Kortare arbetsdag

grodan21

Trådstartare
Läste en ledare på dn, om att folk som inte kan jobba hemifrån borde få kortad arbetstid. Vad tycker ni om detta och hur skulle det bestämmas vilka arbeten detta skulle gälla?

Jag skulle kunna ta mig själv som exempel, jag har ett jobb som kan utföras vart som helst bara jag har min jobbdator och en internetanslutning. Men ledningen på min arbetsplats har bestämt att vi inte får jobba hemifrån annat än i undantagsfall. Det får alltså inte ske på regelbunden basis.
 
Läste en ledare på dn, om att folk som inte kan jobba hemifrån borde få kortad arbetstid. Vad tycker ni om detta och hur skulle det bestämmas vilka arbeten detta skulle gälla?

Jag skulle kunna ta mig själv som exempel, jag har ett jobb som kan utföras vart som helst bara jag har min jobbdator och en internetanslutning. Men ledningen på min arbetsplats har bestämt att vi inte får jobba hemifrån annat än i undantagsfall. Det får alltså inte ske på regelbunden basis.
Jag kan någonstans tycka det är en bra idé. Jag kan jobba hemma men tjänar inte mycket tid på det då jag bor så nära jobbet och har förskolan på vägen. Har större delen av mitt yrkesliv haft ett jobb där jag måste vara på plats och byta om (vården), det är ett typexempel på när arbetsdagen kanske borde börja innan ombytet då det krävs för jobbet?
Just nu har jag kollegor som har 3 h enkel resväg till kontoret, de jobbar på tåg och stämplar troligen inte ut på vägen mellan tåget och kontoret de dagar de är på plats.
 
Jag kan någonstans tycka det är en bra idé. Jag kan jobba hemma men tjänar inte mycket tid på det då jag bor så nära jobbet och har förskolan på vägen. Har större delen av mitt yrkesliv haft ett jobb där jag måste vara på plats och byta om (vården), det är ett typexempel på när arbetsdagen kanske borde börja innan ombytet då det krävs för jobbet?
Just nu har jag kollegor som har 3 h enkel resväg till kontoret, de jobbar på tåg och stämplar troligen inte ut på vägen mellan tåget och kontoret de dagar de är på plats.
Men hur skulle det avgöras vem som får förkortad arbetstid och inte?
 
Läste en ledare på dn, om att folk som inte kan jobba hemifrån borde få kortad arbetstid. Vad tycker ni om detta och hur skulle det bestämmas vilka arbeten detta skulle gälla?

Jag skulle kunna ta mig själv som exempel, jag har ett jobb som kan utföras vart som helst bara jag har min jobbdator och en internetanslutning. Men ledningen på min arbetsplats har bestämt att vi inte får jobba hemifrån annat än i undantagsfall. Det får alltså inte ske på regelbunden basis.
Eftersom jag inte har DN och kan läsa själv, vad var skälen till förkortad arbetsdag för de som inte kunde jobba hemma?
Rättvisa?
Effektivitet?
Något annat?

Min personliga åsikt är att normen med 40 timmar arbetsvecka borde sänkas.
 
Eftersom jag inte har DN och kan läsa själv, vad var skälen till förkortad arbetsdag för de som inte kunde jobba hemma?
Rättvisa?
Effektivitet?
Något annat?

Min personliga åsikt är att normen med 40 timmar arbetsvecka borde sänkas.
Att personer som kan jobba hemma får kortare arbetsdagar utan att behöva gå ner i tid.

Det gynnar inte bara dem som Goldin pratar om – alltså toppkarriärister – utan även övriga tjänstemän. Försvinner en stor del av restiden till och från arbetsplatsen hinner fler jobba heltid, vilket framför allt gynnar småbarnsmammor som oftare går ner i arbetstid än pappor.


https://www.dn.se/ledare/susanne-nystrom-korta-arbetsdagen-for-alla-som-inte-kan-jobba-hemifran/
 
Min personliga åsikt är att normen med 40 timmar arbetsvecka borde sänkas.
Jag håller med eller man bör i alla fall sluta ha 40 timmar som en orubblig standard som alla ska pressas in i.

Jag kan se problem med att minska arbetstiden. Inom industrin där folk går skift så skulle det betyda att man måste anställa ett helt nytt skiftlag. Är folk beredda att betala kostnaden för det antingen genom produkternas pris eller genom den sänkta lönen? Inom många yrken är det ju dock så att de där 2 sista timmarna på arbetet tillför ganska liten ökning i produktionen.
Frågan är inte helt enkel men något måste man göra.
 
Jag tycker det här är en fantastisk idé 🥳

IMG_1655.png
 
Men hur skulle det avgöras vem som får förkortad arbetstid och inte?
Kanske genom att räkna dörr till dörr tid? Min är densamma oavsett om jag jobbar hemma eller inte just nu, men tänker att mina kollegor har en typ av arbetstidsförkortning redan då de sannolikt inte stämplar ut vid centralstationen utan deras restid (utan jobbande) ingår i arbetstiden..
 
Jag håller med eller man bör i alla fall sluta ha 40 timmar som en orubblig standard som alla ska pressas in i.

Jag kan se problem med att minska arbetstiden. Inom industrin där folk går skift så skulle det betyda att man måste anställa ett helt nytt skiftlag. Är folk beredda att betala kostnaden för det antingen genom produkternas pris eller genom den sänkta lönen? Inom många yrken är det ju dock så att de där 2 sista timmarna på arbetet tillför ganska liten ökning i produktionen.
Frågan är inte helt enkel men något måste man göra.
Jag jobbar som konsult, skulle våra kunder vara villiga att betala mer?
 
Kanske genom att räkna dörr till dörr tid? Min är densamma oavsett om jag jobbar hemma eller inte just nu, men tänker att mina kollegor har en typ av arbetstidsförkortning redan då de sannolikt inte stämplar ut vid centralstationen utan deras restid (utan jobbande) ingår i arbetstiden..
Min arbetsdag är över tio timmar om jag ska räkna med restiden.
 
Tycker att vi överlag skulle sänka i alla fall till 7h per dag. Jobbar så 6 månader om året och jag skulle nog ärligt talat säga att jag producerar lika mycket eller lite till de månaderna eftersom jag faktiskt har energi alla timmar och är inte helt slut när arbetsdagen är slut.
 
Och jag betalar mer för boendet för att palla åka till jobbet. Ska jag få avdrag då? Eftersom jag enbart bor här pga nära till jobbet och alltså får sjukt mycket dyrare lån.

Alla gör vi våra val och såklart prioriterar man olika. Det hade haft massor med fördelar att bo länge från jobbet, då hade jag kunnat ha häst som exempel.

Så jag tycker en sån regel skulle vara dålig. Däremot tycker jag att flera borde få möjlighet att arbeta mindre än 40h vecka, oavsett anledning!
 
Att personer som kan jobba hemma får kortare arbetsdagar utan att behöva gå ner i tid.

https://www.dn.se/ledare/susanne-nystrom-korta-arbetsdagen-for-alla-som-inte-kan-jobba-hemifran/
Tack för länk. Som jag tolkar ledaren i fråga så handlar det om hur ag kan bli mer attraktiva när de har svårt att rekrytera och i de fallen fungerar det säkert.
Dock kanske det blir svårt att planera bemanning mer långsiktigt tänker jag. Kommer jag som anställd t.ex. få flytta så min restid ökar med 2 timmar och alltså tillbringar kortare tid på jobbet?
Själv bor jag i en av Stockholms kranskommuner och har 3-4 timmars restid tor till mitt jobb i centrala Stockholm. När jag blev anställd låg kontoret betydligt närmare. Om jag skulle få räkna in min restid så skulle jag bli klart mindre attraktiv för min ag än någon som bor nära.
Men, som lockbete betraktat tror jag kortare arbetstid skulle vara lättare att få till och även fungera
 
Beror på. Jag jobbar skift och har längre dagar än 8h. Skulle en förkortad arbetsdag innebära att jag måste jobba fler dagar i månaden? Det vill jag inte, då förlorar jag ännu mer tid med mitt barn.
 
Och jag betalar mer för boendet för att palla åka till jobbet. Ska jag få avdrag då? Eftersom jag enbart bor här pga nära till jobbet och alltså får sjukt mycket dyrare lån.

Alla gör vi våra val och såklart prioriterar man olika. Det hade haft massor med fördelar att bo länge från jobbet, då hade jag kunnat ha häst som exempel.

Så jag tycker en sån regel skulle vara dålig. Däremot tycker jag att flera borde få möjlighet att arbeta mindre än 40h vecka, oavsett anledning!
Jag tänker att det är svårt att göra det rättvist, jag kan jobba hemma men får inte. Skulle jag då inte få förkortad arbetstid? Medans arbetarna på jobbet skulle få det, för att dom inte kan jobba hemma?
 
Om det inte skalar med kostnaden för företaget så blir det en hyfsad nackdel i jobbsökandet för de som har restid till jobbet, arbetsgivaren får bara 6h per dag för samma kostnad som den närboende producerar 8 timmar. Eller tänker jag fel om förslaget?

Däremot tycker jag att heltidsnormen MÅSTE luckras upp för att tillgängligheten för arbetsmarknaden ska bli större, ffa för alla de med svårigheter. Men som ändå skulle kunna bidra och försörja sig själva till stor del om arbetsgivarna var mer flexibla i tankegångarna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 384
Senast: Mois
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 503
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 867
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp