Kostnad för att flytta hem hästen

AgentCarter

Trådstartare
Jag har alltid varit anti att ha hästen hemma på gården, mest pga väldigt socialperson. Men jag känner att med familje- och arbetslivet så kan jag inte ha häst såsom jag vill när hon är uppstallad. Det finns möjlighet att ta hem henne då vi har ett lantbruk men jag känner att vi har dålig koll på kostnaderna som vi behöver lägga på att få i ordning något bra.

Det jag "vet" behövs:
En till häst (och visst får man inte ha dem med får/kossor längre?).
Ligghall, en som går enkelt att skotta med traktor
Hage - hur stor anser ni man behöver för en året runt lösdrift?
Sommarhage?
Vattenledning ut till hage
Stolp och tråd
Thermobar
Ryktplats inne i ladugård (ev box?)
Grovfoder
Kraftfoder -
 
Jag har alltid varit anti att ha hästen hemma på gården, mest pga väldigt socialperson. Men jag känner att med familje- och arbetslivet så kan jag inte ha häst såsom jag vill när hon är uppstallad. Det finns möjlighet att ta hem henne då vi har ett lantbruk men jag känner att vi har dålig koll på kostnaderna som vi behöver lägga på att få i ordning något bra.

Det jag "vet" behövs:
En till häst (och visst får man inte ha dem med får/kossor längre?).
Ligghall, en som går enkelt att skotta med traktor
Hage - hur stor anser ni man behöver för en året runt lösdrift?
Sommarhage?
Vattenledning ut till hage
Stolp och tråd
Thermobar
Ryktplats inne i ladugård (ev box?)
Grovfoder
Kraftfoder -
Box som vid sjukdom går att hålla varm.
 
Jag har alltid varit anti att ha hästen hemma på gården, mest pga väldigt socialperson. Men jag känner att med familje- och arbetslivet så kan jag inte ha häst såsom jag vill när hon är uppstallad. Det finns möjlighet att ta hem henne då vi har ett lantbruk men jag känner att vi har dålig koll på kostnaderna som vi behöver lägga på att få i ordning något bra.

Det jag "vet" behövs:
En till häst (och visst får man inte ha dem med får/kossor längre?).
Ligghall, en som går enkelt att skotta med traktor
Hage - hur stor anser ni man behöver för en året runt lösdrift?
Sommarhage?
Vattenledning ut till hage
Stolp och tråd
Thermobar
Ryktplats inne i ladugård (ev box?)
Grovfoder
Kraftfoder -

Hur stor hage beror ju på hur stora dina hästar är. Två ponnyer trampar inte upp lika mkt som två ardennerhästar tex..
Du behöver ha en box som du kan värma upp, tror det är 1 box per 10:e häst på lösdrift man behöver ha. Är osäker på hur boxen kan värmas upp om det räcker tex med värmelampa i den men det är säkert ngn annan här som vet mer om det.
 
Grunden för sjuboxen är att den ska gå att värmna upp så att veterinär kan behandla hästen även på vintern. T ex kunna ge dropp eller göra rekaltundersökning som ju kräver ganska "lätt" klädsel hos veterinären. Inte så kul när det är minusgrader.
Hur den värms upp beror då på hur det ser ut och hur kallt det är. Det kan räcka med en värmelampa men kan också behövas mycket kraftigare saker.
Tänk bara på att det är olika IP-klassning på elektriska saker för olika djurslag.
 
Hur stor hage beror ju på hur stora dina hästar är. Två ponnyer trampar inte upp lika mkt som två ardennerhästar tex..
Du behöver ha en box som du kan värma upp, tror det är 1 box per 10:e häst på lösdrift man behöver ha. Är osäker på hur boxen kan värmas upp om det räcker tex med värmelampa i den men det är säkert ngn annan här som vet mer om det.
Eftersom jag bara har en (halvblod) idag så är häst nr. 2 oklar, det kan bli allt från fallabella till nordsvensk vilket gör att hagstorlek blir svår att bedöma så men då vi kommer behöva så vall behöver jag veta vad jag har att räkna med. Innan har det väl varit 1 hektar/häst men jag har varit ifrån stallplanering i 10 år så jag tänker att det kan mycket väl ha ändrat sig
 
Ja men vi har inte haft nötdjur på gården sen kriget tog slut och därför har vi ingen sjukbox då det inte var samma regler då.

Men tur nog är ladugården tillräckligt hög för att ha häst 😊


Haha jaha, trodde det fanns nötter nu men du tänkte ha häst hemma också 😅
1 ha/häst är väl för att kunna föda den på bete? Hagar måste inte vara så stora, även om det såklart är trevligt :)
 
Grunden för sjuboxen är att den ska gå att värmna upp så att veterinär kan behandla hästen även på vintern. T ex kunna ge dropp eller göra rekaltundersökning som ju kräver ganska "lätt" klädsel hos veterinären. Inte så kul när det är minusgrader.
Hur den värms upp beror då på hur det ser ut och hur kallt det är. Det kan räcka med en värmelampa men kan också behövas mycket kraftigare saker.
Tänk bara på att det är olika IP-klassning på elektriska saker för olika djurslag.
Hur gör man i kallstall? De flesta stall jag har stått i har varit utan uppvärmning under vintern.
 
Haha jaha, trodde det fanns nötter nu men du tänkte ha häst hemma också 😅
1 ha/häst är väl för att kunna föda den på bete? Hagar måste inte vara så stora, även om det såklart är trevligt :)
Ja skrev ju att vi hade lantbruk😁 Men vi har bara spannmål sen många år.
 
Hur gör man i kallstall? De flesta stall jag har stått i har varit utan uppvärmning under vintern.
Det beror som sagt på hur stallet ser ut. Jag har kall stall men har en stor box i ett hörn där vi har sparat loftet ovanför. Vi har öppnat upp i nock i resten av stallet.
Med det taket kvar och placeringen i stallet är det ganska lätt att värma upp den boxen. Vi har en dieseldriven byggfläkt som vi kan ställa utanför i dörren in i stallet och blåsa in varmluft. Det går väldigt fort att få upp temperaturen till ca 20 grader.

Hade stallet sett annorlunda ut hade det kanske räckt med en värmelampa eller så hade man fått stänga in en box helt för att få upp värmen.
Det beror helt på hur stallet ser ut och hur kallt det är.
 
Lösdrift året om - räkna 2 ha per häst om det ska räcka med bete under sommaren. 1 ha bete/häst är annars rimigt och då kan ju vinterhagen vara mindre om den är dränerad väl så att dom inte står med lera till knäna. Vi har ca 7 ha till 4 hästar, hälften skog och hälften vall. Stänger av vissa delar ibland där de betar hårt för att återhämta. Men det funkar bra. Har inga stora hästar, runt 150 cm. Betet räcker maj-okt.

Ha absolut 2 boxar - du kan ju göra ligghallen delbar. Om nån blir sjuk behöver man lätt kunna ordna sjukplats.

Hovslagare behöver plan yta att sko på helst, och bra belysning, så ha gärna en sån skötselplats. Men en del ställer hästen på en kraftig träskiva i ligghallen bara, det kan ju funka det med.

Förvaring av hö brukar man glömma bort att räkna med...

Gör allt lättskött och genomtänkt. Då kommer du inte vilja flytta hästen igen. :) Vi gjorde egna värmebaljor av plasttunnor från biltema, värmekabel, fogskum och lite våtrumssilikon. Funkar prima, kostade inte mkt. :)

Bra att ha frostfritt utrymme för utrustningen med.
 

Liknande trådar

O
Hästmänniskan Nu är det på gång - de första "spadtagen" för min och min sambos köp av hans barndomsgård :) Jippi! Vackrare kan man inte bo. Båda...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 510
Senast: Lina123
·
Hästvård Min pålle ska på sikt flytta ut på en lösdrift där hon ska gå med andra dräktiga ston. Min häst har stått på box hela vintern...
Svar
15
· Visningar
2 041
Senast: kopparberg
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
A
Hästmänniskan Har ett problem som jag gärna vill ventilera med er bukare, och höra er åsikt om hur ni skulle göra i min situation. Det gäller i första...
Svar
3
· Visningar
1 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp