Kortharig Collie

Pilot

Trådstartare
Av nagon konsting anledning sa har jag fatt upp ogonen for kortharig Collie.
Sa ar det nagon har pa buke som har det?
Som har lust att beratt om sin hund och vad de andvander den till?

Tycker de har ett riktigt frackt utseende! :bump:
 
Sv: Kortharig Collie

Dentaku här på Buke har en kortis, du kan ju alltid skicka henne ett PM. :) Annars rekommenderar jag Collieklubbens hemsida, där finns massor av bra information om rasen, bilder, tips på uppfödare m.m.

Collien ligger mig väldigt varmt om hjärtat (har själv en långhårstik och funderar på en kortistik som nästa hund) och det är verkligen en underbar hund om du är beredd att lägga ner tid och energi på efterforskningar så att du får en frisk, pigg, glad och nyfiken hund utan kvarstående rädslor.
 
Sv: Kortharig Collie

Jag var dar inne och titta, men jag vet inte om det var sa att lankarna inte funkade pa min dator :confused:

Men jag ska absolut slanga ivag ett PM! Tack!
 
Sv: Kortharig Collie

Hur kommer det sig att du vill ha en kortharig nasta gang istallet?
Fryser de latt? Kraver tacke osv.

Hur mycket aktiverar du din hund?

Ar det nagon skillnad mellan kortharig och langhariga collies?
 
Sv: Kortharig Collie

Jag funderar på kortis främst därför att det är mycket lättare att hitta den hund jag söker bland kortisarna än bland långhåren. Det finns fler rena brukskennlar på kortissidan där uppfödarna satsar på arbetslust, motor, kamplust, nyfikenhet och andra käcka egenskaper som jag vill ha i min framtida hund. Det finns väldigt bra långhår också, men det är svårare att hitta dem tyvärr. Kvarstående rädslor är även mer utbredda på långhårssidan, även om de finns även bland korthåren.

Korthårens päls är rätt grov och sträv så de klarar sig ofta bra även på vintern, iallafall de kortisar jag har träffat. Dock ska de kanske ha täcke om de ska vänta länge i en kall bil, eller om det är neråt -15 eller så.

Min dam är gammal nu (13 år) men hon har behövt mycket aktivering för att vara en trevlig hund förr om åren. Hon hade aldrig funkat som ren sällskapshund som bara fick långpromenader; hon krävde betydligt mer träning än så. I hennes glansdagar tränade vi någonting (lydnad, agility, spår osv) 3-4 dagar i veckan förutom vanlig motion. Korthåren är generellt ännu mer aktiva än långhåren, och speciellt hanarna kan bli rätt odrägliga om de inte ges något vettigt att göra.
 
Sv: Kortharig Collie

Jag har en kortis!:love:

Hon är 12 år idag, jag har haft henne i fyra år, så hon är omplacerad!
Hon är det enklaste man kan tänka sig, tillräckligt med vallinstinkt för att hålla koll på matte, men inte tillräckligt för att valla. Pigg som en mört! Hon är en tuff tjej, säger knppt till om man råkar kliva på henne, "Tappade" svanstippen på något vis, (fastnade ute någonstans), men sa inget, jag märkte det när jag gick bakom och såg att svansen var kapad!!!:eek:
Hon hatar vatten och lera, går på tå om hon måste gå igenom vattenpölarna!
Fryser aldrig, iallfall inte så länge hon var frisk. (hennes skjöldkörtel har lagt av)
Vill vara till lags, sover i sängen, kan ingen lydnad, bara gårdslydnad, kom hit, gå dit, kanten när man går på vägen, osv osv...

7909805.jpg



Helt klart en ras som jag skulle rekomendera! Om man gillar att dammsuga hår:angel:. :angel:Och vill ha sin hund i närheten hela tiden!


Hur kommer det sig att du vill ha en kortharig nasta gang istallet?
Fryser de latt? Kraver tacke osv.

Hur mycket aktiverar du din hund?

Ar det nagon skillnad mellan kortharig och langhariga collies?
 
Senast ändrad:
Sv: Kortharig Collie

Tack! :bow:
Sot vovve! Ar skoldskortel ett vanligt forekommande att de lagger av aven in Collie?
Har sjalv en Sheltie och dar ar det ju ratt vanligt.
 
Sv: Kortharig Collie

Med det finns en skillnad pa bruks och sallskaps-/ utstallningshundar?
 
Sv: Kortharig Collie

Det är inte riktigt som för ex. golden och schäfer, där det i princip är två olika raser, men ja, det finns definitivt två läger inom collie (både för långhåren och korthåren) där den ena gruppen fokuserar på utställning och den andra på bruks/lydnad (det finns såklart många som gör både och, men det brukar vara tydligt vilket de sätter främst, utseende eller inre egenskaper).
 
Sv: Kortharig Collie

Ja okay, fast da borde det anda finnas en bra chans att fa en fin kombination av bada. :)
 
Sv: Kortharig Collie

Eh ja. Jag kanner mig tvungen att erkanna att detta ligger nagot ar framat i tiden, hade hemskt garna skaffat hund nu, men har precis flyttat till England och ska forhoppningsvis borja pa College till hosten och har ingen aning om hur mitt liv kommer te sig da.
(jag kanner mig sa skyldig nar jag startar olika tradar om raser)

Jag ar intresserad av lydnad, agility, mojligtvis sok/spar. Aven freestyle.
Har en sheltie nu, och uppskattar de flesta egenskaper valdigt mycket, jag gillar vallegenskaper, att de ar kontaktsokande och ar positiva till att arbeta.

Jag hade velat ha en arbetsnarkoman (typ Malinois) men jag vet att det ar rent omojligt att orka med det och trana med hast.
For jag tycker det ar kul att trana.

Annars vill jag kunna ha med hunden i stallet, kunna vara los, hur uppfattar du deras intresse for jakt? Eller det ar vanligt jaga det som springer? :p

Tycker om att vara ute och ga, och hade garna sett (om det fanns mojligt) att ha med vovven ut pa langre skrittturer ihop med hasten. Men jag ar inte helt hundra dar, alla jag har traffat pa som har haft hunden med sig ut har inte framstatt som sarskilt sakert.
 
Sv: Kortharig Collie

Äsch, det är ju en mänsklig rättighet att starta drömmande rastrådar. :p

Om du främst vill träna med hunden så tycker jag ändå att du ska fokusera på uppfödare som satsar på arbetsegenskaper. Bruks- och utställningslinjerna ser ofta väldigt lika ut (möjligen har brukslinjerna lite lättare öron och utställningslinjerna är fetare :p) men annars är de väldigt lika (inte som schäfer, alltså).

Det finns en hel del jakt i kortisarna, men inte mer än att det går att stävja med bra lydnad. Ser inte varför du inte skulle kunna ha med hunden på ridturer, det handlar ju om lydnad där också. :laugh:
 
Sv: Kortharig Collie

Nu kan jag bara tala för min KHcollie, och några få andra....
Tror inte att skjöldkörteln är en typisk rassjukdom, men jag har ingen aning. Men den är ju iallfall kontrolerbar utan större ansträngning:D

dom har inte speciellt utvecklade näsor och spår/sök är inte det dom är mest lämpade för. Freestyle tror jag att dom skulle gilla, dom jag har träffat är lite tuffare än de långhår som jag har träffat...

Min stella har typ aldrig koppel, om hon har det är det för att visa hänsyn till andra. Hon hälsar inte på hundar och människor hon möter ute, går förbi och vänder om och tar några sniffar i luften på sin höjd:love:.

När hon var yngre var hon alltid med på ridturer. då är det bra att dom kan kanten, när det kommer en bil! Tack vare vall instinkten har hon järnkol på alla. Nu hänger hon bara med på kortare väl valda turer eftersom hon håller på att tappa hörseln:(

Ingen jättebra bild men iallfall!
7898230.jpg



Jaga kan hon göra en liten bit, men bara om man inte måste anstränga sig, kommer det ett dike eller annat i vägen så vänder hon direkt! Om man inte har kallat in henne innan:o

Man kan vara lite vild oxå..
8771475.jpg
 
Sv: Kortharig Collie

Jag sa att jag inte pratar för rasen i stort...:)
Stellas nos har nog gått i pension för länge sen... Jag vet en annan kh collie som är helt kass på spår oxå, men som sagt, det är ju inte representativt för rasen i stort!

Lite trådkap; har du hört talas om Collienose?
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 265
Senast: Huggorm
·
Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 087
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 467
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Jag rakade titta pa Engelsons hundforar klader nar nagon har pa Buke namnde den jackan. Nu ar jag nog lite kar. Jag vill ha en lila...
Svar
6
· Visningar
731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp