Kostnad för röntgen

Masse

Trådstartare
Efter att ha hämtat hem hunden som blivit röntgad och jag var själv med har jag börjat fundera lite på kostnader. Ska tillägga att jag själv jobbar med röntgen och flera olika typer av det, vilket också är en orsak till att jag reagerar.

Jag förstod att det kostade förr när man använde plåtar som skulle framkallas och om en plåt inte blev bra tog det att göra en ny.
Jag förstår också att det kan finnas andra saker som kommer till som exempel när det gäller hästar att det krävs sedering och det kan vara svårt att få det på rätt ställe så det behövs mer personal. .
Men sådant som sedering brukar ju tas betalt för utöver kostnaden för själva röntgen.

Det jag inte förstår är att idag när all röntgen är digital att fortfarande kostar så mycket. Ta min hund som exempel en djursjukvårdare och jag gjorde hela jobbet på totalt 6 minuter. Där den mesta tiden gick åt till att klä på och av mig blyförklädet. Det kostade 500kr till det kom sedan en avgift för att veterinären tolkade bilden. Alltså en digital röntgenbild kostar nästan inget mätbart i andvändning av utrustningen. Vad jag vet har inte djursjuvårdare så himla bra betalt att låt säga en kvarts arbete då med förberedelserna och rengöring efter skulle motivera priset. Hunden var inte sederad eller något annat heller.

Sist jag fick en häst röntgad var det en bild och den kostade mig 1250kr. Då tänkte jag inte på det utan tänkte fortfarande på det gamla sättet med allt jobb med framkallning m m. Men nu i efterhand känns det plötsligt väldigt dyrt.
 
Jag har också funderat på varför priser per bild är så högt. Ett grundpris är väl inte orimligt för att fixa allt runt omkring, men 500 spänn bild? Eller vad jag nu betalade sist..
 
Efter att ha hämtat hem hunden som blivit röntgad och jag var själv med har jag börjat fundera lite på kostnader. Ska tillägga att jag själv jobbar med röntgen och flera olika typer av det, vilket också är en orsak till att jag reagerar.

Jag förstod att det kostade förr när man använde plåtar som skulle framkallas och om en plåt inte blev bra tog det att göra en ny.
Jag förstår också att det kan finnas andra saker som kommer till som exempel när det gäller hästar att det krävs sedering och det kan vara svårt att få det på rätt ställe så det behövs mer personal. .
Men sådant som sedering brukar ju tas betalt för utöver kostnaden för själva röntgen.

Det jag inte förstår är att idag när all röntgen är digital att fortfarande kostar så mycket. Ta min hund som exempel en djursjukvårdare och jag gjorde hela jobbet på totalt 6 minuter. Där den mesta tiden gick åt till att klä på och av mig blyförklädet. Det kostade 500kr till det kom sedan en avgift för att veterinären tolkade bilden. Alltså en digital röntgenbild kostar nästan inget mätbart i andvändning av utrustningen. Vad jag vet har inte djursjuvårdare så himla bra betalt att låt säga en kvarts arbete då med förberedelserna och rengöring efter skulle motivera priset. Hunden var inte sederad eller något annat heller.

Sist jag fick en häst röntgad var det en bild och den kostade mig 1250kr. Då tänkte jag inte på det utan tänkte fortfarande på det gamla sättet med allt jobb med framkallning m m. Men nu i efterhand känns det plötsligt väldigt dyrt.

Jag undrar hur stor investeringskostnad det varit att installera hård- och mjukvara? Och hur mycket det eventuellt kan ligga i årlig "licensavgift" eller liknande för att få använda mjukvaran?
Investeringar och avskrivningar måste ju ingå.
Det tar också mycket mer tid att tolka exempelvis datortomografibilder jämfört med "gamla, hederliga röntgenplåtar".
 
Jag undrar hur stor investeringskostnad det varit att installera hård- och mjukvara? Och hur mycket det eventuellt kan ligga i årlig "licensavgift" eller liknande för att få använda mjukvaran?
Investeringar och avskrivningar måste ju ingå.
Det tar också mycket mer tid att tolka exempelvis datortomografibilder jämfört med "gamla, hederliga röntgenplåtar".
Jag vet lite om prissättning och den utrustning jag har sett att veterinärerna har, är inte så ofantligt dyr. Jag säger inte att alla har billiga utrustningar men dom jag sett ligger på 200 000 till 500 000 i inköp och det brukar ingå både service och programvara i det högsta priset.
Priset kan låta högt men om man jämför med annan utrustning och livstid på den är det inte så mycket. Tror nog att strålskyddet för den gamla typen av nog var dyrare.
 
Röntgenapparaten med tillbehör är svindyr, servicen som ska utföras regelbundet är svindyr, reparationer är svindyrt, strålskyddsutrustning är svindyrt (både permanenta byggnadsanpassningar och förbrukningsvaror såsom blyförkläden mm).
Det ska betalas oavsett om det är 100 eller 20000 patienter i apparaten per år.

Sedan tillkommer löner för djursjukvårdaren (städning innan, röntgen, städning efter), veterinären (avläsning, kontakt med dä, debitering, journalföring), adm personal (bokning, betalning, bokföring och del av allt annat adm personalen gör), lokalkostnader, kostnader för förbrukningsmaterial, strålningsmonitorering, strålskyddsutbildning mm mm.

Tycker det låter ytterst rimligt med nämnda priser :)
 
Röntgenapparaten med tillbehör är svindyr, servicen som ska utföras regelbundet är svindyr, reparationer är svindyrt, strålskyddsutrustning är svindyrt (både permanenta byggnadsanpassningar och förbrukningsvaror såsom blyförkläden mm).
Det ska betalas oavsett om det är 100 eller 20000 patienter i apparaten per år.

Sedan tillkommer löner för djursjukvårdaren (städning innan, röntgen, städning efter), veterinären (avläsning, kontakt med dä, debitering, journalföring), adm personal (bokning, betalning, bokföring och del av allt annat adm personalen gör), lokalkostnader, kostnader för förbrukningsmaterial, strålningsmonitorering, strålskyddsutbildning mm mm.

Tycker det låter ytterst rimligt med nämnda priser :)

Borde inte de kostnaderna täckas av 'grundavgift' för röntgen och inte vara beroende på antal bilder? Merparten av det där kostar ju lika mycket oavsett om du tar en bild eller tio.
 
Tja, jag betalade 3000 spänn sist för ett snabbt ultraljud. (Hältutredning, så diverse inkomster fick de ändå). Det tog inte mer än några minuter.
 
Betalade för 4 eller 5 bilder på bakknän häst 3500 plus undersökning osv så sammanlagt 5500. Hästen var inte sederad under tiden, var en mycket snäll ponny. Men nu gick ju försäkringen in och tog en hel del. Större välkänd klinik. Tänkte väl inte så mycket på de då men nu något halv år efteråt så visst de är mkt pengar.
 
Betalade 1235 kr i grundavgift för röntgen och 330 kr per bild (4 st) när jag röntgade bakknäna (sederad) på min ena häst i januari på en större välkänd klinik. Totalt sett ca 4300 kr inklusive klinikavgifter och rörelsekontroll. Jag hade räknat med att det skulle landa ungefär däromkring, och försäkringen gick in och tog en del.

I mitt fall gick det dock inte snabbt och smidigt, även om hästen var kanonsnäll - de hade svårt att få till bra bilder (väldigt liten häst med en mage i vägen för att få bra vinklar för bakknäet) och det blev nog i alla fall 10-20 röntgenbilder totalt. Så i mitt fall är jag glad för att de troligtvis har någon typ av standardpris för besök, röntgen och röntgenbilder eftersom det tog ganska mycket längre tid än jag (och de) hade räknat med. Sederingen måste också ha ingått i någon av de andra summorna, då den inte står separat på kvittot.
 
Röntgen kan jag stå ut med att det är dyrt men många andra vetavgifter tycker jag är helt orimliga. Utkörningsavgift 875 kr ( bor typ en mil från veterinären ) inställelsavgift drygt 600, bandagematerial ( 1 st wetrap) 180 kr som exempel. Hade ute veterinären för en misstänkt hovsuleinflammation. Behandlingen bestod i att veterinären lyfte ett ben ,tittade på hoven. Drog ett rör blod och skrev ut Metacam. Summan för denna insats landade på nästan 6000 kr. Hutlöst tycker jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp