Korsningssto

B

**BORTTAGEN**

Jag har ett korsningssto arab/russ, en mycket trevlig ponny som gått MSV hoppning och LA dressyr. Hon är snäll i all hantering men lite het att rida. En underbar individ helt enkelt, som jag nu gärna skulle vilja ta föl på. Har sett tidigare avkommor hon fått hos tidigare ägare (för en 7-8 år sen) som varit mycket fina. Jag rider själv ponny och fölet tänker jag behålla.

Men, till saken: någon som har förslag till hingstar till detta sto? Hade tänkt mig new forest/connemara?
Det jag värdesätter är: TEMPERAMENT, god hoppteknik, bra gång. Gärna tävlingsresultat i hoppning.

Vore bra att höra era åsikter, alla hingstar ser lika fina ut i katalogen :P
 
ååh det är så svårt. man vill ha allihoppa.. ja har redan valt ur 5-6 stycken till min lilla ponny.,.
 
Jag betäckte mitt russ/arab-sto med fullblod, och det blev SUPER!! Verkligen en lyckad kombination.
 
Hon har en bra grund för svensk ridponny avel! Men jag skulle inte betäcka med connemara / New Forest hingst om jag var du! Jag skulle välja någon av de fina konsoliderade ridponny hingstar som finns, tex Veronas BoGi eller Feno-Me som gjorde ett strålande bruksprov.

Eller en liten fullblodshingst precis som Magdalena gjorde (inlägg ovan) Det skulle nog bli mycket lyckat. Du har tex Green River som är godkänd för ridponny avel, men han skulle jag bara ta om ditt sto är högst c-ponny storlek.
 
Hej!
Eftersom jag ska rida fölet själv vill jag gärna ha en lite kraftigare ponny, det är därför jag inte velat betäcka med fullblod eller en lättare ridponny.
Dessutom är mitt stos mamma inte registrerat russ så jag antar att hon inte kan registreras som ridponny om jag väljer en ridponnyhingst?

Så, det är alltså därför jag gärna vill ha en lite kraftigare, mer rejäl hingst, gärna connemara/stor new forest. Vill inte betäcka med stor häst, fölet ska helst bli d-ponny som sin mamma.

Valentin Bell? Vernons Peeping Tom? Båda new forest i mellansverige. Connemara har jag inte hittat mycket om, vill inte bara ha exteriörpoäng utan bruks/tävlingsresultat också.
Jag kan inte mycket om stora ponnyhingstar, har bara sysslat med shettisavel förut :p
 
Ridponnyhingsten Jameson har en icke godkänd halvblodshingst till mormorsfar, så det verkar inte som om ASRP bryr sig om ifall hästarna i stammen är godkända eller inte!
 
REGISTRERA som ridponny kan du säkert göra, däremot blir det kanske inte stamboksberättigad utan full stam.

Connemarahingsten Garryhack Frederick kanske kan vara något?
Han har placeringar i Msv A hoppning OCH FEI-klass i dressyr i Sverige, även tävlad högt i hoppning på Irland innan han importerades.
Han är väldigt sparsamt använd i aveln i Sverige, främst förmodligen för att han i första hand togs hit som tävlingsponny och avelsbiten har inte känts viktig för ägarna. De få avkommor som finns har sett bra ut. Och Irländarna drar i honom och vill köpa tillbaka honom för att avkommorna där har blivit bra...
 
Vernons Peeping Tom är en mycket bra New forest hingst. Hans tävlingsmeriter är i dressyr dock! Han har iof lämnat godkände hingsten Thor som har börjat en framgångsrik hoppkarriär. Av de två NF du nämnde föredrar jag Tom...Fredriksbergs Dali (NF) har fina prestationsmeriter och avkomme resultat och har tidigare tagit emot korsningsston.
 
Läs gärna på vilka regler som gäller för ridponny innan du kläcker ur dig sånt. Jamesons mamma är stambokförd, och om det är på dispens eller vilka regler som gällder när hon blev stambokförd vet jag dock inte.

Jagello har ett AK nr, dvs är INTE registrerad som halvblod, utan mer troligt som halvblodsarab, i ett register i ARAB kan jag tänka (spekulationer dock). Halvblod är det INGEN som påstått att han är registrerad som.
 
Ta en kik på min, han är INTE tunn, utan ganska kraftig och viktbärande.
McIvory och från förra sommaren: Mc 2002 . Observera att jag nyss fött barn på ridbilden och alltså är kraftigt överviktig (ca 20 kgs övervikg), och han bär mig helt utan problem.
 
Får man lägga sig i :D
Vad SNYGG han är! Väldigt fullblodslik på bilden där bäbisen rider. Vilken trevlig ridmodell han har. (ponnyn då...)
 
Tackar :D

Han är superläcker verkligen. Just nu lite *hrm* rund efter betet och lång vila. Men snart är han igång igen och då hoppas jag han kommer synas på tävlingsbanorna!
 
Jag har sett Vernon Peeping Tom's son Thor live och VILKEN PONNY! Han hoppar verkligen kanon. Honom skulle jag nog också kika lite på om jag var du...

En liten parantes angående Peeping Tom: tänk på att han har endel smått längre bak i stammen (mamman är bara 130cm om jag inte missminner mig), och även om han är stor finns det ju risk att sådana gener slår igenom på avkomman.

//Kristin
 
Vilken trevlig ton Magdalena har :mad:

Jagellos mamma var stamboksförd som halvblod, hans pappa Jager ox var godkänd för halvblodsavel. Hade det funnits register när han föddes 1957 hade han blivit stamboksförd som halvblod!!! Det fanns inte så mycket annat att välja på då!
 
Om du vill få fram en ridponny ur din korsningsponny ska du definitivt betäcka med ett fullblod**, där får du fram den typ man strävar efter.
Använder du en New Forest eller Connemara går du ett steg bakåt i det man strävar efter hos en ridponny.
Nästa steg är sedan en väl konsoliderad ridponny typ Feno-me eller Elegant etc.
Betäckaer man en vanlig korsnings ponny med en ridponnyhingst får man tyvärr inte det resultat man strävar efter utan måste förädla vidare och det görs bäst med ett engelskt fullblod. Så min rekommendation är defenitivt Green River** som ger gång temperament och ganska små avkommor. Man vill att en ridponny ska ha minst 25% fullblod
vilka har visat sig ger bäst resultat.
 
Om du vill få fram en ridponny ur din korsningsponny ska du definitivt betäcka med ett fullblod**, där får du fram den typ man strävar efter.
Använder du en New Forest eller Connemara går du ett steg bakåt i det man strävar efter hos en ridponny.
Nästa steg är sedan en väl konsoliderad ridponny typ Feno-me eller Elegant etc.
Betäckaer man en vanlig korsnings ponny med en ridponnyhingst får man tyvärr inte det resultat man strävar efter utan måste förädla vidare och det görs bäst med ett engelskt fullblod. Så min rekommendation är defenitivt Green River** som ger gång temperament och ganska små avkommor. Man vill att en ridponny ska ha minst 25% fullblod
vilka har visat sig ger bäst resultat.
 
Men det verkar ju som sagt inte som att hon strävar efter att få en ridponny...

Jag tycker absolut att du kan välja en connemara eller new forest om du vill ha en lite grövre ponny.
 
Jag tycker din ton var värre, att racka ner så på en avelsförening när du inte vet bakgrunden till att Jamesons mamma blivit stambokförd i huvudstamboken. Titta i halvblodsstamböckerna så hittar du undantag där också.
 
Hej och hå, vi behöver inte disskutera Jamesons stamtavla här och nu.

Jag vill som sagt inte ha någon svensk ridponny, jag vill ha en grövre ponny lämpad att ridas av vuxen, som inte ska användas i avel. Jag har fått förslag om fullblod och även arab tidigare, men mitt sto är en ganska nätt häst, och fölet blir inte direkt kraftigare med en fullblodspappa. Så xx/ox är alltså bortvalt.

Hingsten ska vara rejäl, kraftig och D-ponny. Alltså en new forest eller connemara.

Thor var ett bra förslag! Honom har jag funderat på, samtidigt som pappa Peeping Tom. Någon som vet något om dessa hingstars temperament? Temperamentet är oerhört viktigt.
 
Garryhack Frederick har jag inte tittat på tidigare, har sökt info om honom på internet och inte hittat så mycket. Men det jag sett är trevligt!
Vart står han?
Vet du någom om hur han är i lynnet?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
700
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp