Bukefalos 28 år!

kort tjock svans?

mataii

Trådstartare
Står i valet och kvalet att kapa en del på ena hästens mastodontsvans. Den är tjock, extremt tung, korkskruvar ihop sig, blir skitig och är till allmänt förtret. Visst är den fin när den är ren och borstad, men det är inte länge den håller sig så tyvärr.

Någon som har riktigt kort svans på sin häst? Vad tror ni om att klippa den typ ovanför hasen? Är det helt uppåt väggarna?
Han har ju iaf svans att vifta med kvar, men den kanske går att hålla skaplig.
Tömkör en del och råkar han vifta på svansen så den hamnar över tömmarna rycker han sig själv i munnen så det står härliga till, så den är även till besvär praktiskt, inte bara estetiskt;)

Nu behöver jag massa sjungande svar som "jaaa, gör det" och "vilken toppenidé". Eller?

Bifogar lite halvkassa bilder, men ni får ett hum om vad det är för herre jag pratar om!



 
Såhär ser den ut bra dagar när det t.o.m är rent o snö. Ni kan ju tänka er hur den då blir i lera och en eventuell diarutta!



Fortfarande inte mörda? ;)
 
Jag hade klippt, verkar svinjobbigt att reda ut den svansen varje dag. Det är förvisso jättefint med en nyborstad tjock svans, men det ska vara praktiskt också.
 
Det går inte. Den är för tjock och hal. Den är i stort sett jämntjock hela vägen ner så det finns ingen snodd i världshistorien som går runt toppen och stannar kvar:(
Klipp inte, utan fläta (som övriga skrivit).
Alternativ 1: Fläta in band i svansen som du sedan knyter med, då kan de inte glida ur.
Alternativ 2: Klipp en bit av ett kraftigt resårband, knyt ihop, VIPS har du en gummisnodd av valfri storlek! :)
 
Tvätta, borsta igenom ordentligt med massa pälsglans och fläta :up:
Minns att vi gjorde tre flätor på en av ridskolans hästar med mycket svans, det blev kanonbra!

Tvätt får vänta till sommarn isf. Taskigt med vatten här, sålänge han inte följer med in i köket och får sig en omgång;) Har provat med fler flätor men dom stannar inte kvar, men tack för ett teoretiskt bra tips (och praktiskt fungerande för dig)

Problemet med tung svans över tömmarna kvarstår. Ingen som har nån bild på en snygg (eller ful) kort svans?
 
Fina svansar borde på växa som de vill :(
Ser inte klokt ut med en rakt, kapad svans.

Om du nu ska sätta tänderna i den så hade jag i första hand tunnat ur den och klipp den för gudsskull inte rakt av om du ska korta ner den. Titta på trimmade welsh cob hingstar, deras svansar ska helst vara till hasen vid visning. Deras svansar tunnas ur och klipps sedan som en pensel. Finns hur mycket bilder som helst om du googlar :)
 
jag hade bara tunnat av svansen. är bara att ta en kniv och dra igenom nedåt. så skärs det av lagom ojämnt för att det inte ska synas att halva svansen är bortklippt.
hade aldrig klippt av den rakt av på längden :nailbiting: då har hästen inte så mycket att vifta flugor med sen ju.
fläta och vik upp vid tömkörning, använd ett snöre för att knuta den :) håller bättre än gummiband.
 
Tunna ut den kanske?
Jag hade dock flätat och vid tömkörning vikt upp den så kan den inte trassla. Använd vanliga hårsnoddar.
 
Tvätt får vänta till sommarn isf. Taskigt med vatten här, sålänge han inte följer med in i köket och får sig en omgång;) Har provat med fler flätor men dom stannar inte kvar, men tack för ett teoretiskt bra tips (och praktiskt fungerande för dig)

Problemet med tung svans över tömmarna kvarstår. Ingen som har nån bild på en snygg (eller ful) kort svans?

Hej!

Sätt knut på svansen och trä strumpa över svans och knut. Sitter skitbra, du slipper att svansen är ivägen och du slipper mörda svansen. Hade min pålla haft en sån svans hade jag varit överlycklig. Min förra hade det, jag hade i glansspray och borstade den nästan aldrig, den klarade sig ändå :-)

/Lavinia
 
Tvätt får vänta till sommarn isf. Taskigt med vatten här, sålänge han inte följer med in i köket och får sig en omgång;) Har provat med fler flätor men dom stannar inte kvar, men tack för ett teoretiskt bra tips (och praktiskt fungerande för dig)

Problemet med tung svans över tömmarna kvarstår. Ingen som har nån bild på en snygg (eller ful) kort svans?
tvätta går utmärkt att göra genom att doppa svansen i en hink med vatten( + använd schampo och upprepa tills vattnet är rent ), behöver inte ens vara varmvatten för att få ok resultat :).
dränk svansen sen i pälsglans och fläta den över natten (att fläta in ett snöre att knyta med är super bra).
sen är det bara att ösa på med pälsglans och borsta den ofta (har hästen så tjock svans och dreadlocks så krävs det borstning, hästar med tunn svans ska aldrig borstas då det sliter :))
 
Jag går väl mot strömmen och säger klipp till hasen om du vill. finns inga flugor nu och den hinner nog växa ut tills dom kommer ;) "min" häst har mega svans med, klippte den till ca 1.5 dm ovanför kotan för nån vecka sen, den blir riktigt äcklig av både lera och kiss/bajs nu pga knepig svanslapp på vintertäcket. Försöker hålla den flätad (ofta två flätor, en inbakad som tar med sig håret på svansroten och en vanlig från svansroten och resten) men hjälper inte mycket.
 
Jaaa, gör det! Vilken toppenidé! :up:

;)

Jag hade kapat en del på längden och sedan försökt tunna ut resten lite. Fördelen med svansar är ju faktiskt att de växer ut igen, och för flugornas skull har den ju tid på sig att göra det. Vad är det värsta som kan hända liksom? Det blir fult?
 
Jaaa, gör det! Vilken toppenidé! :up:

;)

Jag hade kapat en del på längden och sedan försökt tunna ut resten lite. Fördelen med svansar är ju faktiskt att de växer ut igen, och för flugornas skull har den ju tid på sig att göra det. Vad är det värsta som kan hända liksom? Det blir fult?

Här kom sanningens ord! Den växer ju faktiskt ut igen:idea::)
Att det blir fult bryr varken jag eller hästen oss så mkt om. Vi åker aldrig iväg nånstans, och dom som ser oss oftast är granarna och dom bryr sig nog minst av alla;)
Klipper jag så låter ju penselvarianten trevlig!
 
Jag klippte av min hästs för några veckor sen. Hon har liknande svans och när hon fick istappar i svansen, av kiss, tröttnade jag.

Det är inte snyggt, men jag orkade inte hålla på och fläta och det växer ut.

Men ska du fläta använder du enklast vanliga hårgummiband för människa, håller bäst och sliter minst.
 
Eftersom jag hade en ponny som hade obefintlig tillväxt på man och svans så har jag blivit ytterst försiktig med att klippa hej vilt.
Vet man däremot att den växer som ogräs så är det ju bara att klippa på.
Själv hade jag tunnat ut den svansen lite och sen flätat väl och som sagt innan, gör flera tunnare flätor om det är enklare.
Mina egna hårsnoddar brukar funka bättre i svansar än hästgummiband!
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto skavde av sig sin svans ovanför haserna för över två år sedan. Jag blev såklart jätteledsen då den precis hade vuxit sig...
Svar
10
· Visningar
1 637
Senast: Seabaz
·
A
Hästvård Min häst har så kort svans, den räcker knappt till hasen. Det måste vara extremt plågsamt på sommaren då hon inte kan vifta bort...
Svar
2
· Visningar
1 049
Senast: snofflan
·
Hästvård Är det någon av er som har problem med att hästen/ponnyn har för tjock svans? Jag har ett shettissto med vit svans, och både hon och jag...
Svar
5
· Visningar
1 122
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 790
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp