Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

Alexandra_W

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt men moderator får gärna flytta den om den ligger fel.

Men vad betalar ni dels för att rida i ridhus per gång enstaka gånger? (Kostnad och vad det inkluderar, dvs hur länge man då får utnyttja ridhuset, om man delar det med andra eller har det själv, och så gärna var ridhuset ligger, typ landet, i stan etc och hur ofta är ridhuset bokat/upptaget)

Och så samma frågeställning men för ridhuskort. Vad betalar ni för det? Och gäller det då för ekipage, för ryttare eller för häst, hur länge gäller det, hur ofta är ridhuset bokat/upptaget och ligger det i stan/på landet)?

Och ingår något mer (t ex tillgång till uteridbanor eller liknande). Måste man vara medlem i klubben som äger ridhuset?

Jag ska få ändan ur vagnen och ringa nya ägarna till näst närmsta ridhuset här och höra vad de tar. Jag vet att förra ägarna hade helt SJUKA priser på ridhuskort (läs 700 kr per MÅNAD). Förr red jag i närmsta ridhuset, och de hade inte hunnit börja med ridhuskort (det var så nybyggt) men tog 62.50 kr för en timme och då var ridhuset 'ditt' dvs du hade det ensamt. Men de separerade, gården såldes och jag vet inte hur det är med nya ägarna. Vägen dit är dock synnerligen hemsk och synnerligen kass så är det vettigt pris på näst närmsta tar jag hellre det.

Men jag vill veta lite vad som är rimligt pris. Ridskolan här (fast dit är det lite för långt att åka) tar 1000 kr per år alternativt 600 kr per halvår om man är medlem, för icke medlem eller medlem tävlande för annan klubb så är det 1500 kr resp 900 kr. Per gång kostar det (medlem elelr ej) 50 kr. Och då är det man har tillgång till 24 * 60 meter ridhus, utebana på 55 *100 meter (med en fast bank och en vattengrav) och så har de en mindre utebana (40 * 60 kanske?) samt till uteboxarna dagtid. Allt gäller ju när de inte används/är bokade/uthyrda då.
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

Vi brukar åka till ett privat ridhus ibland. Där kostar det 60 kr/gången eller 600 kr för säsongskort jan-juni el juli-dec. Man får till detta ställe ta med sin egen instruktör om man nu vill det.
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

Ridhuset jag rider i är privat med ägarens ridskola som huvudanvändingsområde. Men de som bor i närheten får rida där också, men de vill inte ha massa ditåkande ekipage. Det är upptaget mellan ca 16:30-18:30 på vardagar av ponnylektionerna annars står det i princip tomt.
Det kostar 50 kr/tillfälle eller 300 kr/mån och då får man rida 3 ggr/v.
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

På min gamla klubb uppe i Norrland kostar det: saxat från deras sida:

Hyra av ridhus
500 kr / timme. Vid bokning av flera timmar eller vid tillfällen kan priset överenskommas med ridskolechefen. För icke medlem
100 kr / timme. Manege för eget bruk på all ledig tid. För medlem

Anläggningsavgift
Med anläggning avses ridhusmanege och paddock
1000 kr / år / person, oavsett antal hästar eller
1500 kr / år / person med medryttare eller familj (gäller enbart egna hästar). Manegekortet gäller ett år från betalningstillfället. Manegekort ingår i stallhyran.

Tillfällig avgift för privatryttare som ej löst anläggn.avg.
50 kr / tillfälle. Krav: medlemskap
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

Alexandra_W skrev:
Men vad betalar ni dels för att rida i ridhus per gång enstaka gånger? (Kostnad och vad det inkluderar, dvs hur länge man då får utnyttja ridhuset, om man delar det med andra eller har det själv, och så gärna var ridhuset ligger, typ landet, i stan etc och hur ofta är ridhuset bokat/upptaget)

Jag brukar åka till naturbruksgymnasiets ridhus ca 15 km utanför Kalmar. Där kan man inte betala per gång utan bara för X månader i stöten. På ridskolan/klubben (ca 20 km utanför stan) där jag hoppar tror jag att det kostar 50 kr/gång. Då får man vara så länge man vill i ridhuset, ridbanan eller terrängbanan, använda hindermaterial m m om det är "hopptid". Vill man boka ridhuset för enskilt bruk blir det dyrare. NG:s ridhus är oftast ledigt hela helgerna och alla vardagkvällar utom torsdagar. Ibland får jag 20x60 m ridhus för mig själv, senast idag. Lyxigt! Ridskolan har två ridhus så något av dem är oftast tillgängligt för privatryttare.

Och så samma frågeställning men för ridhuskort. Vad betalar ni för det? Och gäller det då för ekipage, för ryttare eller för häst, hur länge gäller det, hur ofta är ridhuset bokat/upptaget och ligger det i stan/på landet) Och ingår något mer (t ex tillgång till uteridbanor eller liknande). Måste man vara medlem i klubben som äger ridhuset?
Bokning och läge - se ovan. NG:s ridhus kostar t ex 400 kr för 6 mån och man väljer tidsperiod själv. Tillgång till ridbanan också. Billigt! På ridskolan kostar anläggningskort (=hus, bana, terräng) 500 kr/halvår, men man kan arbeta av det som funktionär på 2 tävlingar/termin. Man måste vara medlem, tror jag, för att kunna lösa kort där.

Tror att priserna du anger från ridskolan är rätt OK när det ingår såpass mycket.
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

vet inte vad säsongskort kostar men på de ridhus jag har tränat för så har det kostat 50kr/gång. JAg har bara tränat i samband med träning för tränare, men jag antar att man får rida så länge man vill (bara man inte stör om de ska ha lektioner och sånt)
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

I vår "by" finns ett privatägt ridhus. Vet inte måtten, men det är säkert inte mer än 20 x 40.

Det kostar 100:-/timme och häst att hyra det enstaka gånger, vilket jag tycker är ganska hutlöst...

Annars kostar det 400:-/månad eller 1500:-/halvår. Det dumma är då att det är uppdelat på kalenderåret, dvs du kan inte köpa ett kort för oktober-mars, utan måste köpa ett nytt halvårskort vid nyår. Jag är inte så intresserad av att rida i ridhus på sommaren, men skulle faktiskt känna mig tvingad att göra det om jag betalade för det. :smirk: Besvärligt det där, jag har inte orkat bestämma mig utan har ridit ute hela vintern. Igen...

Man kan välja om man vill köpa ridhuskortet till sig själv eller till hästen. Jag skulle isf köpa ett till Pinky, så kan vem som helst rida henne där, både jag och medryttaren. Har man flera hästar så köper man ett till sig själv, så kan man rida vilka hästar man vill på det.
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

Här betalar jag 395:- /halvår eller 680:- /helår alternativt 35:- per gång.. Detta om man är medlem och har löst licens för klubben alt. inte har löst nån licens, eller löst licens hos nån annan klubb..

har du löst licens för annan klubb kostar det 55:- per gång.. Halvår å helårs priserna för det kan jag inte..

Ridhuset ligger ca 1 mil från stan, men jag har väl 3 km från stallet dit.
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

Priset på ditt sista exempel, tycker jag är mkt bra! Om anläggningen är i bra skick, och inte uppbokad precis hela tiden.

Där jag har hästen nu, så kostar det 900:-/år. Vill man boka och vara helt själv, då tillkommer det 150:-/gång.
Men jag känner aldrig behov att boka, alla visar sådan hänsyn i det här stallet, så det funkar alltid bra att samsas!
Det är ridskola mån-tor 17-ca 19.30, och ibland dressyrträningar ungefär en halv helgdag varannan vecka.
Som uppstallad på anläggningen så får man om ägaren har hoppträning efter ridlektionerna vara med och "hålla sig ur vägen".
Sommartid är det ridläger, och då får man om man frågar innan, veta när ridhuset är upptaget.
Anläggningen är privatägd, och inget krav att man är medlem i ridklubben som finns på anläggningen.

Suveräna villkor, och man har enorm tillgång till ett mkt bra ridhus! :bow:

Därifrån jag flyttade så kostade ridhushyran 3000:-/år.
Och betalade man inte årskort, så kostade det 380:-/gång.
Det tyckte jag var mkt, för underlaget var inte bra, det dammade ofta, och harvades inte.
Belysningen var delvis trasig, så man kunde inte hoppa ordentligt, det var för mörkt.
Ingen snöröjning, man fick pulsa fram i snön till porten, som dessutom ofta hade frusit fast.
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

Ridklubben som jag rider och tränar för har 2 ridhus ett som är 20*40m och ett som är 20*60. Båda är rätt mycket uppbokade på kvällar och helger. Hur mycket kan du se här: http://www.wisbyridklubb.se/ridhustider.htm
Sen har vi 3 utebanor, en dressyrbana, en hoppbana med bank, vattengrav och pullmangrav och en mindre hoppbana med lite dåligt underlag. Är sällan bokat mer än nån kväll i veckan på sommaren och aldrig alla 3 banor på en gång annat ä vid tävling.
Anläggningskortet kostar 500:-/termin eller 700:-/år.
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

På den klubb jag rider nu måste man vara medlem (200kr/år) Ridhuskortet kostar 900kr/termin (1800/år) alternativt 200kr/månad om man bara vill lösa kort för tex 3 mån under vintern...

Att rida enstaka tillfällen kostar 50 kr har jag för mig, och då måste man vara medlem. Vet att på många andra klubbar tar de 150kr/ridtillfälle. Då har man alltså INTE bokat hela ridhuset utan andra får rida där samtidigt.

MVH
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

Glömde, man löser kort/ryttare & får rida hur många hästar man vill på det. Ryttare som har hästen uppstallad på ridklubben ingår ridhuskort i stallhyran för...

Kom på en följdfråga.. :devil:
FINNS DET REGLER PÅ DEN RIDKLUBB/ANLÄGGNING DÄR NI TRÄNAR ATT DE SOM STÅR UPPSTALLADE PÅ KLUBBEN GÅR I FÖRSTA HAND OCH ATT DE UTIFRÅN SOM LÖSER KORT I PRINCIP FÅR AKTA SIG OCH FRÅGA OM DET GÅR BRA ATT ENS RIDA OM DET ÄR NÅN SOM STÅR UPPSTALLAD DÄR RIDER I RIDHUSET...??
Det pratas nämligen mkt om detta på klubben där jag rider, och vissa personer är uppenbart irriterade varje gång jag är där & rider & eftersom jag i princip är det enda som tränar där flera dar i veckan som inte står uppstallad där (bor granne med ridhuset) så känner man sig gaaanska utfryst.
Man borde väl ha lika stor rätt att rida där som dom om man är medlem i föreningen och dessutom betalar för annläggningskortet?. (uträknat lika mkt som för dom som står där då det ingår i hyran)
Eller är det jag som är knäpp... :eek:
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

medlemsavgift 200 kr/år.
ridhuskort 600 kr/termin per häst.
eller 60 kr/gång.
banorna är ofta upptagna :-/

på förra ridhuset kostade det
400 kr/termin
30 kr/gång om man va medlem!!

åker till ett annan ridhus nu också, 50/kr gång o då får man tom rida själv. passar mig bättre.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

450 för anläggningskort per år. 2 ridhus, två ute paddockar, privatlektioner i ena ridhuset varje kväll, men det andra står alltid tomt. Det är under förutsättning att man tävlar (om man tävlar) för klubben, annars kostar anläggningskortet över 2000.

På denna summa så får man rida 3 olika hästar för denna summa
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

Vet ett sånt stall utanför Eskilstuna, där jag bodde tidigare. :smirk:

Vi frågade om vi fick låna ridhuset ibland, och visst, det gick bra. 75:-/timme och häst skulle de ha, men de som var upstallade på gården hade alltid förtur. Kom det någon och ville vara i ridhuset var det bara att gå därifrån! Vi "utifrån" var i stort sett bara garanterade att få vara i ridhuset efter 11-tiden på kvällarna...
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

Glömde en sak!

Med ridhuskortet får man även tillgång till utebanan också. :)

Dock har vi en utebana vid ett annat stall (de ligger tätt här! ;) ) som vi får använda gratis.
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

Få se nu... Enstaka gånger så kostar det 75:- per gång, och då kan man rida när som helst när ridhuset ej är bokat för annat (tex tävling). Det är inte tidsbegränsat, men ridhuset är oftast avdelat på halva då ridskolan har lektioner på en halva och privatryttare får samsas om andra halvan.

För ridhuskort ligger det på ca 950:- för ett halvår (6 månader), och då måste man dessutom vara medlem i klubben (kostar väl 150:- tror jag). Det gäller för hästen (dvs det kan vara flera olika ryttare), och ridhuset är ganska mycket uppbokat. Det går ofta att hitta helt lediga tider, men då ska man ha möjlighet att rida dagtid eller mycket sent på kvällen. Söndagar är det helt ledigt!

Man har även tillgång till en stor, belyst uteridbana. Och så finns det massor med bommar, hinderpark, cafeteria, toalett osv. Ganska ok faktiskt... :)
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

Vänd på frågeställningen och fråga er vad ni skulle ta betalt om ni hade byggt ett ridhus för runt miljonen som kostar flera tusen kronor i månaden och folk inte vill betala för att rida där. 50:- är en spott i havet när man räknar ut vad det kostar.
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

kenneth skrev:
Vänd på frågeställningen och fråga er vad ni skulle ta betalt om ni hade byggt ett ridhus för runt miljonen som kostar flera tusen kronor i månaden och folk inte vill betala för att rida där. 50:- är en spott i havet när man räknar ut vad det kostar.

Varför riktar du det till mig? Jag har inte ifrågasatt vad jag betalar!
 
Sv: Kostnad för ridhuskort/ridhushyra?

Alla medlemmar har gratis tillgång till utebanan. Den kan inte bokas för att få rida enskilt.
Vill jag vara ensam i ridhuset kostar det 120:- /h.
På obokad tid kostar det 30:-/h och då får det vara max 8 ekipage samtidigt.
Icke medlemmar äga ej tillträde. Medl avg. 200:-/år junior, 400:-/år senior.
Stor hinderpark, alltid krattat och vattnat. Ingen toa eller cafeteria.
Ligger på landet.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 755
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 321
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Zamira
·
Äldre Av ingen annan anledning än ren nyfikenhet, så vill jag fråga Buke vad ni tycker är en rimlig hyra för nedanstående objekt. Jag bor...
Svar
2
· Visningar
566
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp