Kort/långt gräs? Torrt eller vått?

Krans

Trådstartare
Känner mig synnerligen förvirrad angående GRÄS.Har skogsbete som hästarna nu ätit kort-kort. Ska nu släppa på nytt bete som angränsar och som har lååångt gräs som fått växa orört. Vilket bete är kraftigast? Och hur är det med sockret och vädret? Har hört att både blött( regn) höjer sockret OCH att torrare gräs kan vara stressat och därför sött.Hur ligger det till??? Tacksam för svar.🍀🙂
 
Överblommat gräs är mindre kraftigt än gräs som inte har blommat över. Långt gräs som fått blomma över är vanligtvis mindre kraftigt än långt eller kort gräs som inte har blommat över. Det är alltså själva blomningen som spelar in, långt gräs innebär ju inte automatiskt att det har blommat. Jag skriver vanligtvis för hur kraftigt ett gräs är beror också på vad det är för grässort.
Gräs som är utsatt för svårare torka är stressat men det är först efter kraftigt regn som sockret kommer upp i grässtrået.
 
Svårt att säga vad som är kraftigast i praktiken, det är förmodligen andra gräsarter i skogen och kanske glesare så att de inte får i sig så mycket så snabbt. Vid ett sånt hagbyte som du beskriver skulle jag vilja vänja över gradvis om jag hade en känslig häst.
 
Som jag har förstått det så är långa strån i hö bra för hästar, i synnerhet kolikhästar. Jag märker jättestor skillnad på bajset när hästarna äter hö med lång strån, än korta strån. Hur är det med bete, fungerar det lika där? Att långa strån lirar bäst med hästars mage.
 
Som jag har förstått det så är långa strån i hö bra för hästar, i synnerhet kolikhästar. Jag märker jättestor skillnad på bajset när hästarna äter hö med lång strån, än korta strån. Hur är det med bete, fungerar det lika där? Att långa strån lirar bäst med hästars mage.
Det är vanligtvis en sanning att långa strån innehåller högre andel fibrer men inte alltid. För att ta förra sommaren som exempel då stråna i snitt ofta var kortare än normalt pga torkan innehöll de ändå nästintill samma andel fibrer. Hur mycket fibrer stråt innehåller beror på hur länge det har växt men också på vilken typ av gräs det är. Späda strån som ju då har växt kortare tid, innehåller mindre andel fibrer och grövre strån innehåller mer. Det här är orsaken till att man kollar fiberinnehållet när man gör en analys. Det behöver vara lagom mycket för att mage och tarm ska må bra. Om man har ett hö med lågt fiberinnehåll så behöver det inte alltid innebära problem om hästen kan äta väldigt mycket för då kan hen ändå få sitt fiberbehov tillgodosett men för en mer normal eller lättfödd häst kan det bli problem. I det fallet kan man behöva komplettera med halm för att få upp fiberhalten till en mer lagom nivå. Halm innehåller mycket fibrer och är också orsaken till att inte alla hästar mår väl av att stå och äta en massa halm. Det kan bli för mycket fibrer med.

Släpper man hästen på väldigt spätt bete så innehåller det alltså låg andel fibrer och en högre andel fibrer på övervuxet (överblommat) bete.
 
Två hästar jag känner har tyvärr alltid haft lös avföring. Inte diarre, men typ "hästmockor". De blev genast bättre av hö med långa strån. De fick ängshö och med ängshöet så kom det bollar i stället för mockor. Sen hörde jag i samma veva att kolikhästar gärna skall äta långa strån så jag gjorde kopplingen att längden var till fördel hästmagen. Samma hästar fått Polenhö denna vinter och deras magar har producerat bollar, till skillnad från grannens hö, som de får mockor av. Polenhöet innehöll uteslutande långa strån, till skillnad från det hö som hästarna ätit i hela sitt liv, från grannens hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett torrt, rätt gult och lite sönderbränt bete. Gräset har inte orkat växa mkt alls där i år.Finns lite inslag av vissa tuvor med...
Svar
2
· Visningar
743
Senast: finapina
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 788
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp