Kort stubin

Magiana

Trådstartare
Jag har väldigt kort stubin numera. Troligen är en anledning att jag känner att orken att göra en massa saker inte finns och att jag är lite överväldigad av saker jag behöver göra. Jag skriver ju ner mina to-dos men ändå går det åt en massa hjärnkapacitet för att processa allt för det uppstår hela tiden oplanerade saker.

Jag har försökt dra ner på saker att göra och i det stora hela är det inte så mycket kvar jag behöver göra för tillfället, men det är ändå en belastning. En helgförmiddag har jag kanske 1-2 timmar när det finns energi. Idag gick den energin åt till att handla lite mat. Sen var det slut. Jag hade tänkt komma igång att måla taket men att leta efter mina försvunna arbetskläder fick mig ur gängorna och sedan kändes det som överkurs att gå ut till komposten med den gamla äggoljetemperan och göra en ny, täcka golvet och spisen och leta rätt på en pensel.

Jag har börjat ta extra vitaminer i hopp om att jag ska få mer ork, men vad fan gör jag åt mitt dåliga humör? Eller måste jag härda ut tills vitaminerna börjar ge effekt? Om de gör det alltså.

Jag var nyligen till huvudkontoret i Stockholm och sov borta 2 nätter. Jag sov väldigt bra där. Jag behöver ju inte tänka på något alls utöver jobbet när jag är där. Sen kom jag hem och sov dåligt igen. Är det fel på min säng? Fel på sängkläderna? Jag fattar inte riktigt varför jag ska hålla på och vakna på nätterna.

Det är inte kul att vara så sur som jag är jämt. Går det att fejka att man är pepp och uppåt? Jag tvivlar på att jag kan lyckas, men har inga bättre förslag.
 
jag känner att orken att göra en massa saker inte finns och att jag är lite överväldigad av saker jag behöver göra.

Jag behöver ju inte tänka på något alls utöver jobbet när jag är där.
Det kanske är svårt att koppla bort alla måsten när du är hemma och ser dem omkring dig. Se till att komma hemifrån lite mer?
Det tar energi att planera, organisera, prioritera, strukturera, förbereda etc - inte bara att göra sakerna. Så står det "måla" på listan och du talar om för dig själv att det är gjort på en halvtimme blir det en extra börda när det visar sig allt som måste göras för att över huvud taget komma igång. Det stjäl energi.

Se till att få in ny energi, nya intryck. Gör nåt kul.
 
Det kanske är svårt att koppla bort alla måsten när du är hemma och ser dem omkring dig. Se till att komma hemifrån lite mer?
Det tar energi att planera, organisera, prioritera, strukturera, förbereda etc - inte bara att göra sakerna. Så står det "måla" på listan och du talar om för dig själv att det är gjort på en halvtimme blir det en extra börda när det visar sig allt som måste göras för att över huvud taget komma igång. Det stjäl energi.

Se till att få in ny energi, nya intryck. Gör nåt kul.
Jag har faktiskt funderat på om jag ska åka bort efter nyår, men jag har ingen aning om vart. Hela Sverige är ju bara skit på vintern och det blir nog för stressigt att åka utomlands för jag har aldrig gjort det. Jag äger inget pass heller. Dessutom har jag varit tvungen att införa köpstopp p.g.a. en större oförutsedd utgift.

Ridningen ger mig ett tillfälligt uppåttjack, men ibland funderar jag på att sluta då det tar så mycket tid. Då rider jag ändå bara 2-3 gånger i veckan.

Men som du säger så tar planering, prioritering och sånt en massa energi. Jag är sjukt dålig på att prioritera och har kommit fram till att jag är ganska vimsig.
 
Det kanske är svårt att koppla bort alla måsten när du är hemma och ser dem omkring dig. Se till att komma hemifrån lite mer?
Det tar energi att planera, organisera, prioritera, strukturera, förbereda etc - inte bara att göra sakerna. Så står det "måla" på listan och du talar om för dig själv att det är gjort på en halvtimme blir det en extra börda när det visar sig allt som måste göras för att över huvud taget komma igång. Det stjäl energi.

Se till att få in ny energi, nya intryck. Gör nåt kul.
Jag har väldigt kort stubin numera. Troligen är en anledning att jag känner att orken att göra en massa saker inte finns och att jag är lite överväldigad av saker jag behöver göra. Jag skriver ju ner mina to-dos men ändå går det åt en massa hjärnkapacitet för att processa allt för det uppstår hela tiden oplanerade saker.

Jag har försökt dra ner på saker att göra och i det stora hela är det inte så mycket kvar jag behöver göra för tillfället, men det är ändå en belastning. En helgförmiddag har jag kanske 1-2 timmar när det finns energi. Idag gick den energin åt till att handla lite mat. Sen var det slut. Jag hade tänkt komma igång att måla taket men att leta efter mina försvunna arbetskläder fick mig ur gängorna och sedan kändes det som överkurs att gå ut till komposten med den gamla äggoljetemperan och göra en ny, täcka golvet och spisen och leta rätt på en pensel.

Jag har börjat ta extra vitaminer i hopp om att jag ska få mer ork, men vad fan gör jag åt mitt dåliga humör? Eller måste jag härda ut tills vitaminerna börjar ge effekt? Om de gör det alltså.

Jag var nyligen till huvudkontoret i Stockholm och sov borta 2 nätter. Jag sov väldigt bra där. Jag behöver ju inte tänka på något alls utöver jobbet när jag är där. Sen kom jag hem och sov dåligt igen. Är det fel på min säng? Fel på sängkläderna? Jag fattar inte riktigt varför jag ska hålla på och vakna på nätterna.

Det är inte kul att vara så sur som jag är jämt. Går det att fejka att man är pepp och uppåt? Jag tvivlar på att jag kan lyckas, men har inga bättre förslag.

När jag känner så så bryter jag ner saker. Det får ta tid helt enkelt. Målningen hade jag delat upp i leta upp kläder och pensel, fixa färgen, täcka golv mm. Alltså i 3 punkter, på så sätt blir det inte lika övermäktigt. Ha som mål att klara en av punkterna.

Hur ser det ut med D-vitaminen? Min man måste stoppa i sig rejält med D-vitamin om han inte ska sova bort vinterhalvåret.

Är ditt sovrum färdigt? Det gör stor skillnad på sömnen. :)
 
Ridningen ger mig ett tillfälligt uppåttjack, men ibland funderar jag på att sluta då det tar så mycket tid.
Vad ska du ha den tiden till då, har du tänkt? Låter ju tvärtom som en aktivitet du ska hålla hårt i, om det ger dig en kick. Det är sånt jag tror du behöver.
 
När jag känner så så bryter jag ner saker. Det får ta tid helt enkelt. Målningen hade jag delat upp i leta upp kläder och pensel, fixa färgen, täcka golv mm. Alltså i 3 punkter, på så sätt blir det inte lika övermäktigt. Ha som mål att klara en av punkterna.

Hur ser det ut med D-vitaminen? Min man måste stoppa i sig rejält med D-vitamin om han inte ska sova bort vinterhalvåret.

Är ditt sovrum färdigt? Det gör stor skillnad på sömnen. :)
Jag hittade kläderna. Min inneboende kastade den gamla färgen. Längre än så har jag inte kommit. Jag har ju en önskan att få klart taket före jul men jag har inte så mycket tid till det. 2 lager är målade. Det är sista lagret som fattas.

Jag har börjat ta D-vitamin men har inte koll på om det är tillräckligt. Sen äter jag Mivi Total och magnesium.

Mitt sovrum är inte klart. Det är ett större projekt eftersom det även involverar att anlita elektriker. Elen är utanpåliggande så jag kommer att behöva ta gästrummet och hallen på övervåningen samtidigt. Just nu tänker jag inte ens tanken att påbörja det projektet.
 
Vad ska du ha den tiden till då, har du tänkt? Låter ju tvärtom som en aktivitet du ska hålla hårt i, om det ger dig en kick. Det är sånt jag tror du behöver.
Bra fråga. När jag inte sparkar mig där bak och åker till stallet så blir det ändå inget gjort just nu.
 
Senast ändrad:
Anledningen till att du sov bättre borta är just för att du säkert slappnar av och vet att du inte behöver få dåligt samvete för allt du ser behöver göras.
Jag hade samma känsla när jag åkte hem till mina föräldrar.
Då sov jag som en stock även om jag hade hästarna att se till, eller pappa när han sa ifrån hemtjänsten just när jag var hemma mm men ändå slapp jag tänka plugg, jobb mm
Är säkert en bidragande orsak till min utbrändhet att min oas försvann och jag inte ersatte den med något annat
 
Anledningen till att du sov bättre borta är just för att du säkert slappnar av och vet att du inte behöver få dåligt samvete för allt du ser behöver göras.
Jag hade samma känsla när jag åkte hem till mina föräldrar.
Då sov jag som en stock även om jag hade hästarna att se till, eller pappa när han sa ifrån hemtjänsten just när jag var hemma mm men ändå slapp jag tänka plugg, jobb mm
Är säkert en bidragande orsak till min utbrändhet att min oas försvann och jag inte ersatte den med något annat
Det stämmer säkert. Där kunde jag göra saker helt spontant på min lediga tid för det fanns inga måsten eller borden som pockade på uppmärksamheten.
 
Det stämmer säkert. Där kunde jag göra saker helt spontant på min lediga tid för det fanns inga måsten eller borden som pockade på uppmärksamheten.
Ja det är så svårt att hitta den stämningen hemmavid oftast.
Man ser bara alla måsten och kan inte med gott samvete koppla av.
 
Jag har sagt det innan, och jag säger det igen: Du är alldeles för ambitiös för ditt eget bästa! Saker och ting kan vara BRA utan att vara perfekta. Du måste bli lite mer...lagom... ;)
 
Ditt tråd får mig att tänka på denna:

Dust if you must, but wouldn't it be better
To paint a picture, or write a letter,
Bake a cake, or plant a seed;
Ponder the difference between want and need?

Dust if you must, but there's not much time,
With rivers to swim, and mountains to climb;
Music to hear, and books to read;
Friends to cherish, and life to lead.

Dust if you must, but the world's out there
With the sun in your eyes, and the wind in your hair;
A flutter of snow, a shower of rain,
This day will not come 'round again.

Dust if you must, but bear in mind,
Old age will come and it's not kind.
And when you go (and go you must)
You, yourself, will make more dust.

För alla dina måsten, finns det inget bättre du kan göra istället? Som att rida, eller dricka en kopp kaffe och stirra ut i luften?

Ang D-vitamin så tror jag att jag hade brist och blev piggare efter en vecka med fiskolja. Men den tröttheten var inte av den typen jag drabbas av för att solen är borta. Nu försöker jag vara ute 3-4 timmar lördag och söndag och motionera. Jag mår bättre men skulle kanske inte säga att jag får mer energi.
 
Jag har sagt det innan, och jag säger det igen: Du är alldeles för ambitiös för ditt eget bästa! Saker och ting kan vara BRA utan att vara perfekta. Du måste bli lite mer...lagom... ;)

Jo, jag vet. Jag har ju skalat bort en hel del, men samtidigt vantrivs jag i röra. Den stökighet jag har i mitt hem bidrar till att jag inte trivs, men p.g.a. den ekonomiska kallduschen jag fick nyligen kan jag inte köpa möbler för att få ordning på röran eller lite roliga hopplektioner. Det sistnämnda skulle jag nog faktiskt gå igång på.

Ditt tråd får mig att tänka på denna:

Dust if you must, but wouldn't it be better
To paint a picture, or write a letter,
Bake a cake, or plant a seed;
Ponder the difference between want and need?

Dust if you must, but there's not much time,
With rivers to swim, and mountains to climb;
Music to hear, and books to read;
Friends to cherish, and life to lead.

Dust if you must, but the world's out there
With the sun in your eyes, and the wind in your hair;
A flutter of snow, a shower of rain,
This day will not come 'round again.

Dust if you must, but bear in mind,
Old age will come and it's not kind.
And when you go (and go you must)
You, yourself, will make more dust.

För alla dina måsten, finns det inget bättre du kan göra istället? Som att rida, eller dricka en kopp kaffe och stirra ut i luften?

Ang D-vitamin så tror jag att jag hade brist och blev piggare efter en vecka med fiskolja. Men den tröttheten var inte av den typen jag drabbas av för att solen är borta. Nu försöker jag vara ute 3-4 timmar lördag och söndag och motionera. Jag mår bättre men skulle kanske inte säga att jag får mer energi.

Egentligen är det så jag gör, men inte utan att störas över det som inte blir gjort. Jag har tänkt att jag skulle återuppta någon hobby, som t.ex. att brodera, men inspirationen saknas.
 
Ditt tråd får mig att tänka på denna:

Dust if you must, but wouldn't it be better
To paint a picture, or write a letter,
Bake a cake, or plant a seed;
Ponder the difference between want and need?

Dust if you must, but there's not much time,
With rivers to swim, and mountains to climb;
Music to hear, and books to read;
Friends to cherish, and life to lead.

Dust if you must, but the world's out there
With the sun in your eyes, and the wind in your hair;
A flutter of snow, a shower of rain,
This day will not come 'round again.

Dust if you must, but bear in mind,
Old age will come and it's not kind.
And when you go (and go you must)
You, yourself, will make more dust.

För alla dina måsten, finns det inget bättre du kan göra istället? Som att rida, eller dricka en kopp kaffe och stirra ut i luften?
Underbart :) !
Ibland tänker jag, till exempel, att jag borde vara hemma och städa i stället för att åka och sitta hos mina föräldrar och umgås. Men då påminner jag mig om att man aldrig vet hur länge man har de människor (och djur) som är viktiga hos sig. Att spendera tid med dem är ALLTID viktigare.
 
Jag har väldigt kort stubin numera. Troligen är en anledning att jag känner att orken att göra en massa saker inte finns och att jag är lite överväldigad av saker jag behöver göra. Jag skriver ju ner mina to-dos men ändå går det åt en massa hjärnkapacitet för att processa allt för det uppstår hela tiden oplanerade saker.

Jag har försökt dra ner på saker att göra och i det stora hela är det inte så mycket kvar jag behöver göra för tillfället, men det är ändå en belastning. En helgförmiddag har jag kanske 1-2 timmar när det finns energi. Idag gick den energin åt till att handla lite mat. Sen var det slut. Jag hade tänkt komma igång att måla taket men att leta efter mina försvunna arbetskläder fick mig ur gängorna och sedan kändes det som överkurs att gå ut till komposten med den gamla äggoljetemperan och göra en ny, täcka golvet och spisen och leta rätt på en pensel.

Jag har börjat ta extra vitaminer i hopp om att jag ska få mer ork, men vad fan gör jag åt mitt dåliga humör? Eller måste jag härda ut tills vitaminerna börjar ge effekt? Om de gör det alltså.

Jag var nyligen till huvudkontoret i Stockholm och sov borta 2 nätter. Jag sov väldigt bra där. Jag behöver ju inte tänka på något alls utöver jobbet när jag är där. Sen kom jag hem och sov dåligt igen. Är det fel på min säng? Fel på sängkläderna? Jag fattar inte riktigt varför jag ska hålla på och vakna på nätterna.

Det är inte kul att vara så sur som jag är jämt. Går det att fejka att man är pepp och uppåt? Jag tvivlar på att jag kan lyckas, men har inga bättre förslag.

Jag tänker att det är lite dumt att inte kolla upp exakt vad du har brist på, annars kanske du behandlar något helt i onödan som det inte är brist på samtidigt som du kanske missar en brist. Sedan finns det nog inget som kommer kunna fixa sig omedelbart, det tar ett tag. Ytterligare en tanke är att du kanske skulle behöva SSRI eller dylikt?
 
Jag tänker att det är lite dumt att inte kolla upp exakt vad du har brist på, annars kanske du behandlar något helt i onödan som det inte är brist på samtidigt som du kanske missar en brist. Sedan finns det nog inget som kommer kunna fixa sig omedelbart, det tar ett tag. Ytterligare en tanke är att du kanske skulle behöva SSRI eller dylikt?
Dessvärre vågar jag inte ta blodprov. Jag måste i princip redan vara döende för att gå med på en provtagning. Medicin är jag emot som förstahandsval. Jag har knaprat färdigt. Det var ändå inte medicin som gjorde mig frisk. (Jag var ett rätt hopplöst fall tidigare och läkaren föreslog förtidspension. Idag jobbar jag heltid.)
 
Dessvärre vågar jag inte ta blodprov. Jag måste i princip redan vara döende för att gå med på en provtagning. Medicin är jag emot som förstahandsval. Jag har knaprat färdigt. Det var ändå inte medicin som gjorde mig frisk.

På det viset, förstår att det måste kännas lite som att man är ett ett dödläge då, eftersom att det blir lite höftande isf.
 
Jag tycker nog att ditt mående låter rätt så normalt. Att renovera ett hus är oftast påfrestande. Eller i alla fall om man har ett vanligt jobb 40 timmar i veckan och inte är jätterik.

Dessutom är det mörkt och kallt nu. Kan du inte bara göra klart taket och vänta med det andra till våren?

Nu under vintern är jag jätteglad att jag jobbar så tidigt som jag gör. Kommer hem vid 14-snåret och det är fortfarande ljust. Ju mörkare det blir ju mer faller min lust att göra något. Visst får jag gå och lägga mig tidigt men vad hade jag gjort i stället? Slappat i soffan och tittat på dumburken? Antagligen.

Så du kan inte gå upp tidigare någon/några dagar och se om lite dagsljus kan göra skillnad för arbetslusten?
 
Jag tycker nog att ditt mående låter rätt så normalt. Att renovera ett hus är oftast påfrestande. Eller i alla fall om man har ett vanligt jobb 40 timmar i veckan och inte är jätterik.

Dessutom är det mörkt och kallt nu. Kan du inte bara göra klart taket och vänta med det andra till våren?

Nu under vintern är jag jätteglad att jag jobbar så tidigt som jag gör. Kommer hem vid 14-snåret och det är fortfarande ljust. Ju mörkare det blir ju mer faller min lust att göra något. Visst får jag gå och lägga mig tidigt men vad hade jag gjort i stället? Slappat i soffan och tittat på dumburken? Antagligen.

Så du kan inte gå upp tidigare någon/några dagar och se om lite dagsljus kan göra skillnad för arbetslusten?

Just nu händer inte särskilt mycket på renoveringsfronten för jag orkar inte hålla på. Yttertaket blev ju klart i höstas efter en massa om och men. Det var en pärs även om jag inte gjorde något arbete själv där. Sen hade jag "projekt byta bil". Det tog mycket tid och energi att hitta en bil att köpa. Sen skulle jag sälja den gamla och fick en del nötter på halsen som jag bad att fara och flyga. Sjukt irriterande med folk som bara slösar med min tid.

Nu är det ju egentligen bara taket i köket jag vill ha klart plus få undan bråte som ligger här och där. Större ambitioner än så finns inte för tillfället, men mitt stök är en tillräckligt hård nöt att knäcka.

Det var väl i månadsskiftet oktober-november när klockan ställdes om som jag dippade. I den vevan försvann allt dagsljus och jag blev mest sittande. Så länge jag hade dagsljus under icke arbetstid, så fick jag saker gjorda.

Tyvärr orkar jag inte gå upp tidigare. Ska jag hinna jobba klart mina 8 timmar innan det blir mörkt måste jag gå upp vid 4. Ibland kanske jag hinner ut på lunchen men kyla och gråväder är något jag avskyr så jag blir ofta på dåligt humör av att gå ut.
 
Senast ändrad:
0
Just nu händer inte särskilt mycket på renoveringsfronten för jag orkar inte hålla på. Yttertaket blev ju klart i höstas efter en massa om och men. Det var en pärs även om jag inte gjorde något arbete själv där. Sen hade jag "projekt byta bil". Det tog mycket tid och energi att hitta en bil att köpa. Sen skulle jag sälja den gamla och fick en del nötter på halsen som jag bad att fara och flyga. Sjukt irriterande med folk som bara slösar med min tid.

Nu är det ju egentligen bara taket i köket jag vill ha klart plus få undan bråte som ligger här och där. Större ambitioner än så finns inte för tillfället.

Det var väl i månadsskiftet oktober-november när klockan ställdes om som jag dippade. I den vevan försvann allt dagsljus och jag blev mest sittande. Så länge jag hade dagsljus under icke arbetstid, så fick jag saker gjorda.

Tyvärr orkar jag inte gå upp tidigare. Ska jag hinna jobba klart mina 8 timmar innan det blir mörkt måste jag gå upp vid 4. Ibland kanske jag hinner ut på lunchen men kyla och gråväder är något jag avskyr så jag blir ofta på dåligt humör av att gå ut.
Jag börjar jobba vid 4 :D

Jag har samma problem. Behöver dagsljus för att ha lust att göra saker och ting.

Men ta en paus nu då fram till det börjar ljusna lite. Låt dig själv vara lite sur och energifattig nu utan att ha dåligt samvete för det :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 942
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: Rosett
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 776
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 872
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp