Kort anställningstid i CV/vid jobbsök

Jag har aldrig sökt genom att fylla i ett formulär på det sättet, utan har alltid kunnat bifoga cv som fil.
Årtal är garanterat inga konstigheter om du inte jobbat som konsult där det är naturligt att ha många kortare uppdrag.
Det verkar vara något som kommit sista åren. Det med formulär. Man kan bifoga cv, men detvär tvingande att lägga till åtminstone någon erfarenhet, med datum. Skapligt irriterande. Brukar skriva erfarenheter i lite kortform där och sedan hänvisa till cv.
 
Det verkar vara något som kommit sista åren. Det med formulär. Man kan bifoga cv, men detvär tvingande att lägga till åtminstone någon erfarenhet, med datum. Skapligt irriterande. Brukar skriva erfarenheter i lite kortform där och sedan hänvisa till cv.

Jag tror att det är lite olika beroende på vilket jobb en söker. Har varit ganska vanligt inom tex handeln länge (har dock inte sökt jobb på det sättet, däremot rekryterat).
 
Man kan skriva startdatum på anställningarna bara så blir det inte "lucka" och vill de ha mer ingående kan man återkomma.
Jag hade bara haft med de som känns aktuella för just de jobbet man söker.
Jag tror jag ska prova denna idén. Beöver bara hitta en layout där det ser snyggt ut att inte ha ett intervall.
Mina ögon är så vana att se ett intervall vid erfarenheterna 😅.
 
Jag fick fråga om den första korta. Men jag är nog äldre än du också. Men detta jobbet fick jag ju ändå iaf...
Aha, jo kan du nog vara (jag är 35 om ett par månader). Frågan är ju å andra alltid fri att ställas och ett bra och ärligt svar är ju såklart på sin plats :). Men det är ju så olika. En vikariekollega på mitt jobb jag hade i somras är mellan 50 och 60 och haft massa korta vikariejobb.
 
Aha, jo kan du nog vara (jag är 35 om ett par månader). Frågan är ju å andra alltid fri att ställas och ett bra och ärligt svar är ju såklart på sin plats :). Men det är ju så olika. En vikariekollega på mitt jobb jag hade i somras är mellan 50 och 60 och haft massa korta vikariejobb.
Inte så stor skillnad ändå. Jag är 41.. 😊
 
Tack, så skönt att höra att det inte borde ses som stora nackdelar.
Tidigare så är det längre anställningar, eller att jag åtminstone bytt inom samma bolag. Ser ut såhär ungefär.

2 år som XX inom bolag AAA
5 år som YY inom bolag AAA
3 år ZZ inom bolag BBB
2 år som ÅÅ inom bolag BBB/CCC
Företagsbyte under den rollen pga verksamhetsövergång därav 2 företag.
2017-2021 ÖÖÖ roll i bolag CCC

Sedan bytte jag bana från planering inom järnväg till helt annan logistik och nu "vanlig" administration

Sedan nu sen okt 2021, en på 3 mån sedan ca 6 mån lucka mellan jobb och så nuvarande på 5 mån.

Jag hoppas ju verkligen att jag inte sorteras bort för de korta anställningarna. .
Jag försöker alltid förklara hålet i cvn på ett halvår även om det är svårt att hitta rätt ord.
Hålet beror på en avbruten provanställning där vi var överens om att det blev en felrekrytering.
De startade en helt ny avdelning och var inte helt klara med vad de förväntade sig och det var allmänt kaos i upplärningen. Jag talade om vad jag tyckte behövdes för en rimlig chans att fylla deras önskemål och fick veta att de inte kunde ge mig de förutsättningarna.
Och på grund av det avbröt de provanställningen men annars är det ju mycket möjligt att jag bett att avbryta själv.

Har du något tips på hur man förklarar det luckan på ett sätt som låter bra inför en rekryterare?

Sorry för att det blev så lång text 😅
Personligen gillar jag ärliga, men gärna inte alltför långa, förklaringar. Kan inte svara för att det är så för alla som rekryterar dock. Jag skulle nöja mig utmärkt med delar av det du skriver. T ex: vi var överens om att det var en felrekrytering då förväntningarna visade sig vara oklara och inte kunde uppfyllas på ett rimligt sätt.

Det är ju svårt att byta bana och hitta rätt direkt. Kanske skulle mitt råd ändå vara att du funderar över mer exakt vad du vill i nästa jobbsök för att hamna rätt 😊
 
Haha. Allt är ju relativt? Jag skulle gissat på 30 😇. Jag glömmer ju hur fort tiden går. Egentligen så tror jag ju att jag är 35 så då behövde du ju vara yngre 😅.
Hihi visst är det så! Ptja 35 är snarare det jag gissat att du var kring så ja du ser 😅. Lite svårt det där med ålder. Ibland känner jag mig som en obstinat tonåring och ibland som en tråkigt vuxen 50+ nåväl, där emellan är jag ju :p
 
Intressant tanke/metod.
Hur ser @Bubbla och ni andra som rekryterar på ett sånt cv där lnte framgår slutdatum och eventuella luckor?
Beror på. Jag har nog inte sett något sånt CV. Om det går att få det att se flytande ut ändå tror jag att det kan funka. Och det är säkert väldigt beroende på bransch.

Jag har haft ett par rekryteringar där CVn innehållit märkliga luckor som inte visat sig vara positiva för sökanden. Så jag är nog lite extra uppmärksam på att arbetslivet verkar hänga ihop. Så är det säkert inte på alla arbetsplatser.
 
Kan man inte skriva,

relevanta tidigare anställningar;
2021 Mars, teamlead för en grupp med 8 personer jadi jadi


Jag skriver oftast väldigt korta CVn
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 610
Senast: LovingLife
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 938
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 662
Senast: cassiopeja
·
Relationer Har lite svårt för att fatta mig kort, hoppas ni orkar med en lite längre text.. :o Under ett par månader lärde jag känna en trevlig...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: dotzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp