Kortklippt cocker spaniel?

-An-

Trådstartare
Hej, vi har länge varit sugna på en hund och har nu börjat snegla på cockerspaniels. Då vi spenderar mycket tid utomhus och dessutom bor i de norra delarna av landet så ser jag framför mig att det kommer bli många dagar med blöt päls och snöbollar som fastnar på ben och mage. Därför tänker jag mig att vi gärna vill hålla vår nya familjemedlem ganska kortklippt. (Vi är inte intresserade av utställningar)

Jag undrar nu om någon av er med cockerspaniels kan visa en bild på hur er hund ser ut när den är kortklippt? När man googlar får man mest bilder på långhåriga skönheter.

Mycket tacksam för er hjälp 😊
 
Screenshot_20220731-074332_Instagram.jpg
 
Han är inte så nyklippt på bilderna så inte superkort där. Dock är det lite tabu att klippa cocker så som jag gör med min 🙈 men det är det som funkar bäst för oss.
 
Finns även jakt cocker spaniel som oftast är mindre behårade naturligt. Men också aktivare då eftersom de avlas efter sitt ursprungssyfte.
 
Mina svärföräldrar har haft fyra cockrar. Alla lämnades in på hundsalong och klipptes ner regelbundet för att inte dra in så mycket snö och slask. Har tyvärr inga bilder men jag tyckte att dom blev fina.
 
Han är inte så nyklippt på bilderna så inte superkort där. Dock är det lite tabu att klippa cocker så som jag gör med min 🙈 men det är det som funkar bäst för oss.
Men så söt! Ja jag kan tänka mej att det är lite tabu i vissa kretsar 😅
 
Stort tack för alla svar! Fint att höra att det finns många där ute som klipper ner sina cockrar. Om någon fler vill visa en bild på sin kortklippta cocker blir jag jätteglad 😊
 
Hej!
Vår förra cocker klippte vi ner över hela kroppen med klippmaskin. Hon fick dock väldigt ullig päls efterhand och var även frusen på vintern även när hon inte var nyklippt. Det sägs ju att man förstör pälskvalitetenom man maskinklipper och i hennes fall stämde det. Jättefin nyklippt (om än frusen)men rätt trist efter 2 mån.

Nuvarande cocker lämnar vi in för något de kallar sporttrimning. Då trimmas rygg / ovansida för hand men ben och under mage etc maskinklipps. Blir lättskött men pälsen behåller mer av sitt naturliga skydd. Vi är nöjda hittills.
 
Jag tänker att en engelsk cocker (jaktcocker) behöver en bara trimma långhåret på för att slippa klumpar, inte klippa helt. :) Här där cockrar är supervanliga ser jag bara amrisar som hålls klippta. De engelska har helt enkelt inte jättemycket hår utöver på öronen (och mitt på huvudet. :D ) Tänker att det borde vara lätt att hålla efter med sax.
 
Jag tänker att en engelsk cocker (jaktcocker) behöver en bara trimma långhåret på för att slippa klumpar, inte klippa helt. :) Här där cockrar är supervanliga ser jag bara amrisar som hålls klippta. De engelska har helt enkelt inte jättemycket hår utöver på öronen (och mitt på huvudet. :D ) Tänker att det borde vara lätt att hålla efter med sax.
I Sverige är showvarianten av engelsk cocker mycket vanligare en jaktcocker och den variant som oftast säljs som sällskaps/familjehund. Jaktcockrarna är det stor efterfrågan på från jägare och hundsportare. Showvarianten av engelsk cocker behöver klippas ner om man inte vill sköta pälsen. Personligen tycker jag det sätt som beskrivs ovan, med intakt ovansida och nedrakas undersida är att föredra framför att klippa ner hela hunden.
 
Hej!
Vår förra cocker klippte vi ner över hela kroppen med klippmaskin. Hon fick dock väldigt ullig päls efterhand och var även frusen på vintern även när hon inte var nyklippt. Det sägs ju att man förstör pälskvalitetenom man maskinklipper och i hennes fall stämde det. Jättefin nyklippt (om än frusen)men rätt trist efter 2 mån.

Nuvarande cocker lämnar vi in för något de kallar sporttrimning. Då trimmas rygg / ovansida för hand men ben och under mage etc maskinklipps. Blir lättskött men pälsen behåller mer av sitt naturliga skydd. Vi är nöjda hittills.
Ja jag har läst lite om att man kan förstöra kvaliteten på pälsen. Och just som du skriver om att hunden blir frusen känns ju inte bra. Men bra tips med sportklippningen!
 
  • Gilla
Reactions: ako
I Sverige är showvarianten av engelsk cocker mycket vanligare en jaktcocker och den variant som oftast säljs som sällskaps/familjehund. Jaktcockrarna är det stor efterfrågan på från jägare och hundsportare. Showvarianten av engelsk cocker behöver klippas ner om man inte vill sköta pälsen. Personligen tycker jag det sätt som beskrivs ovan, med intakt ovansida och nedrakas undersida är att föredra framför att klippa ner hela hunden.
Ja jag har också fått känslan av att det är svårt att hitta en seriös uppfödare som vill sälja en jaktcocker till en familj som kommer att använda den till jakt. Så en showvariant är nog mer rimlig för oss.
 
I Sverige är showvarianten av engelsk cocker mycket vanligare en jaktcocker och den variant som oftast säljs som sällskaps/familjehund. Jaktcockrarna är det stor efterfrågan på från jägare och hundsportare. Showvarianten av engelsk cocker behöver klippas ner om man inte vill sköta pälsen. Personligen tycker jag det sätt som beskrivs ovan, med intakt ovansida och nedrakas undersida är att föredra framför att klippa ner hela hunden.
Bara lite extra:

Jaktcockers är ibland duracellkaniner av guds nåde. Inte köpa sådan om det inte är vad man verkligen drömmer om
 
Ja jag har läst lite om att man kan förstöra kvaliteten på pälsen. Och just som du skriver om att hunden blir frusen känns ju inte bra. Men bra tips med sportklippningen!
Det där med att pälskvaliteten förstörs är en myt i samma anda som att våra benhår skulle bli kraftigare om man rakar dem. Pälsen växer ut precis som vanligt men eftersom de har olika "lager" av päls som växer olika snabbt kan det ta något år innan den ser ut som vanligt igen. Dessutom kan ju hundens päls kvalitet ha hunnit ändras naturligt (t ex på en unghund) under den tiden och då är det lätt att sammankoppla det med klippningen.
 
Det där med att pälskvaliteten förstörs är en myt i samma anda som att våra benhår skulle bli kraftigare om man rakar dem. Pälsen växer ut precis som vanligt men eftersom de har olika "lager" av päls som växer olika snabbt kan det ta något år innan den ser ut som vanligt igen. Dessutom kan ju hundens päls kvalitet ha hunnit ändras naturligt (t ex på en unghund) under den tiden och då är det lätt att sammankoppla det med klippningen.
Fast det är ju ett faktum att om du maskinklipper hunden på ryggen så får du under utväxten en fluffigare, mer smutsbenägen päls än om du sköter pälsen på traditionellt sätt. Och du får inte pälsen att se ut som vanligt om du inte sköter den under utväxten pga de "lager" du nämner. Då måste den hållas efter för att bli blank och slät igen.

Den som klipper mycket regelbunden har naturligtvis en kort päls ändå.
 
Det där med att pälskvaliteten förstörs är en myt i samma anda som att våra benhår skulle bli kraftigare om man rakar dem. Pälsen växer ut precis som vanligt men eftersom de har olika "lager" av päls som växer olika snabbt kan det ta något år innan den ser ut som vanligt igen. Dessutom kan ju hundens päls kvalitet ha hunnit ändras naturligt (t ex på en unghund) under den tiden och då är det lätt att sammankoppla det med klippningen.
Sanning med modifikation. Klipper du en strävhårig hund som blivit trimmad kommer det inte växa ut strävhårig päls av sig själv. Du måste trimma de maskinklippta, mjuka, ulliga stråna vilket gör ont på hunden. Och även om du trimmar igen efter maskinklippning är det inte säkert att hunden har så pass bra kvalitet på pälsen att den någonsin blir sträv igen.
Vill man ha en sträv päls måste man tyvärr trimma, maskinklippning kommer förstöra alla dom bra egenskaperna. Du får en hund med matt, ullig päls som inte stöter ifrån smuts och väta och inte värmer något alls när det är kyligt.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 069
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Nja, någon hund blir det väll inte än på ett tag. Men skulle kännas bra att få lite vägledning! :) Undrar vad folk menar när de säger...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 037
Senast: Eda
·
Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 815
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp