ska man ha en häst till hobbyridning och dressyr på lägre nivå för vuxen, så fungerar ju de allra flesta raser, från Ardenner på den tunga sidan, till de mer storvuxna ponnyraserna.

Om du har nära tillgång till kallblodstravare, så går det säkert att hitta en trevlig sådan som inte är för het.
 
Hej! Har ett vbl sto som inte fungerade på travet eftersom hon är för nervig, aldrig startad. Fungerade dock ok att rida men tyvärr gjorde hon illa sig tidigare i år och kommer inte hålla för den dressyr jag vill rida utan bara lättare skogsridning :-( Hon är 6år och är ganska liten för ett vbl, mycket nätt i kroppen, mer "ridhästmodell" och 150 mkh.
Har en kbl hingst som jag skulle kunna få låna gratis, också travstam, 152 mkh och har ett superstabilt psyke. Trevligaste och mest lätthanterade hingsten jag någonsin mött, dessutom stora luftiga rörelser och mer "ridhästmodell" än travmodell. Jag vill helst ha en mindre häst på ca 150mkh för dressyr och skogsridning. Är jag helt galen som funderar på att betäcka henne? Känner att all hennes nerv gör att hon behöver matchas med en lugn hingst, dock ingen garanti för att fölet blir lugn jag vet.... Är det någon som har erfarenhet av vbl/kbl korsningar?
(Har inga planer på att fortsätta avla utan vill bara ha en ridhäst åt mig själv eftersom min inte orkar efter skadan).
Vid avel tycker jag att det första man behöver tänka på är varför man vill avla på det stoet. Vad har hon för speciella egenskaper/ exteriör etc som du vill att fölet ska ärva.
 
Förutom alla de goda argument som redan framförts vill jag också slå ett slag för den känslomässiga biten. Jag har en uppfödning som blev precis som jag hade hoppats, både mentalt och exteriört. Planen var redan från början att behålla honom som ridhäst till mig själv. När han var fem år tvingades jag till sist att inse att han aldrig skulle komma att bli den ridhäst som jag behövde. Och jag var inte den ryttare som passade honom, så jag blev till slut tvungen att sälja honom. Det var en jättejobbig process och ett jättejobbigt beslut att ta, och som alla som avlar för att få en avkomma till sig själv borde fundera över både en och två gånger.
 
Hej, ja hon håller för att bära föl men orkar inte samla sig på ridbanan. Hon fick för sig att hoppa över grinden till hagen och missade och fastnade med ett bakben...(ja vet. är inkopplad) så finns ingen risk för nedärvningen av skadan förutom dumhet ;)
Har tidigare ägt kallblod så den envisheten och hårdheten känner jag till. Har ridit in flera travhästar och sålt som inte passar för travbanan, men fastnade just för denna donna. Men är väl bäst att leta efter någon annan då....
Man brukar säga att man ska tänka sig scenariot där avkomman får de sämsta sidorna ifrån föräldrarna även. Så om du får en kombination av de sämsta sidorna ifrån ditt sto ihop med hingstens; vill du ha den avkomman?
Och även om man föder upp till sig själv kan saker förändras och man lan behöva sälja djuret; vad är chanserna för att djuret har något värde och går att hitta ett nytt hem till?
 
1. Det finns anledningar till att raser har bedömningar och avelsvärdering på hingstar. Har en häst inte gått genom dessa för rasen specifika bedömningarna vet man inte alls hur den ser ut egentligen. Man får inte blanda in det man ser med hjärtat och det man ser som hård domare.
Hur ser exteriören ut? Nu menar jag vinklar, knän, halsansättning osv. Passar de ens ihop?

2. Korsningsavel kan ha en plats i aveln men måste vara jäkligt medveten om att det är två olika exteriörer vi pratar om, två helt olika raser. Det som ärvs är alltid 50% från far och 50% av mor. Det betyder ju också att det kastas bort lika mycket gener.
Det kan ju bli jättebra men faktum kvarstår.....den kan ju få exteriörer från båda och bli helt fel. Kort hals, spinkiga ben och lång kropp. Ju mer oproportionerlig kroppen är desto större risk att den inte håller.

3. Jag tror att de flesta tror att det alltid kommer ut en fin unge som får det bästa av båda föräldrarna men t.o.m inom renrasiga hästar med hårt disciplinerad avel kommer det ganska ofta fram individer som inte är snygga, har gångarter eller exteriör som är bra, varken för rasen eller sin egen hållbarhet.

Detta är bara några av punkterna man måste tänka på när man betäcker, för avel är det inte frågan om i detta fall.
 
Förutom alla bra poänger du fått så kan jag säga att jag en ridit precis en sån korsning. Mamman var nordsvensk och pappan varmblodig travare. Trevlig häst med mycket motor och framåtdriv. Hade lätt för att gå i form. Trevlig trav men markbunden galopp. Men rolig att rida, full fart framåt. Stabil individ i övrigt. Det här var en hoppsan korsning d.v.s. det var inte meningen att det skulle bli ett föl.

Men ett sto som du själv säger är nervig hade jag inte valt för att avla på. Enda gången jag skulle avla (om jag hållt på med det) på ett nervigt sto vid avel med godkänd hingst av samma ras OCH stoet hade fin härstamningen OCH presterat bra på tävling (alt. träning om hon skadat sig innan hon kom ut på tävling).

I ditt fall hade jag inte gjort det utan letat efter en trevlig häst som har de egenskaper du söker. Det blir säkrare, billigare och du slipper att ditt nerviga sto uppfostrar ett nervigt föl.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp