Bukefalos 28 år!

Korthårig Collie?

B

burton

Hej!
Vi skulle på sikt vilja ha en trevlig gårdshund. Jag har umgåtts med 1 sådan hund jag nämnt här och han var en toppenhund!
Därför skulle jag vilja ha nån åsikt från er här om detta.(eftersom jag bara träffat en).
Passar korth. collie bra som gårdshund allmänt?

Vi vill ha en hundtyp som gillar att vara ute på långa turer i skog o mark? (vi åker mycket skidor på vintern och då gärna långa dagsturer) så då vill vi att hunden ska ha ork till att följa med oss.
Sedan är det ett stort plus om den har lite vaktkänslor för sitt hem utan att vara nån "otäck best" ;) eftersom jag kan känna mig lite otrygg ibland när min sambo är borta över natten och vi bor på landsbygden.
Eftersom vi har häst och är mycket i stallet så är ju en kortare päls önskvärt.
Eftersom jag tycker den korth. collien ser trevlig ut så vore det roligt om den passade in på dessa önskemål. Jag skulle vilja ha några bra råd i denna fråga :)
 
Sv: Korthårig Collie?

Jag skulle vilja ge alla rekomendationer och jag tror att den hunden skulle passa er bra :)

Men eftersom att det är en vallhund och de kan vara lite reseverade mot folk så ska man veta att man kanske får en hund som inte vill umgås med allt och alla. Så man ska inte tvinga hunden till att vara översocial med alla besökare och att den kanske inte kommer att acceptera alla. De kan också i trängda lägen nypa till (väldigt generellt) så har man ofta massor av barn och besökare som invarderar huset och härjar runt så är det inte säkert att hunden vill vara delaktig... Men det kan ju vara bra saker att känna till :)
 
Sv: Korthårig Collie?

Jag har sett flera jättefina exemplar av rasen, metalt stabila hundar (till skillnad från många långhåriga :( ) med mycket arbetsglädje. Absolut en hund jag skulle titta närmare på om jag var ute efter en aktiv gårdshund!
 
Sv: Korthårig Collie?

Svarar båda:
Ja, man hör ju om vissa raser där man säger att de inte är så mentalt stabila, däribland collien. Fast jag hade fått för mig att det mest gällde den långhåriga varianten.

Ett plus med en reserverad hund kanske är att den är mer mån om sitt hem och sina människor. (Grannens Golden skulle utan tvekan släppa in ett helt rövarband, han älskar alla ;) )

Men jag vill ju inte vara helt enkelspårig utan kollar gärna upp några fler raser, har ni några bra förslag på andra bra raser som också skulle kunna passa?
Jag har en bekant vars Leonberger jag tagit hand om mycket, men de är för stora, pälsiga och det tar tid att få dem disciplinerade.
De är ju ursnälla, men ibland blir man galen när man
försöker lära dem nåt. Ibland när man vill nåt tittar de bara bort och ser ut som :angel: :angel: :angel: "sa du nåt"?
 
Sv: Korthårig Collie?

Att vara lite reserverad (eller man kanske ska säga mindre tillgänglig) betyder inte att hunden är dålig mentalt eller instabil.

Den är helt enkelt inte intresserad och vill ha ett större privat område runt sig mot främlingar. Men med det kommer det ju också massor av fördelar. Du får en hund som är mer trogen och inte så intresserad av att dra på folk och hundar. De nöjer sig med familjen.

Har inga andra förslag eftersom att du hittat den perfekta hunden såvisa du inte vill ha ett kollo krypandes på ditt köksgolv :p
 
Sv: Korthårig Collie?

Jag har en korthårig collie. Jag tror att rasen skulle passa er, efter att ha läst din beskrivning. Det är en aktiv ras som gillar att röra på sig i skogen men som inte har överdrivet stort viltintresse och som gärna håller sig nära flocken. Min hund vaktar om det behövs, märker hon att jag är avspänd är hon det också. Hon tycker om människor om hon tror att de har något att erbjuda, t.ex. mat eller lek, annars ignorerar hon dem. Sin flock älskar hon förstås. De flesta korthår är lika neutrala mot främmande, vissa älskar alla, men det finns även de som är rädda. Det finns vissa linjer man bör undvika när det gäller rädsla för människor. Min hund går ok ihop med barn om de är lugna, blir det vilda lekar kan hon bli upprörd och försöka gå in och tvinga dem att vara lugna. Hon är dock helt ovan vid barn. Jag vet många andra korthår som bor ihop med barn utan problem, men de måste nog få vänja sig.

Vad man bör tänka på är att korthårig collie är en brukshund. Den måste få använda hjärnan och inte bara benen, den är livlig, har skärpa, och kräver en tydlig ledare. Det är ingen soffliggarhund, men det är ni väl inte ute efter heller ;) . Det är en jättetrevlig allroundhund, den är frisk, följsam och vacker :love:
 
Sv: Korthårig Collie?

Jag är faktiskt superintresserad. Jag har pratat lite med ett par KH ägare också. Ska nog maila en uppfödare och "prata" lite. Men det är inte aktuellt än på nått år... Såvida jag inte vinner 1 miljon och flyttar ut på landet. Men... Det tror jag inte!!
 
Sv: Korthårig Collie?

oohhh... nämn det inte ens... *går i spinn*
 
Sv: Korthårig Collie?

tur att du inte skrivit var du bor :p . då hade risken för rån varit överhängande :angel:

men lite bilder får du allt bjuda på!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 412
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 489
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 636
Senast: Milosari
·
R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp