Kostnad för att flytta hem hästen

Vad det jag trodde, sambon vill leva på gamla regler.

Uppvärmd box blir svårt, då skulle vi behöva bygga nytt stall.
Att skapa en uppvärmningsbar box är inte så svårt

Fyra kogrindar (vanliga flyttbara metallgrindar)som kan ställas i ett hörn på en en loge, ett par skivor billig plywood att sätta utanpå kogrindarna, och en värmefläkt som kan värma

Behöver bara finnas tillgängligt, inget behöver byggas eller finnas på plats permanent.

Och är billigt.

Har man kor, så har man också oftast i regel kogrindarna. Det kan dock vara ett visst städarbete att få fram i ett hörn i ett skyddat läge...
 
Vad det jag trodde, sambon vill leva på gamla regler.

Uppvärmd box blir svårt, då skulle vi behöva bygga nytt stall.

Jag har hittat denna lösning:

25 kvm dvs bygglovsfritt. Skippar du golvbrunn så blir det ännu enklare. Och skippar du indraget vatten så blir det ÄNNU enklare.
 

Bifogade filer

  • 339BB1DD-C199-430A-A79C-E4939EEB7161.jpeg
    339BB1DD-C199-430A-A79C-E4939EEB7161.jpeg
    53 KB · Visningar: 75
Lösdrift året om - räkna 2 ha per häst om det ska räcka med bete under sommaren. 1 ha bete/häst är annars rimigt och då kan ju vinterhagen vara mindre om den är dränerad väl så att dom inte står med lera till knäna. Vi har ca 7 ha till 4 hästar, hälften skog och hälften vall. Stänger av vissa delar ibland där de betar hårt för att återhämta. Men det funkar bra. Har inga stora hästar, runt 150 cm. Betet räcker maj-okt.

Ha absolut 2 boxar - du kan ju göra ligghallen delbar. Om nån blir sjuk behöver man lätt kunna ordna sjukplats.

Hovslagare behöver plan yta att sko på helst, och bra belysning, så ha gärna en sån skötselplats. Men en del ställer hästen på en kraftig träskiva i ligghallen bara, det kan ju funka det med.

Förvaring av hö brukar man glömma bort att räkna med...

Gör allt lättskött och genomtänkt. Då kommer du inte vilja flytta hästen igen. :) Vi gjorde egna värmebaljor av plasttunnor från biltema, värmekabel, fogskum och lite våtrumssilikon. Funkar prima, kostade inte mkt. :)

Bra att ha frostfritt utrymme för utrustningen med.

1 Ha hagmark per häst :confused: så stora hagmarker har jag aldrig varit med om under min 25 år långa ”hästkarriär”. Speciellt inte på ridklubbarna eller större stall. Kan inte nämna ett enda stall som har haft så mycket mark faktiskt. Då har jag varit aktiv och bott från Norrköping i söder till Umeå i norr.

Så vi andra utan jätteägor kan nog vara lugna :D:heart
 
Det är borttaget att boxen måste gå att värma upp i den nya hästföreskriften som trädde ikraft i våras.
Fast det förändrar inte att man om man inte har ett varmt nog utrymme inte kan få sin häst veterinärbehandlad på vettigt sätt.
Det bör även finnas vettig belysning och möjlighet att binda upp hästen.

Alternativet kan ju vara att man är beredd att alltid köra sin häst till klinik för behandling, även 4h mitt i natten i snöstorm, alt. Avliva om den inte kan transporteras.
 
Ryktplats inne i ladugård (ev box?)
Det har inte jag. Jag kan iofs binda upp mina inne i lösdriften som är en stenbyggnad med två dörrar, men jag har uppbindningsplatser ute där de dessutom vid behov får kraftfoder uppbundna. Det är faktiskt rätt så skönt att fixa de utomhus för då slipper jag sopa stallgången. :D I ärlighetens namn är det väldigt sällan jag har mina hästar inomhus. De kan ju givetvis gå in själva när de vill vid dåligt väder. Och jag rider inte vid dåligt väder så jag behöver inte göra iordning mina hästar utomhus i snöstorm, för då rider inte jag ändå.

Hovslagaren skor mina hästar i lösdriften som har betonggolv. Jag sopar undan halmen som egentligen täcker hela golvet när han kommer. Då jag har dåligt ljus vid mörker måste hovslagaren komma till mig när det är dagsljus, men det har aldrig varit något problem. Någon gång har jag skrittat ner till grannen som bor 800 meter bort och ställt en häst på deras riktiga stallgång eller i någon box, tex när tandläkaren kommer. Men vill man kan man ju åka in på klinik och få sånt fixat också.

Mina 4 st hästar hemma kostar mig mindre hemma än vad en häst gjorde inackorderad i stan. Dessutom slipper jag alla resor. Och hästarna tar mycket mindre tid av någon anledning. Jag blir mer effektiv hemmavid än i ett större stall. Dessutom har jag det väldigt lättarbetat. Jag köper grovfoder från storbonden någon km bort. Han kommer med en bal när det behövs och ställer in balen rakt in i foderhäcken så inga tunga lyft för mig. Hästarna går på fri tillgång på grovfoder under vintern. Jag köpte iofs en dyrare uppvärmd vattenkar, men den är guld värd. Tyvärr fryser kranen då den är utomhus, så den måste jag sätta en värmeslinga på under vintern, men det är heller ingen större grej.

Älskar att ha hästarna hemma!
 
1 Ha hagmark per häst :confused: så stora hagmarker har jag aldrig varit med om under min 25 år långa ”hästkarriär”. Speciellt inte på ridklubbarna eller större stall. Kan inte nämna ett enda stall som har haft så mycket mark faktiskt. Då har jag varit aktiv och bott från Norrköping i söder till Umeå i norr.

Så vi andra utan jätteägor kan nog vara lugna :D:heart
1 ha bete är vad som rekomenderas för att räcka en hel betessäsong till en häst. Ridskolor har oftast sina hästar på bete i 1-2 månader, en betessäsong är 4-5 månader. Iaf här. Våra går på bete i 6 mån/år.
 
1 ha bete är vad som rekomenderas för att räcka en hel betessäsong till en häst. Ridskolor har oftast sina hästar på bete i 1-2 månader, en betessäsong är 4-5 månader. Iaf här. Våra går på bete i 6 mån/år.

Bete ja, det är en sak. Men alla behöver inte ha bete hemma. Men det går att lösa, är inte betet nog stort så får man stödfodra. Eller arrendera mer mark av grannar. Eller köra iväg hästarna på bete någon annan stans.
 
Jag har alltid varit anti att ha hästen hemma på gården, mest pga väldigt socialperson. Men jag känner att med familje- och arbetslivet så kan jag inte ha häst såsom jag vill när hon är uppstallad. Det finns möjlighet att ta hem henne då vi har ett lantbruk men jag känner att vi har dålig koll på kostnaderna som vi behöver lägga på att få i ordning något bra.

Det jag "vet" behövs:
En till häst (och visst får man inte ha dem med får/kossor längre?).
Ligghall, en som går enkelt att skotta med traktor
Hage - hur stor anser ni man behöver för en året runt lösdrift?
Sommarhage?
Vattenledning ut till hage
Stolp och tråd
Thermobar
Ryktplats inne i ladugård (ev box?)
Grovfoder
Kraftfoder -
Jag skulle inte rekommendera att ha en åretrunthage, det är svårt att få dom parasitfria om dom inte får vila då och då. Jag har aldrig faktiskt hört om någon som har en åretrunthage som har klarat sig. Men kanske lättare när det bara är två hästar och inga inackorderingar kanske?
 
Jag skulle inte rekommendera att ha en åretrunthage, det är svårt att få dom parasitfria om dom inte får vila då och då. Jag har aldrig faktiskt hört om någon som har en åretrunthage som har klarat sig. Men kanske lättare när det bara är två hästar och inga inackorderingar kanske?

Jag har bara en hage året runt. Har absolut mark till fler men mina hästar blir för feta av att gå på gräs, vill ha dom i nerbetad hage året runt. Dessutom är det bara i en hage som det finns lösdrift. Har aldrig några problem med parasiter. Men jag har ju då två egna hästar och inga inackorderingar.
 
Jag skulle inte rekommendera att ha en åretrunthage, det är svårt att få dom parasitfria om dom inte får vila då och då. Jag har aldrig faktiskt hört om någon som har en åretrunthage som har klarat sig. Men kanske lättare när det bara är två hästar och inga inackorderingar kanske?

Ett tips är att hålla t ex får i samma hage, då blir det inte samma problem med parasiter.
 
Jag skulle inte rekommendera att ha en åretrunthage, det är svårt att få dom parasitfria om dom inte får vila då och då. Jag har aldrig faktiskt hört om någon som har en åretrunthage som har klarat sig. Men kanske lättare när det bara är två hästar och inga inackorderingar kanske?
Jag tänker att om man har tillräckligt tilltaget i ett "sjok" borde man kunna stängsla av för att ge områden vila
 
Bete ja, det är en sak. Men alla behöver inte ha bete hemma. Men det går att lösa, är inte betet nog stort så får man stödfodra. Eller arrendera mer mark av grannar. Eller köra iväg hästarna på bete någon annan stans.
Det jag skrev i mitt inlägg var inte ett uteslutande av andra lösningar. Man kan ha enbart grusfållor med, det finns många som har 3 hästar på 1 ha eller mindre. Men nu skrev jag utifrån hur man generell vill ha hästarna hemma. Man vill inte vara beroende av andra, det är oftast därför man har dom hemma.
 

Liknande trådar

O
Hästmänniskan Nu är det på gång - de första "spadtagen" för min och min sambos köp av hans barndomsgård :) Jippi! Vackrare kan man inte bo. Båda...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 512
Senast: Lina123
·
Hästvård Min pålle ska på sikt flytta ut på en lösdrift där hon ska gå med andra dräktiga ston. Min häst har stått på box hela vintern...
Svar
15
· Visningar
2 042
Senast: kopparberg
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 385
Senast: moonstruck
·
A
Hästmänniskan Har ett problem som jag gärna vill ventilera med er bukare, och höra er åsikt om hur ni skulle göra i min situation. Det gäller i första...
Svar
3
· Visningar
1 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp