Korta stroppar på dressyrsadel?

lizzie

Trådstartare
Fördelar eller nackdelar med korta stroppar på dressyrsadel.

Vad tycker ni?

/Lizzie
 
Har aldrig haft en dressyrsadel med korta stroppar men spontant ser jag mest nackdelar. Spännena från sadelgjorden känns ju genom kåpan när man har korta stroppar, precis som det gör på en hoppsadel. Jag föredrar att komma så nära hästen som möjligt och vill dessutom helst ha enkelkåpa.
 
Fördel långa, inget av stroppen ligger direkt på hästens revben.

Korta, skönt att inte ha spännet högt upp under sadeln, förutsatt att gjoden är tillräckligt lång och inte ligger mot revbenen på hästen. Många tror att en så kort gjord som möjligt är bra men det är ju tvärtom om ser till hästens bästa.
 
Har aldrig haft en dressyrsadel med korta stroppar men spontant ser jag mest nackdelar. Spännena från sadelgjorden känns ju genom kåpan när man har korta stroppar, precis som det gör på en hoppsadel. Jag föredrar att komma så nära hästen som möjligt och vill dessutom helst ha enkelkåpa.
Om du känner spännena genom kåpan på en hoppsadel har du fel längd på gjorden.
 
Det är väl inget självklart med det. Om jag gjorde det hade jag genast bytt sadel/gjord/annan korrigering. Det är ju sjukt obekvämt.
 

Liknande trådar

Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Sorgsen
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 301
Senast: Oknytt
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
931
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Är på jakt efter en dressyrsadel till vår c-ponny. Han har idag en prestige versailles 16" bomvidd 33 som ligger bra. Vad ska jag leta...
Svar
1
· Visningar
452
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp