Korv som godis?

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Va brukar ni använda er av för belöningsgodis?
Jag har kört torra lammsnittar men det fungerar dåligt då de ofta sätts i halsen och själ fokus mitt under träning. Hon har en ganska känslig mage. Jag ser ju att en del ger korv. Men funderar på om kycklingkorv borde vara snällare mot magen? Men ni som ger korv/köttbullar etc. Hur tänker ni kring om de står att lök är en av ingridienserna?
 
Ger ibland korv eller köttbullar i små små bitar och jag tror mängden lök är försvinnande liten. Har man en hund med känslig mage får man prova sig fram, många ger deras torrfoder som godis. Annars testa babymat (utan lök) i klämtub då kan man snåla lite och så kanske det är rätt snällt mot magen tänker jag. Min ena hund blir dålig i magen av godis och foder med kyckling i och det är ju lätt att undvika när man vet om det. Hon kan äta mindre mängder nån gång ibland så hon inte jättekänslig men det lättaste är att bara undvika det. Vet du vad din hund reagerar på så blir det lättare.
 
Jag har inte hundar med känslig mage, så jag ger lite allt möjligt så länge de tycker det är gott. Föredrar dock att ge hundgodis före korv pga kryddor osv. Oavsett vad jag ger så ser jag till att ge det i små bitar, och ges det i en situation som inte är lugn så ger jag om möjligt dem godisen väldigt lågt ner, ofta kastas godisen på marken. Får de sträcka halsen uppåt för att ta godis så sätter mina i halsen nästan varje gång, oavsett vad det är för godis.
 
Jag kör på blodpudding, ost, korv, köttbullar, kokt lever etc. I en mix, så det inte blir för mycket av något. Bekymrar mig inte över lök- eller kryddhalten trots att det vissa träningspass går åt en hel del godis.

Undviker torkad just pga att det kan ta längre tid för hunden att sätta i sig och för att jag upplever att de lättare sätter i halsen av torrt godis. Har ju kortbenta hundar och belönar ofta i fart, t ex i fritt följ, så godiset kommer ofta ovanifrån.
 
Använder ofta kokt okryddat kött eller inälvor typ hjärta och njure som jag tärnar i små bitar. Det blir mjukt, mycket smak och upplever att kokt kött är snällt mot magen. Måste jag köpa färdigt godis har Arken Zoo ett lammgodis som är mjukt och innehåller i alla fall 70% lamm, inget spannmål.
1601533215338.png
 
Dollarstore har en 30-kronorsburk med mjuka, små hundben. De är poppis här. Går även att dela dem på mitten om man har små hundar eller det går mycket godis. Jag varvar det med korv och köttbullar.
 
Vi kör kött (ofta vilt) som vi antingen har rått, kokt eller ungstorkat. 1hg kostar 10-30 kr och räcker lätt en vecka, ibland kör vi allergigodis eller hund-/kattgodis med singelprotein (älg, kalkon, häst, kanin eller anka) Vi köper ofta kattgodis- kortare innehållsförteckning och mindre bitar

Jag är försiktig med kyckling - det märktes på hunden när "snäll mot magen-veterinärfodret" bytte anka mot "hydrolized poultry" (jag fick plira och läsa det finstilta för att se vad som var annorlunda med just den påsen :rage:) Samtidigt har jag en teori om att det är sättet man föder upp kyckling på som är problemet - så jag ger ibland kokt kyckling av den kvalitet jag själv skulle kunna tänka mig äta.

När vi köper godis kollar vi fetthalten noga - ett av våra favvo ank-godis har 2%, ett annat har 34% (även om det är jätte-populärt köps det inte längre).
 
Jag ger oftast torrfoder som belöningsgodis vid träning och Frolic som belöning någon enstaka gång under promenad t.ex. Ska vi lyxa till det så får Lucifer torkat snacks från Mush som han är galen i. :d Han har ganska känslig mage så vill helst inte trycka i honom större mängder "konstigt" godis. Frolic funkar däremot märkligt nog toppen för magen.
 
Torkade bitar av blodpudding är en höjdare, tycker våra hundar. Annars blir det en hel del köttbullar också (som alltså nyps av i små bitar och ges, inte hela köttbullen som en godis). Jag har fått för mig att den här idén om att lök är så superfarligt för hundar är ganska överdriven? I stora mängder, ja, men det lilla som är i exempelvis köttbullar tror inte jag är någon fara...
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Finns detta? Min hund bli emellanåt lite dålig i magen, så nu tänker jag att det hade varit bra att undvika tex korv som godis vid...
Svar
10
· Visningar
2 811
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 469
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp