Kostnad för ridhus

Moa092

Trådstartare
Hej!
Vi går i tanke att bygga upp ett ridhus nu för att underlätta träningen, men någon som vet var det kan tänkas kosta. Ca.30x60m, vi kan göra det mesta själva med tanke på att både min bonus pappa och hans bror är utbildade till snickare och har byggt upp stora anläggningar ett flertal gånger. Med tänkte på att vi även driver en mjölkproduktion med 4 stallar så har vi även mycket som kan tänkas behövas tex. Djurlastaren samt att deras tredje bror äger ett stort byggföretag. Så vi kommer typ göra allt jobb själva och har en hel del kontakter men ändå, vad kan det landa på, måste inte vara isolerat men ska ju inte blåsa rakt in, ska vara ridbar hela vintern.
Tack i förhand
 
Det är jättesvårt att svara på med så få ingångsvärden - och även med utförligare underlag krävs att man sätter sig och räknar litet. I en annan tråd frågades nyligen på ett annat sätt; efter vad folk har byggt för ridhus och vad det ungefärligen har kostat. Trots att många bukefalister rimligen har byggt egna ridhus var det ingen som ville svara ens grovt på kostnaden för sina egna byggen. Möjligen är det ett känsligt ämne av någon anledning.

Det svåraste att uppskatta är nog kostnaden för markarbeten och för underlaget. Materialåtgång och kostnad för själva byggnaden, inklusive belysning mm, är inte så svårt att räkna på - antingen i lösvikt efter egen konstruktion eller som komplett byggsats från en leverantör. Samma med arbetsinsatsen för monteringen.

Jag tror att er bästa chans till ett bra svar är att be din bonuspappas bror med byggföretaget om litet projekteringshjälp, utifrån just era förutsättningar.
 
Hej!
Vi går i tanke att bygga upp ett ridhus nu för att underlätta träningen, men någon som vet var det kan tänkas kosta. Ca.30x60m, vi kan göra det mesta själva med tanke på att både min bonus pappa och hans bror är utbildade till snickare och har byggt upp stora anläggningar ett flertal gånger. Med tänkte på att vi även driver en mjölkproduktion med 4 stallar så har vi även mycket som kan tänkas behövas tex. Djurlastaren samt att deras tredje bror äger ett stort byggföretag. Så vi kommer typ göra allt jobb själva och har en hel del kontakter men ändå, vad kan det landa på, måste inte vara isolerat men ska ju inte blåsa rakt in, ska vara ridbar hela vintern.
Tack i förhand


Googla och se vad för företag som finns som bygger/levererar stommar alt hela riddhus
Vad vill ni ha? Metall stomme, linträ osv
Utsidan plåt? Perforerad plåt, betong?

och vad ingår i ridhuset i offerten?
Ingår grund? Eller bara gjutna fundament? Osv

Skicka den informationen ni har och begär en offert. Offert skall vara gratis att få.

Sen vad vill ni ha för underlag?
Det får ni också fundera och räkna på.

Även om bukefslist 1 bygget sammasom bukefalist 2 blir inte kostnadensamna då förhållande i marken är olika. Som exempel.

Ta du hjälp av de du skriver är i byggbranchen. Det handlar om stora belopp att bygga ridhus.
 
Som en reflektion så kommer det bli dyrare att ha 30 meter brett än 20 då det är en relativt stor skillnad i spännvidd och det påverkar konstruktionen mycket. men det bör ju din bror som har byggföretag ha koll på. Så kan vara värt att ha det i åtanke när du tar in offerter.
 
Hej!
Vi går i tanke att bygga upp ett ridhus nu för att underlätta träningen, men någon som vet var det kan tänkas kosta. Ca.30x60m, vi kan göra det mesta själva med tanke på att både min bonus pappa och hans bror är utbildade till snickare och har byggt upp stora anläggningar ett flertal gånger. Med tänkte på att vi även driver en mjölkproduktion med 4 stallar så har vi även mycket som kan tänkas behövas tex. Djurlastaren samt att deras tredje bror äger ett stort byggföretag. Så vi kommer typ göra allt jobb själva och har en hel del kontakter men ändå, vad kan det landa på, måste inte vara isolerat men ska ju inte blåsa rakt in, ska vara ridbar hela vintern.
Tack i förhand
Tror inte att det är då många som kan svara på vad ett 30 m brett ridhus kostar, för det finns nog inte så många så breda privatbyggda ridhus. Att det är ovanligt är helt enkelt för att det är väldigt mycket dyrare ju bredare det är.

Du har dessutom inte uppgett en stor prisavgörande faktor; nämligen vilken snözon det ska byggas i.

Verkar mycket enklare att fråga dina byggarbetar-kontakter än att be folk på ett forum som inte har tillgång till alla fakta om hjälp.
 
Här i södra Norrland med vår snözon ligger ridhusen på anläggningar på ca 4-10 miljoner i slutkostnad. 20x60 och med antingen långside/kortsideläktare.
 
Det senast byggda privata jag vet här (absolut sydligaste Norrland) kostade 3.5 miljoner för flera år sen. Och då helt utan läktare samt byggt i direkt anslutning till stallet (så inte helt fristående). Då är det dessutom väldigt basic.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 329
Senast: Ajda
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 128
Senast: Efwa
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 091
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp