Bukefalos 28 år!

Twister2007

Trådstartare
Kanske en dum fråga, men kan man bli kortare/stanna i växten? Tycker jag är så himla lång. 160.. vill gärna bli kortare eller stanna. Någon som har tips?
 
Som övriga sagt, 160cm är inte särskilt långt, ta det lugnt. Jag är snart 30år och 165cm, och inte särskilt lång jämfört med många andra. När jag var liten växte jag fort och kände mig lång, särskilt som jag ganska snabbt kom ikapp min mor i längd. Men senare i tonåren växte många om mig och jag växte inte mycket alls längre, så det höll inte i sig.

Mixtra inte med tabletter för den sakens skull!(!!!!!!!)
 
Som övriga sagt, 160cm är inte särskilt långt, ta det lugnt. Jag är snart 30år och 165cm, och inte särskilt lång jämfört med många andra. När jag var liten växte jag fort och kände mig lång, särskilt som jag ganska snabbt kom ikapp min mor i längd. Men senare i tonåren växte många om mig och jag växte inte mycket alls längre, så det höll inte i sig.

Mixtra inte med tabletter för den sakens skull!(!!!!!!!)
Okej, ja är också nästan lika lång som min mamma. Kanske därför. vill helst bli kortare eftersom att ja rider ponny
 
Kanske en dum fråga, men kan man bli kortare/stanna i växten? Tycker jag är så himla lång. 160.. vill gärna bli kortare eller stanna. Någon som har tips?
Om årtalet i ditt användarnamn stämmer, så kan jag berätta för dig att vissa blir långa tidigt och växer klart tidigt, medan andra växer klart sent.
Min ena dotter tävlade i friidrott från typ 9 års ålder och fram till hon var i din ålder ungefär så var hon oftast bland de längsta i startgrupperna. Det var hennes huvud man såg sticka upp över de andras.
Men faktum är att hon inte har vuxit en centimeter sen hon var 13 och när hon var 17 var hon oftast kortast bland de startande i friidrotten.
Så, mitt bästa råd till dig är att försöka acceptera att det är så livet ser ut.

Och vad gäller att stoppa tillväxt, så finns det hormonella behandlingar, som endast går att få via läkare. Och de som är aktuella för sån behandling är personer som riskerar att bli extremt långa, dvs en bra bit över 2 meter, om de inte behandlas. Din längd är högst normal för din ålder.
 
Okej, ja är också nästan lika lång som min mamma. Kanske därför. vill helst bli kortare eftersom att ja rider ponny

Det är inga problem att rida D-ponnyer och vara över 160cm lång generellt, om du trivs med det. Många vuxna gör det.

(Som sagt, jag vill understryka det igen: mixtra absolut inte med preparat eller tabletter för att sluta växa. Oavsett vad nån kompis tipsar om, tex. Din längd är ingenting konstigt, du är inte ovanligt lång öht, och du vet inte vad du riskerar med sånt.)
 
Om årtalet i ditt användarnamn stämmer, så kan jag berätta för dig att vissa blir långa tidigt och växer klart tidigt, medan andra växer klart sent.
Min ena dotter tävlade i friidrott från typ 9 års ålder och fram till hon var i din ålder ungefär så var hon oftast bland de längsta i startgrupperna. Det var hennes huvud man såg sticka upp över de andras.
Men faktum är att hon inte har vuxit en centimeter sen hon var 13 och när hon var 17 var hon oftast kortast bland de startande i friidrotten.
Så, mitt bästa råd till dig är att försöka acceptera att det är så livet ser ut.

Och vad gäller att stoppa tillväxt, så finns det hormonella behandlingar, som endast går att få via läkare. Och de som är aktuella för sån behandling är personer som riskerar att bli extremt långa, dvs en bra bit över 2 meter, om de inte behandlas. Din längd är högst normal för din ålder.
Förtydligande, för tjejer krävs det att längden beräknas landa på 190cm eller mer.
Detta kollas genom att man röntgar handen och har koll på om ev. menstruation kommit igång eller ej.

/hon som var 183 som 11-åring men ändå inte kvalade in
 
Okej, ja är också nästan lika lång som min mamma. Kanske därför. vill helst bli kortare eftersom att ja rider ponny
Om du är född det år som står i ditt namn är du ett år äldre än mig och jag var också 160cm då, bland de kortare i skolan. Jag har inte växt mer sen dess men det skulle inte vara något att göra åt det ändå, börja inte mixtra med konstiga tabletter.

Jag är inte heller lång på min lilla c-ponny och skulle inte tro att du är det heller. Försök acceptera din kropp, det underlättar mycket :)
 
Okej, ja är också nästan lika lång som min mamma. Kanske därför. vill helst bli kortare eftersom att ja rider ponny

Om du har mycket funderingar om din kropp och vad som är normalt och åldern stämmer med det du skrivit i ditt nick alltså om du är född 2007 så är det bra att prata med någon om det. T.ex.kan du vända dig till en ungdomsmottagning. Ser attdu skrev frågan om man inte kan ta tabletter för det. Försök inte köpa några tabletter på egen hand på internet eller liknande man vet aldrig vad de innehåller och de kan orsaka skador på din kropp. De flesta tabletter som säljs på internet är inte vad det utger sig för att vara och du vet inte vilka skador och problem du kan få med din kropp om de innehåller något skadligt.
 
Om du är född det år som står i ditt namn är du ett år äldre än mig och jag var också 160cm då, bland de kortare i skolan. Jag har inte växt mer sen dess men det skulle inte vara något att göra åt det ändå, börja inte mixtra med konstiga tabletter.

Jag är inte heller lång på min lilla c-ponny och skulle inte tro att du är det heller. Försök acceptera din kropp, det underlättar mycket :)
Menar självklart att du är ett år yngre än mig, tänkte lite fel.
 
Okej, ja är också nästan lika lång som min mamma. Kanske därför. vill helst bli kortare eftersom att ja rider ponny

Jag är 174 cm och hade vuxit klart på längden när jag var 13 år. Då var jag klart längst i klassen - ända tills killarna kom ikapp i åttan! :D

Jag har, trots att jag är lång, ridit ponnyer och hästar av ponnystorlek i hela mitt liv. Just nu har jag islandshästar, den minsta 133 cm och den största 145 cm. Den lilla tränas och tävlas av min dotter, som är 165 cm (och uppfattar sig själv som kort!).

Det är en naturlig process att växa - stör inte den! Och även om du växer en bit till finns det ingen anledning till att du inte skulle kunna fortsätta rida ponny om du vill det!
 
@Twister2007 Som de andra skrev växer du lite till så kommer fortfarande inte va bekymmer rida ponny. Många här inne som är längre än mig som rider ponnier här på forumet.

Sen men längd är lite som lotto min mamma är 1,65 och pappa 1,70 , de flesta är långa i min mammas släkt och lite kortare på pappas. Trots det är jag kortast i familjen och släkten.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag skulle vilja ha ett par överdragsbyxor, tillräckligt vattentäta för promenader i regn. Ofodrade. Men jag är knappt 160 cm lång och...
Svar
0
· Visningar
267
Senast: MissFideli
·
IT & mobiler Hej Tänker kanske finns några här som haj på gäller sim-kort till surplatta och nått bra tips på vad ska välja. Jag inte ha ett...
Svar
9
· Visningar
261
Senast: Avalbane
·
Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
159
Senast: Halcyon
·
Juridik & Ekonomi Någon som har det och har tips på vad man inte ska glömma skriva in, tänka på etc? Vi tänkte nog ta hjälp av Lexly, har pratat med en...
Svar
3
· Visningar
654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp