Korttidspermitterad och vab

Magnum

Trådstartare
Finns det fler här som varit korttidspermitterade och vabbat under den tiden?

Jag är i kontakt med facket men den jag ska prata med har semester denna vecka och jag är nyfiken på om fler varit med om samma sak.


När man ansökte om vab skulle man skriva i de timmar man faktiskt skulle jobbat den dagen.
Tex 5 timmar som man skulle jobbat som permitterad - istället för 8 som var normala arbetstiden.
Arbetsgivaren i sin tur skulle dra vab som om jag vabbade enligt ordinarie arbetstid. Dvs 8 h.

(Antar att det är för att man ska kunna bryta en korttidspermittering omgående och hela tiden vara beredd på att infinna sej på arbetet, men jag gissar lite nu.
Dvs om barnet är sjukt kan jag inte arbeta den dagen och och är då inte tillgänglig. Därför ska AG dra vab hela dagen.
Medan FK bara betalar ut för de timmar man måste avstå arbete. Resten av tiden är man ju ändå hemma och därmed också barnen..

Förstår någon hur jag tänker?)


Det gjorde att arbetsgivaren drog 24h vab.
Medan jag fick betalt från FK för 5h.

Mellanskillnaden skulle komma. Från någon. Någon gång. Ingen visste. Arbetsgivaren vet fortfarande inte. Alla har gjort rätt. Jag hamnar i kläm.

Finns det ingen mer än mej som varit med om detsamma?
 
Svarar mej själv ifall nu det hänt någon annan.

Det verkar som att Försäkringskassan sagt fel till mej i det här och till dom ska man rapportera tiden jag egentligen är anställd. Inte tiden jag jobbar som permitterad.

Så vi får väl se hur enkelt det blir att få ut dessa timmar/pengar såhär i efterhand..
 
Finns det ingen här som vabbat och varit permitterad?
Är så nyfiken på om jag är den enda som fått fel betalt.


Svarar mej själv igen här nu och nu har vi rett ut att FK har gjort rätt och jag har fyllt i rätt och fått rätt betalt.
Men nu är vi vid huruvida arbetsgivaren dragit vab rätt eller ej..
 
Jag hänger inte riktigt med. Om det är arbetsgivaren som krånglar, kontakta facket centralt. Få saker får arbetsgivare att korrigera felaktiga löneutbetalningar som ett mail ifrån facket centralt.
 
Jag hänger inte riktigt med. Om det är arbetsgivaren som krånglar, kontakta facket centralt. Få saker får arbetsgivare att korrigera felaktiga löneutbetalningar som ett mail ifrån facket centralt.
Jag vet ju inte riktigt vem som krånglar.
Jag vet bara att jag saknar några tusenlappar 😬

FK har gjort rätt och AG säger att dom har gjort rätt. Men just nu väntar jag svar från HR ifall de kan förklara.
Det är möjligt att detta betalas ut när Tillväxtverket gjort sin avstämning mot företaget. Men det vore trevligt att veta. För ingen har ännu kunnat svara på det.

Facket trodde från början att det var fel från FK, men jag ska kontakt igen för det kan vara att de missförstod mig.

(Jag förstår att du inte förstår, för jag är usel på att förklara saker tyvärr 😩)
 
Finns det fler här som varit korttidspermitterade och vabbat under den tiden?

Jag är i kontakt med facket men den jag ska prata med har semester denna vecka och jag är nyfiken på om fler varit med om samma sak.


När man ansökte om vab skulle man skriva i de timmar man faktiskt skulle jobbat den dagen.
Tex 5 timmar som man skulle jobbat som permitterad - istället för 8 som var normala arbetstiden.
Arbetsgivaren i sin tur skulle dra vab som om jag vabbade enligt ordinarie arbetstid. Dvs 8 h.

(Antar att det är för att man ska kunna bryta en korttidspermittering omgående och hela tiden vara beredd på att infinna sej på arbetet, men jag gissar lite nu.
Dvs om barnet är sjukt kan jag inte arbeta den dagen och och är då inte tillgänglig. Därför ska AG dra vab hela dagen.
Medan FK bara betalar ut för de timmar man måste avstå arbete. Resten av tiden är man ju ändå hemma och därmed också barnen..

Förstår någon hur jag tänker?)


Det gjorde att arbetsgivaren drog 24h vab.
Medan jag fick betalt från FK för 5h.

Mellanskillnaden skulle komma. Från någon. Någon gång. Ingen visste. Arbetsgivaren vet fortfarande inte. Alla har gjort rätt. Jag hamnar i kläm.

Finns det ingen mer än mej som varit med om detsamma?
Jag fattar inte varför AG drog 24 timmar vab?
 
Med reservation för att det kan ha kommit nya riktlinjer sen jag kollade upp detta i våras (men jag tror inte det): Din AG har gjort fel. AG ska dra vab för den tid du var schemalagd, vilket är detsamma som den tid du anmäler till FK.

AG kommer inte få stöd för den tid du vabbar med får lön för, så det är AG som är förloraren i det här.

Säg att du är permitterad på 4,8 tim och jobbar 3,2 tim per dag. Du vabbar en dag. AG gör avdrag för vab med 3,2 tim och övriga 4,8 tim får du betalt för. Du får ersättning från FK för 3,2 tim (eller hur det nu är man lägger i vab). AG ska rapportera dig som frånvarande i sin avstämning hos Tillväxtverket och får därmed ingen ersättning för dig för den dagen, men har fått betala 4,8 tim lön (minus ditt löneavdrag).

Kolla också så att de har dragit av rätt belopp för vabben, den ska beräknas på bruttolön EFTER nedsättning för korttiden.

Jag baserar mitt svar på avstämning med Tillväxtverkets support, Simployers lönesupport samt Försäkringskassan.
 
Med reservation för att det kan ha kommit nya riktlinjer sen jag kollade upp detta i våras (men jag tror inte det): Din AG har gjort fel. AG ska dra vab för den tid du var schemalagd, vilket är detsamma som den tid du anmäler till FK.

AG kommer inte få stöd för den tid du vabbar med får lön för, så det är AG som är förloraren i det här.

Säg att du är permitterad på 4,8 tim och jobbar 3,2 tim per dag. Du vabbar en dag. AG gör avdrag för vab med 3,2 tim och övriga 4,8 tim får du betalt för. Du får ersättning från FK för 3,2 tim (eller hur det nu är man lägger i vab). AG ska rapportera dig som frånvarande i sin avstämning hos Tillväxtverket och får därmed ingen ersättning för dig för den dagen, men har fått betala 4,8 tim lön (minus ditt löneavdrag).

Kolla också så att de har dragit av rätt belopp för vabben, den ska beräknas på bruttolön EFTER nedsättning för korttiden.

Jag baserar mitt svar på avstämning med Tillväxtverkets support, Simployers lönesupport samt Försäkringskassan.
Stort tack för ditt svar!
HR har inte svarat ännu...
Vabben från AG drogs på min ordinarie lön, dvs 24 h , som om vi inte var permitterade.
Jag tror AG har fel men det är ett stort företag och jag känner mej väldigt liten och ensam. Den på valet har inte förstått mej när jag pratat med dom på telefonen.
Hade det varit npgra hundralappar hade jag struntat i det men det är ju tusenlappar-inte lika roligt att ge bort 😭
 
Stort tack för ditt svar!
HR har inte svarat ännu...
Vabben från AG drogs på min ordinarie lön, dvs 24 h , som om vi inte var permitterade.
Jag tror AG har fel men det är ett stort företag och jag känner mej väldigt liten och ensam. Den på valet har inte förstått mej när jag pratat med dom på telefonen.
Hade det varit npgra hundralappar hade jag struntat i det men det är ju tusenlappar-inte lika roligt att ge bort 😭
Jag ska kolla om jag hittar några skriftliga riktlinjer som du kan skicka till HR.

Kolla också vilket belopp de har dragit för vabben, inte bara antal timmar. Det ska beräknas på bruttolön efter nedsättning, dvs beloppet per timme ska vara lägre än det är när ni inte har korttidsarbete, är det det?
 
Jag ska kolla om jag hittar några skriftliga riktlinjer som du kan skicka till HR.

Kolla också vilket belopp de har dragit för vabben, inte bara antal timmar. Det ska beräknas på bruttolön efter nedsättning, dvs beloppet per timme ska vara lägre än det är när ni inte har korttidsarbete, är det det?
Tack snälla du 🙏

Vet inte om jag kollar rätt nu, men om jag jämför med en månad utan permittering så är a-priset lägre på permitteringsmånaden.
 
Stort tack för ditt svar!
HR har inte svarat ännu...
Vabben från AG drogs på min ordinarie lön, dvs 24 h , som om vi inte var permitterade.
Jag tror AG har fel men det är ett stort företag och jag känner mej väldigt liten och ensam. Den på valet har inte förstått mej när jag pratat med dom på telefonen.
Hade det varit npgra hundralappar hade jag struntat i det men det är ju tusenlappar-inte lika roligt att ge bort 😭
Den på FACKET, har nog inte förstått mej. Ska det stå
 
@Magnum (taggar in dig för nu skrev vi om varandra, så att den här inte gömmer sig för dig)

Srf konsulterna, branschorganisation för bla lönekonsulter, skriver "Tillfällig föräldrapenning (exempelvis VAB och 10-dagarsledighet) Avdrag görs motsvarande de dagar alternativt timmar som den anställde söker ersättning för hos Försäkringskassan"

srfkonsult.se/srf-konsulterna-om-corona
Branschkod - korttidsarbete
Sida 16

Simployer skriver att "FK uppger att den anställda ska ange tiden hen avstått från arbete i förhållande till det nya schemat pga korttidsarbete" - underförstått att det också är så löneavdraget ska göras. Jag skulle kunna skicka in en fråga om det för att få ett tydligare svar, om det skulle vara till nån hjälp.

Alltså, två källor som säger att din AG gjort fel. Har din AG en annan uppfattning om hur avdraget ska göras hade jag velat ha en motivering med hänvisning till vad de grundar det på.
 
Senast ändrad:
Srf konsulterna, branschorganisation för bla lönekonsulter, skriver "Tillfällig föräldrapenning (exempelvis VAB och 10-dagarsledighet) Avdrag görs motsvarande de dagar alternativt timmar som den anställde söker ersättning för hos Försäkringskassan"

srfkonsult.se/srf-konsulterna-om-corona
Branschkod - korttidsarbete
Sida 16

Simployer skriver att "FK uppger att den anställda ska ange tiden hen avstått från arbete i förhållande till det nya schemat pga korttidsarbete" - underförstått att det också är så löneavdraget ska göras. Jag skulle kunna skicka in en fråga om det för att få ett tydligare svar, om det skulle vara till nån hjälp.

Alltså, två källor som säger att din AG gjort fel. Har din AG en annan uppfattning om hur avdraget ska göras hade jag velat ha en motivering med hänvisning till vad de grundar det på.
Det underlättar mycket att jag kan ha på benen när jag behöver ha kontakt med min (fd) arbetsgivare.

Personen och chefen på Lön hade ju tom pratat med FK som förklarade att jag gjort rätt och varför och om företaget tycker annat är det en arbetsrättslig fråga. (Tror de sa arbetsrättslig) därav att jag skulle ta kontakt med HR då det är de som anvisat lön hur de ska dra tex vab.
 
@soom
HR har nu svarat att deras arbetsgivarförbund och mitt fackförbund har kommit överens om att vid frånvaro såsom i mitt fall ska avdrag för hel dag göras. De har alltså blivit instruerade att göra såhär av deras arbetsgivarförbund.

Tyvärr kan de inte ge mer information då de olika myndigheterna tolkar regelverken olika.

Så, här står jag i kläm och saknar tusenlappar.
Ska kontrollera med facket men annars känns det ju totalkört.
Och jag känner mej mest bara ledsen och besviken 😞
 
Jag fattar inte varför AG drog 24 timmar vab?
Jag har fått som svar att arbetsgivaren har fått till sej uppifrån att så ska det göras.
Jag och alla andra som råkar vabba eller vara sjuka eller ha semester under korttidspermittering hamnar alltså helt mellan stolarna...
 
@soom
HR har nu svarat att deras arbetsgivarförbund och mitt fackförbund har kommit överens om att vid frånvaro såsom i mitt fall ska avdrag för hel dag göras. De har alltså blivit instruerade att göra såhär av deras arbetsgivarförbund.

Tyvärr kan de inte ge mer information då de olika myndigheterna tolkar regelverken olika.

Så, här står jag i kläm och saknar tusenlappar.
Ska kontrollera med facket men annars känns det ju totalkört.
Och jag känner mej mest bara ledsen och besviken

Det där måste du kolla med facket! Och kolla så att du får svar av nån som faktiskt vet. Verkar som en konstig överenskommelse från fackets sida tycker jag. Typ "nu har vi en pandemi som kommer innebära massor av vab, låt oss gå med på att våra medlemmar står utan ersättning för delar av den om de är korttidspermitterade"?
(Jaja, annars är det företagen som får stå för det, men det tycker iaf jag är det bättre alternativet när nu inte staten ersätter)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 184
Senast: Destiny_D
·
Vab
Småbarn Jag jobbar som tjänsteman inom privat sektor och har ett stort mått av flexibilitet i mitt jobb, jag kan åka hem på lunchen om förskolan...
2
Svar
30
· Visningar
4 571
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 483
Senast: fejko
·
Skola & Jobb hej jag är sjukskriven på deltid sen längre tid tillbaks. har kontakt med vården osv. alltid varit sjukskriven 3 mån åt gången -- sen...
Svar
14
· Visningar
1 583
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp