Bukefalos 28 år!

Kort, hur sparar ni era digitala foton??

Ela

Trådstartare
Ja hur spara ni era foton, för att vara säker på att de finns kvar vid en eventuell data krasch ??

Jag har alla mina kort på barnen på dator och ingen annan stans :crazy: finns det något ställe där man kan spara kort på internet ??
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

Jag backupar min bildkatalog på en extern 500 gigs hårddisk (Har även en 160 gigs extern, men den är full sedan länge) samt på båda interna hårddiskarna, alla bilder som är från uppdrag har både jag och kunden en DVD för säkerhetsskull.

Nu måste man ju inte ha så många säkerhetsgrejer, men t.ex. att bränna på dvd eller cd skivor är en bra backup!
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

Ja hur spara ni era foton, för att vara säker på att de finns kvar vid en eventuell data krasch ??

Jag har alla mina kort på barnen på dator och ingen annan stans :crazy: finns det något ställe där man kan spara kort på internet ??
Det mest arkivbeständiga du kan göra är förmodligen att skriva ut bilderna med "arkivbeständigt" bläck på bra fotopapper. Själv har jag alla foton dels på en ordinarie arbetsdisk i huvuddatorn, dels på en lös firewiredisk dit jag kopierar backup några gånger om året, dels på cd- och dvd-skivor.

Jag överväger att skaffa ett nätverkschassi (NAS) med två raid-speglade diskar för att förenkla det hela.
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

Extern hårddisk och cd. Många bildmappar sparas även på dator nr 2, och diverse "favoritbilder" på internet och USB.
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

Jag har säkerhetskopior på extern hårddisk och även en del på cd. Plus att jag laddar upp mycket bilder på nätet.
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

Just nu nästan alla enbart på datorn. Favoritkort på nätet också. Extern hårddisk är dock på väg att införskaffas.

Jag har förlorat en hel del kort som jag hade på min förra dator som kraschade. Det är inte skoj. Ändå har jag inte riktigt lärt mig, men snart så har jag dem på två ställen i alla fall.

/Jonaz
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

kl

Någon som använder googles Picasa? För visst är det lagring på det? Och web-inloggning? Eller har jag fattat helt fel?
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

Jag sparar mina på "CD-skiva" (eller vad det nu heter - det står totalt still).
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

Jag använder inte själv picasa, men har bekanta som gör. Tror inte att det sparar, men det katalogiserar och har en sjujäkla ordning på allt!
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

Jag lagrar mina bilder hos eurofoto.se - har if som försäkringsbolag och de har tydligen ett samarbete. Aningen omständigt att ladda upp allt om man fotar mycket, men det är gratis och lagringsutrymmet är obegränsat.
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

Aj aj aj, där träffade du en öm tå! Jag är livrädd att datorn ska krascha, då bilderna från de senaste tre åren finns där.

Jag hade kontroll tills fram för fyra - fem år sedan, sedan rasade det. Barnen tar tusentals bilder på kattungar, hästar, sig själva, så det började bli jobbigt att gå in och sortera vad jag ville spara och vad som var skräp, och på den vägen är det.

En regning helg ska jag ta tag i det:angel:
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

*kl*
Jag är kluven till att lagra bilder på andras servrar. Förmodligen är säkerheten mot förlust större än när jag själv lagrar filerna, eftersom man kan anta (eller iaf hoppas) att de flesta har fungerande rutiner för backup och kanske dessutom kör raid med möjlighet till återskapande av kraschade diskar. Samtidigt känns det inte helt bra att dels vara helt beroende av en fungerande (och hyfsat snabb) internetuppkoppling för att nå sitt material, dels att vara osäker på om man verkligen är den ende som har tillgång till materialet.
Däremot kan det vara ett väldigt smidigt sätt att avsiktligt dela med sig av material, genom att låta flera personer få tillträde att både ladda upp och ner från samma konto.
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

Jag sparar dem på cdskiva, kopierar två ex. Ett ex hemma och ett ex i bankfacket, där finns även alla negativ. En barndomskamrats hem brann ner förra året, hon förlorade allt, precis allt...
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

Sparar på externhårddisk och cd, ngr bilder på datan, osså lägger jag ut foto på photobucket...
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

Jag har dom kopierade på en annan hårddisk.


Att spara sina bilder på Internet är inget bra alternativ eftersom bilderna förminskas och därmed försämras.
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

Tror dock att det finns "bildbanker" som erbjuder att man laddar upp komprimerade bilder!
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

kl

Nu har jag iaf laddat upp de viktigaste bilderna hos telia för säker lagring.

Visst kvaliten på bilderna blir säkert sämre men dom finns iaf kvar om något skulle hända med datorn.
 
Sv: Kort, hur sparar ni era digitala foton??

Nu vet jag ju inte exakt hur Telia Säker lagning fungerar, men varför skulle kvaliteten bli lidande?
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 003
Senast: Crossline
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
4 050
Senast: skogaliten
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 209
Senast: Tiffany
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp