Korthårig collie/vad passar oss?

Fruentimber

Trådstartare
Alltså jag har brytt huvudet åt det här med nästa ras i säkert ett år nu, utan några egentliga framgångar. Jag vet vad jag vill ha, men är petig och tvekar ständigt. Jag vill verkligen inte att det ska bli fel. Dessutom tycker ju sambon att han också ska ha något att säga till om tydligen... :angel:

Så, om oss: par mellan 28-32 år, bor med skogen bakom oss och havet framför på den östgötska kusten. Stor icke inhägnad tomt med båtvarv. Blir en del båtåkande till olika öar på somrarna. Jag är i princip född i valphagen, det har funnits kennel inom familjen i flera generationer på min mammas sida. Mestadels sällskapsras men också jakthundar under tiden som jag växte upp. Jag har även haft en boxer som idag bor hos mitt ex av olika anledningar. Sambon har växt upp med en pudel och är duktig men inte så van.

Våra krav är en smidig hund som kan vara med på allt. Den ska hålla sig till familjen (men utan separationsångest), inget viltintresse, gärna ha lite vakt i sig och tycka det är ointressant med främlingar, men absolut inte opålitlig eller misstänksam. Den kommer fungera som gårdshund och som min tränings/tävlings-kompis.

Jag vill ha något glatt med lite fart i, men ingen stressdåre som klättrar på väggarna av några dagars lugn. En bra av/på-knapp som hellre lägger sig i ett hörn och slappar än är the center of attention om vi har vänner över eller åker till folk. En hund som har kapacitet för det mesta, är arbetsvillig och inte så svårmotiverad. Hann gå ett par valp-/unghundskurser och testade lite lydnad med boxern och det gav mig mersmak, spår/sök/etc ska också provas! Sen får vi väl se om matte kan hålla nerverna i styr så att man kommer ut lite på banorna.

Alla "vanliga" raser som labrador, schäfer, golden retriver etc går bort.

Jag har gått igenom varenda ras jag kan komma på. Nu senast har jag snöat in på korthårig collie.
Men så är det ju det där med en ny ras. Ingen aning om linjer, vilka uppfödare som är ärliga och seriösa osv osv. Det är ju toksvårt! Jag kan inte dra mig till minnes att jag träffat någon, och vanliga långhårscollies är ju knappast det trevligaste idag mentalt sett. Har korthåren klarat sig från det?

@Dentaku , visst äger du en/ett par stycken? :)
 
Det finns en bra uppfödare av korthårscollie i nedre halvan av Halland. Många av hennes hundar är/har blivit tjänstehundar så det är mycket "krut" i dem. Kanske lite för mycket för de flesta.

En ras som jag inte har sett så många av är laekenois, en av de belgiska vallhundarna. De få jag har träffat har varit duktiga när det gäller lydnad/rallylydnad och förmodligen även på spår/sök. De verkar vara stabila i psyket och lugnare än terv o malle. Iofs kan det vara sådan ägare sådan hund, men de jag har träffat har varit trevliga.
 
Stämmer bra att jag har två stycken! :)

Tycker det låter som om en bra kortis skulle passa er utmärkt, de är glada och trevliga hundar som är med på allt, går utmärkt att träna och tävla med utan att vara lika krävande som mer renodlade bruksraser. Dock är det tyvärr precis som med långhåren att det avlas på en hel del skräp, både mentalt och hälsomässigt. Jag brukar inte vilja rekommendera någon specifik uppfödare utan tycker det är bättre att man kollar på varje kull för sig utan att bry sig för mycket om kennelprefix.

Något som gör det lättare att köpa collie vad gäller mentalitet är att det nu finns något som kallas Mentalindex, MI, för både korthårig och långhårig collie. I det ingår inte bara den egna hunden siffror för MH utan även alla släktingars MH, samt andra faktorer som var och när hunden beskrevs, beskrivare osv. Det fungerar på samma sätt som HD-index eller blup. Medelvärdet är 100 (alltså inte särskilt bra eftersom collien som ras behöver förbättras) och det finns värden för Nyfikenhet/Orädsla, Skott, Lek, Socialitet och Jakt. Framför allt på N/O och Skott(Socialitet och Lek är också viktigt, förstås) bör man leta efter en kull där båda föräldrarna har värden över 100, d v s bättre än genomsnittscollien. Det kan dock vara viktigt att komma ihåg att hundar med många släktingar som brutit MH eller avstått skott kan ha siffror som ser bättre ut än vad de borde eftersom det krävs en siffra på MH för att det ska räknas med i MI - även om en hund som avstått skottet får 5 på protokollet så räknas det inte med i MI, tyvärr.

De colliekullar som presenteras på SCK:s hemsida har MI för föräldrarna - i den mån det finns - samt beräknat MI för kullen upplagt.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men fråga gärna om det är något du undrar över. Är det någon specifik kull du är nyfiken på ger jag också gärna funderingar från mitt perspektiv. :)
 
Det finns en bra uppfödare av korthårscollie i nedre halvan av Halland. Många av hennes hundar är/har blivit tjänstehundar så det är mycket "krut" i dem. Kanske lite för mycket för de flesta.

En ras som jag inte har sett så många av är laekenois, en av de belgiska vallhundarna. De få jag har träffat har varit duktiga när det gäller lydnad/rallylydnad och förmodligen även på spår/sök. De verkar vara stabila i psyket och lugnare än terv o malle. Iofs kan det vara sådan ägare sådan hund, men de jag har träffat har varit trevliga.

Jag har alltid tänkt att belgarna förmodligen är lite "för mycket" för oss, men laekenois kanske är lite lugnare! Kan inte komma på att jag faktiskt träffat någon. Men de är ju strävhåriga = trim? Pälsvård går bort efter alla dessa golvmoppar...

Det låter som hundar med aningens mycket krut i, tänker framför allt på sambon som inte är jättevan. Men du får gärna PM:a namn/hemsida, det är ju intressant att kika!
 
@Dentaku

Tråkigt att korthåren också drabbats! Min farfar hade en långhår för några år sen, ett riktigt vrak som inte gick på vissa golv och som de var tvungna att gå in med igen om det kom flygplan... Men jag har ändå fått intrycket att det är stabilare hos korthåren?

Det där med MI lät ju smart! Jag var inne på rasklubbens hemsida igår och funderade just vad de där boxarna betydde, får läsa på lite om det idag.

Jag har hittills bara sett ett par kullar som verkar intressanta men har bara hunnit kika som hastigast. Såg även ett par uppfödare som hade kvar fjolårsvalpar, är det svårt att "bli av" med korthår? Eller beror det på ointressanta kombinationer? Hur ofta görs det riktigt trevliga kombos? Vi har ju inte bråttom med valp, men det hade passat perfekt nu till våren. Då är ju frågan om man ska lägga ut lite krokar här och var och se vad det finns för planer... Känner du till något intressant får du gärna hojta, all input uppskattas!
 
Jag skulle säga att det tyvärr är lika illa inom korthåren som hos långhåren men det innebär att spridningen är lika stor - det finns jättebra långhår och jättebra korthår. Tyvärr finns det även katastrofala långhår och katastrofala korthår och jag känner till individer av båda raserna som ägarna tvingats avliva pga att de lidit av så stora rädslor att de inte ens klarat en normal vardag.

Åtminstone en av de unghundar som finns hos uppfödare rör sig om en hund som kommit tillbaka pga oseriös ägare(dock inte så att hunden haft det dåligt vad jag vet). Just den hunden ska enligt en bekant till mig vara en riktigt trevlig hund.

Det är egentligen lättast om du kontaktar mig angående de kullar som känns intressanta jag har en tendens att vara lite glömsk och jag håller inte stenkoll eftersom det inte är aktuellt för mig med valp nu. Däremot har jag koll på en del saker som inte syns i den officiella statistiken(åtminstone inte den svenska) och som kan vara bra att veta.
:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 611
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Blir verkligen knäpp..har suttit senaste veckan och spånat på en ras som skulle kunna vara perfekt för oss här hemma..Men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 779
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp