Kostnad födelsedagspresenter

Amha

Trådstartare
Jag har funderat länge på detta. När barnen blir bjudna på kalas till klasskamrater står jag alltid där och undrar vad som är en rimlig prislapp. Det har alltid slutat med att barnen väljer nåt och jag bara betalar, typ. Har väl en oskriven egen gräns runt 300, lägre om huset gått sönder eller nåt annat dyrt hänt, men den känns hög med tanke på att många av dessa barn är nya för mig. Dvs inga man hör om att barnen umgås aktivt med osv.

Undrar nu lite, vad brukar ni lägga på ett ungefär? Vad för typ av områden bor ni i? Gissar att det är en viss skillnad på presenterna i en standard ort jämfört med Solsidan t.ex.
 
Vi ger oftast för 120-150 kr och det i minsta laget om man jämför med vad de andra familjerna i den välmående villaförorten till Göteborg ger för. Ibland ger vi för mer om det är en nära kompis och vi hittar något som vi tror kompisen skulle gilla. (Det är jag som köper och väljer presenter. Barnen går nästan aldrig i affärer eftersom vi bor i villaförort så här finns bara Maxi.)

Jag är själv less på alla saker barnen har och har ingen lust att köpa dyrare saker som ändå bara läggs på hög i kompisarnas rum.
 
Inte hunnit vara på så många kalas än men tänker mig 100 - 150 kr. Bor i en ganska stor - mellanstor stad men i utkanten, så att säga...
 
Jag bor i innerstan i Sthlm, i ”tjusigt” område om det spelar roll.. Jag brukar lägga 70-150 typ och tycker de flesta brukar hålla sig där någonstans (sen är det alltid nån som köper något mkt dyrare..). Mina barn fortfarande båda i förskoleålder och det kanske påverkar, lätt att köpa något litet som gör en treåring glad :)
 
Det låter som om jag, med gott samvete, kan sänka den där summan lite med andra ord. Jag försöker ju att vi håller oss till saker som tåls att användas/förbrukningsvaror som typ pyssel och sånt. Kände idag när barnet valde ut en present för 250:- att fan, undrar om resten också ligger på den prislappen, i en vanlig ort full med hantverkare, sjuksyrror och liknande yrkesgrupper. Dvs inte så vanligt med höginkomsttagare här. Blir det 4-6 kalas på en månad är det ju en del pengar man lägger på barn man inte har en aning om vilka de är och mina barn inte pratar om. Det är lite där jag känner att det svider till. Nu är detta nog enda kalaset denna månad (enda sedan covid-19 drog igång) och det var ett mycket bra val av barnet men ja, inför framtiden kan jag med gott samvete tänka om med andra ord :)
 
Blir det dyrare så är det sambon som har kört förbi en leksaksaffär på väg till kalaset och handlat nåt i panik. Dvs inte planerat.
 
Om det är någon av sonens närmaste kompisar så brukar vi köpa för max 300 kr. Är det ”bara” en klasskompis el dyl så brukar det bli en present för omkring 150 kr.
 
Mina barn har passerat födelsedagskalasåldern nu, men när de var lite mindre försökte vi köpa saker för max 100 kr. Men det är ju svårt att hitta vettiga grejer för begränsad summa pengar, så vid några tillfällen var vi några familjer som istället gick ihop och köpte något lite dyrare tillsammans.
Frågan är ju vad som är roligast - 20 billiga presenter eller 4 lite bättre presenter...
 
70 - 100 kr. 100 kr verkar vara en oskriven övre gräns härikring. Några få ger för mer men sällsynt tycker jag. Bland barnens vänner är det lika okej att komma med en chokladkaka eller hemmagjord knäck. Standard för oss för tillfället är att typ köpa en t-shirt på Ica maxi 😄 eftersom jag börjar misstänka att det är fler än vi som tänker hurra! när det för en gångs skull kommer något annat än fler små pryttlar i plast. Minsta hade kalas nyligen och jag tror att vi fick hem halva tgr 😄 De flesta ger pyssel eller små legon, de minsta alltså. Vi bor i en av de större städerna som inte är en av de tre största, i ett område som är oerhört blandat, från dem med mycket men inte svinrikmycket pengar till dem som nog har det rätt kärvt.
 
Max 100.

Jag köpte gärna presentkort på leksaksaffären om jag inte hittade något som jag vistte att barnet gillade.

I femman tröttnade en mamma på alla plastleksaker och skrev att hon inte har råd att bjuda alla på kalas, så istället för presenter betalade alla ungar sitt eget inträde till laserdome och det bjöds på fika. Efter det hakade alla på och gjorde lika, blev väldigt bra faktiskt!
 
Jag har funderat länge på detta. När barnen blir bjudna på kalas till klasskamrater står jag alltid där och undrar vad som är en rimlig prislapp. Det har alltid slutat med att barnen väljer nåt och jag bara betalar, typ. Har väl en oskriven egen gräns runt 300, lägre om huset gått sönder eller nåt annat dyrt hänt, men den känns hög med tanke på att många av dessa barn är nya för mig. Dvs inga man hör om att barnen umgås aktivt med osv.

Undrar nu lite, vad brukar ni lägga på ett ungefär? Vad för typ av områden bor ni i? Gissar att det är en viss skillnad på presenterna i en standard ort jämfört med Solsidan t.ex.

Jag (vi) har bara köpt present upp till 5 år (inga äldre kompisar än så än) och där finns ju mycket billigt och uppskattat. Tycker 100 kr är ett bra maxpris, egentligen oavsett ålder och även till vuxna. Senast var det ett gäng tuschpennor med och utan glittereffekt och ritblock med frost, tror det gick på ca 70 kr på coop och verkade jätteuppskattat av den nyfyllda 5-åringen😊

Bor nog i en "standardort", något högre genomsnittslöner pga industrin men det är inte pengar i överflöd och sådär....

Vi har säkert råd att köpa dyrare grejer men jag tycker inte det känns rätt, tycker det ska vara mer en fin gest att gratulera någon med en gåva.
 
Jag har funderat länge på detta. När barnen blir bjudna på kalas till klasskamrater står jag alltid där och undrar vad som är en rimlig prislapp. Det har alltid slutat med att barnen väljer nåt och jag bara betalar, typ. Har väl en oskriven egen gräns runt 300, lägre om huset gått sönder eller nåt annat dyrt hänt, men den känns hög med tanke på att många av dessa barn är nya för mig. Dvs inga man hör om att barnen umgås aktivt med osv.

Undrar nu lite, vad brukar ni lägga på ett ungefär? Vad för typ av områden bor ni i? Gissar att det är en viss skillnad på presenterna i en standard ort jämfört med Solsidan t.ex.
300?!
Skulle aldrig lägga så mycket. Runt en hundring upp till 120-130 lägger jag. Har alltid bott i områden med välutbildad medelklass-föräldrar typ lärare, civilingenjörer, psykologer, sjuksköterskor, statliga utredare osv. Har inte uppfattat oss som avvikande.
 
Till en "ytlig" kompis eller kompis från förskolan max 150kr.
Till "favoritkusinerna" som även är våra och barnens närmsta vänner pendlar det mellan 3-500kr.

Nu är äldsta dottern "bara" 4 år än så länge, så jättemånga kalas utöver släkten har det inte blivit. Men har försökt hålla runt 200kr till släktingars barn också, förutom det som nämnts ovan.

Bor i en liten håla ca en timme från stockholm, i "skogen" :rofl:
 
Jag brukar sikta på 100-150 kronor. Föredrar såklart användningsbara saker och gärna sånt som stimulerar fysisk och mental aktivitet :D (Typ uteleksaker, böcker, pussel och sånt.)
Bor i en välmående kommun och min uppfattning är att det är likvärdig prisnivå på kalasen.
 
Presentkort 150kr på stadens galleria. Funkar i de flesta åldrar. Minimal arbetsinsats. Och så får barnet välja present själv.
 

Liknande trådar

Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 868
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp