Kort anställningstid i CV/vid jobbsök

Cattis_E

Trådstartare
Ni som har någon anställning i er CV som bara är ett par månader....
Innan den så har jag flertalet år på vardera av ett antal arbetsplatser.

Hur har ni hanterat det i ert jobbsök?
Har ni tagit med det i CVt eller hellre låtit det vara en lucka?
Jag tror att jag kan ha nytta av de erfarenheter jag ändå hunnit få på de här månaderna i mitt vidare jobbsök, så jag tror jag har fördel av att ha med det då det breddar min profil lite, synd bara att tiden blev så kort som ett par månader.

Nu till den svårare frågan?
Hur har ni valt att besvara eventuella frågor kring varför den anställningen var så kort?

Eller, om ni inte hade haft med den anställningen utan hellre haft en lucka vad hade sagt vid eventuella frågor om den.
 
Jag har haft massa korta anställningar pga vanligt i branschen och även en del kortare uppehåll, men jag anger inte exakta datum så därför syns det inte i cv:et direkt. Jag ser inga problem att förklara varför jag jobbat kortare tid på vissa ställen, man håller sig saklig och det är rimligt att man inte trivs på alla ställen. Mina luckor har varit utlandsresor, sjukskrivningar, perioder av frilans. Men jag har nog aldrig fått frågor om så specifika detaljer om mitt cv.
 
Jag har en kort anställning bakom mig se om jag precis avslutat. Var på intervju idag och fick frågan om varför jag var där så kort tid. Jag sa som det var, att arbetsmiljön inte fungerade för mig och varför. Blev sedan inga fler frågor om det och intervjuaren verkade nöjd.
Så öppenhet tror jag är bra. 🙂
 
Jag har en kort anställning bakom mig se om jag precis avslutat. Var på intervju idag och fick frågan om varför jag var där så kort tid. Jag sa som det var, att arbetsmiljön inte fungerade för mig och varför. Blev sedan inga fler frågor om det och intervjuaren verkade nöjd.
Så öppenhet tror jag är bra. 🙂
Ja, lagom öppen med vad som inte fungerade kommer jag i så fall vara.
Hade inte tänkt mörka på något vis utan var mest nyfiken på hur andra gör och tänker.
 
Jag har haft massa korta anställningar pga vanligt i branschen och även en del kortare uppehåll, men jag anger inte exakta datum så därför syns det inte i cv:et direkt. Jag ser inga problem att förklara varför jag jobbat kortare tid på vissa ställen, man håller sig saklig och det är rimligt att man inte trivs på alla ställen. Mina luckor har varit utlandsresor, sjukskrivningar, perioder av frilans. Men jag har nog aldrig fått frågor om så specifika detaljer om mitt cv.
Jag anger månader men inte exakta datum....
Hur inexakt är du?

Tror inte det är fullt så vanligt inom mitt område med uppehåll på tex 2 mån, men jag vet inte säkert. Jag tror att den korta anställningen ändå kan tillföra något värde i CV:et, så just nu står den med så får vi se om jag kommer omvärdera det senare.
 
Jag tar med allt som är relevant i det aktuella jobbsöket. Eventuella frågor svarar jag på så sanningsenligt jag kan utan att prata ner före detta arbetsgivare. I mitt fall beror kort anställning på bristfällig arbetsmiljö.
 
När jag sitter med rekryteringar så är någon enstaka kortare anställning inte ett problem, speciellt inte om det är så att det finns en bra motivering till det. "Det jobbet blev inte den möjligheten jag tänkt mig" eller "jag flyttade med min sambo och det blev för slitsamt att pendla så långt" och liknande känns inte som något konstigt om det är så att tidigare anställningar varit långa. Däremot så finns det en hel del som nästan bara har anställningar på ett halvår på olika ställen, det gör mig mycket misstänksam :grin:
 
Jag har en kortare anställning (fem månader) där det dessutom blev så kort för att jag och chefen inte kom överens. Anledningen är rent privat och han blev förbannad på mig för saker i mitt privatliv som inte påverkade jobbet, eller som han inte hade att göra med för fem öre, så det är dessutom pinsamt att erkänna varför jag fick gå. Tyvärr var det den tjänst som bäst passade när jag sökte nya jobb, då mitt andra jobb inte hade varit administrativt alls.

Jag hade det trots allt ändå med i CV:t när jag sökte det jobb jag har idag. Jag fasade för att få frågan angående tjänsten/avslutandet av tjänsten på intervjun, men det kom aldrig. Skulle jag söka ett nytt jobb nu, efter tre och ett halvt år på min nuvarande arbetsplats, hade jag inte nämnt den korta tjänsten mer. Den skulle inte alls vara relevant i framtiden.
 
Jag tar med allt som är relevant i det aktuella jobbsöket. Eventuella frågor svarar jag på så sanningsenligt jag kan utan att prata ner före detta arbetsgivare. I mitt fall beror kort anställning på bristfällig arbetsmiljö.
Ungefär samma här, eller det är lite mer avancerat än så men ska tänka ut lämplig kort formulering ifall fråga skulle komma upp.
 
När jag sitter med rekryteringar så är någon enstaka kortare anställning inte ett problem, speciellt inte om det är så att det finns en bra motivering till det. "Det jobbet blev inte den möjligheten jag tänkt mig" eller "jag flyttade med min sambo och det blev för slitsamt att pendla så långt" och liknande känns inte som något konstigt om det är så att tidigare anställningar varit långa. Däremot så finns det en hel del som nästan bara har anställningar på ett halvår på olika ställen, det gör mig mycket misstänksam :grin:
Tack! Ja, det blev ju verkligen inte möjligheten jag tänkt mig, det var en bra formulering.
 
Jag anger månader men inte exakta datum....
Hur inexakt är du?

Tror inte det är fullt så vanligt inom mitt område med uppehåll på tex 2 mån, men jag vet inte säkert. Jag tror att den korta anställningen ändå kan tillföra något värde i CV:et, så just nu står den med så får vi se om jag kommer omvärdera det senare.
Jag skriver enbart ut vilka år jag varit där. Jag klumpar också ihop typ att mellan xxxx-xxxx jobbade jag som det här inom de här områdena och då klumpat ihop flera anställningar. det är helt enkelt för mycket text att få med och oftast helt ointressant för flertalet rekryterare om att jag jobbade en sommar med y som 19 åring när jag söker jobb inom en helt annan bransch och har flera års erfarenhet inom det. Hittills har jag inte haft några problem med många och kortare anställningar och vissa uppehåll, men jag har fått höra hela sitt liv att korta anställningar och luckor i cv är big no-no, men känner inte att man kan göra så mycket om man inte trivs på arbetsplatsen eller som för mig på flera anställningar inte varit utmanande och utvecklande, strul med timmar, kontrakt och löner så känns det bättre att ha gått vidare.
 
Jag har många korta anställningar. Haft mycket vikariat och liknande genom åren. Skriver tydligt i mitt CV att det rört sig om just vik. Sammantaget är mitt CV ungefär fyra sidor långt, men jag skickar bara med det som är relevant för jobbet jag söker. Det blir en del hål men hittills har det inte påverkat mina arbetsgivare.
 
Väcker tråden igen.
Nu sitter jag här igen och har börjat på ett jobb på senvåren och jag har inte hittat rätt denna gång heller verkar det som.
Jag trivs inte i nuläget, med kollegor eller uppgifter. Samtidigt har jag inte lärt mig allt ännu men ändå fått en bra insyn i vad det går ut på.
Ingen kollega är elak, men vi klickar inte och jag känner att relationen är krystad och speciellt från ett håll verkar man gnälla kring vad andra gör när de inte är där.

Men det känns för mig som det vore helt fel att ha två korta anställningar på rad i CVet i de branscher jag rör mig. Att man skulle bli bortsorterad rätt tidigt då vid ansökningar.

Borde jag bita ihop så länge det går för att cv:et ska se bättre ut? Hur länge ska man ha varit på ett ställe för att det ska se okej ut? Ett år?

Gäller tjänster som innehåller planering, logistik och/eller administration.
 
Väcker tråden igen.
Nu sitter jag här igen och har börjat på ett jobb på senvåren och jag har inte hittat rätt denna gång heller verkar det som.
Jag trivs inte i nuläget, med kollegor eller uppgifter. Samtidigt har jag inte lärt mig allt ännu men ändå fått en bra insyn i vad det går ut på.
Ingen kollega är elak, men vi klickar inte och jag känner att relationen är krystad och speciellt från ett håll verkar man gnälla kring vad andra gör när de inte är där.

Men det känns för mig som det vore helt fel att ha två korta anställningar på rad i CVet i de branscher jag rör mig. Att man skulle bli bortsorterad rätt tidigt då vid ansökningar.

Borde jag bita ihop så länge det går för att cv:et ska se bättre ut? Hur länge ska man ha varit på ett ställe för att det ska se okej ut? Ett år?

Gäller tjänster som innehåller planering, logistik och/eller administration.

Om du söker jobb i samma bransch hade jag bitit ihop, om det inte är så att jobbet man söker innebär en flytt. Jag har flyttat mkt och då kan man motivera det med att orten ha nåt annat man söker utöver jobb. Jag har då bytt mellan fasta jobb ska tilläggas. Men att ha extremt korta anställningar inom samma bransch på samma ort kan nog uppfattas som att man är lite svår att samarbeta med. Tänker jag.
 
Om du söker jobb i samma bransch hade jag bitit ihop, om det inte är så att jobbet man söker innebär en flytt. Jag har flyttat mkt och då kan man motivera det med att orten ha nåt annat man söker utöver jobb. Jag har då bytt mellan fasta jobb ska tilläggas. Men att ha extremt korta anställningar inom samma bransch på samma ort kan nog uppfattas som att man är lite svår att samarbeta med. Tänker jag.
Samma bransch, inte direkt.
Liknande typ av jobb kan man väl säga att det är.. Typ.
Jobbat MÅNGA år inom järnväg (underhållsplanering) , men sedan bytte jag till ett ställe som jobbar med lastbärare till livsmedelsindustri (en form av planering) .
Och nu avancerad administration på statlig myndighet..

Vad jag eventuellt ska söka här näst har jag ingen aning om 😅.

Edit: Flytt är inte aktuellt
 
Jag har exempelvis klumpat ihop jobb om de varit inom samma område; exempelvis "somrarna xxxx-xxxx" arbetat på ställe x, y och z där jag gjort... Eller liknande.

Har även sökt jobb efter bara 14 månader på samma ställe. Fick frågan varför, och jag svarade bara att det jobb jag sökte är inom det jag är utbildad inom, och att jag egentligen aldrig sökt mig till mitt nuvarande utan halkade in på ett bananskal. Fick inga direkta frågor om det sen.
 
Väcker tråden igen.
Nu sitter jag här igen och har börjat på ett jobb på senvåren och jag har inte hittat rätt denna gång heller verkar det som.
Jag trivs inte i nuläget, med kollegor eller uppgifter. Samtidigt har jag inte lärt mig allt ännu men ändå fått en bra insyn i vad det går ut på.
Ingen kollega är elak, men vi klickar inte och jag känner att relationen är krystad och speciellt från ett håll verkar man gnälla kring vad andra gör när de inte är där.

Men det känns för mig som det vore helt fel att ha två korta anställningar på rad i CVet i de branscher jag rör mig. Att man skulle bli bortsorterad rätt tidigt då vid ansökningar.

Borde jag bita ihop så länge det går för att cv:et ska se bättre ut? Hur länge ska man ha varit på ett ställe för att det ska se okej ut? Ett år?

Gäller tjänster som innehåller planering, logistik och/eller administration.
Jag tycker ju att livet är för kort för att inte trivas på jobbet, men förstår också känslan av att vara en hoppjerka. Men jag tänker att du kan testa och söka jobb innan du säger upp dig? Då vet du ju hur det tas emot innan du står utan jobb? Om du på nästa ställe jobbar massa år spelar det ju mindre roll att du på kort tid nu bytte.
 
Har länge har du jobbat på ditt nuvarande ställe?

De senaste fem-sex åren har jag börjat på fem nya arbetsplatser eftersom jag har jobbat som konsult med konsultuppdrag som har varar en till två år långa.

Jag har noterat att efter ca två månader kommer alltid en svacka i hur jag upplever arbetsplatsen. I början är allt nytt och det är en massa nya intryck, kollegorna är nya, men sen efter två månader då är det inte nytt och spännande längre men det är inte gammalt och invant än heller. Jag börjar fatta vad som är ”trasigt” på arbetsplatsen men har ännu ingen aning hur jag ska förändra något.
Hej
Detta har hänt varje gång jag börjat på en ny arbetsplats. Jag ser det som en fas som ska genomlidas och jag vet att det blir bättre efter denna fas. Jag tänker förutsatt att jag tror att arbetsplatsen är typ okej och inte kommer göra att jag blir sjukskriven att jag ger det ett år och känner jag likadant när ett år har gått då får jag söka ett nytt jobb.

Du kanske skulle överväga en konsulttjänst för att prova lite olika arbetsplatser och se vad som är viktigt för dig på en arbetsplats. Förutsatt att det finns bra konsultfirmor inom din bransch och inte bara ”bemanningsföretag”.
 
Jag tycker ju att livet är för kort för att inte trivas på jobbet, men förstår också känslan av att vara en hoppjerka. Men jag tänker att du kan testa och söka jobb innan du säger upp dig? Då vet du ju hur det tas emot innan du står utan jobb? Om du på nästa ställe jobbar massa år spelar det ju mindre roll att du på kort tid nu bytte.
Jo, det hade jag tänkt.
Funderade mest på om det var någon idé 😅.
Lite mätt på jobbsök egentligen, och på känslan att det här blev/blir nog inte bra.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 543
Senast: LovingLife
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 906
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 658
Senast: cassiopeja
·
Relationer Har lite svårt för att fatta mig kort, hoppas ni orkar med en lite längre text.. :o Under ett par månader lärde jag känna en trevlig...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: dotzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp