Kostnad för uppvärmning med el?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag är lite nyfiken på hur vår elkostnad ser ut i jämförelse med andras, eftersom jag verkligen inte har någon aning om vad som är normalt.
Så, ni som värmer upp er bostad (hus, företrädesvis), hur stor är er månatliga elkostnad ungefär? (på vinterhalvåret) Hur stort är huset?

Efter att vår vedpanna gått sönder har vi värmt upp vårt hus med elpatron, kombinerat med att vi eldar så mycket vi orkar i vår lilla vedkamin - som är förvånansvärt effektiv med tanke på dess storlek i förhållande till vårt nästan 200 kvm hus med högt till tak... Det är ju egentligen helt omöjligt att veta exakt hur mycket el vi sparar på vårt eldande. Men...
Verkningsgraden på kaminen är väl "sådär", det går åt mycket
ved för att få upp värmen. Men vi har ju egna träd att elda upp, så det blir ju mycket billigare än att värma med enbart el...
Vi ska byta ut den trasiga pannan när pengarna räcker för ett sånt inköp...
 
Vi har en beräknad årsförbrukning på lite drygt 18.000 kWh, och gjorde av med 2235 kWh under december. Det ger en elhandelskostnad på 924 kr (tecknat -årigt avtalspris 2016-2019 32,30 öre exkl moms) och en elnätskostnad på 2003 kr under december månad.

Vi har ett hus på ca 130 kvadrat + ett hundhus på ca 60 kvadrat som ingår i den förbrukningen.
 
Just nu ligger vi på 500 kWh/vecka, ungefär. Då har vi direktel och kakelugn. Huset är ca 120 kvadrat, och så har vi en fristående byggnad på 50 kvadrat som värms upp. Funderar som bäst på att sätta in luftvärmepumpar i bägge byggnaderna.
 
Så, ni som värmer upp er bostad (hus, företrädesvis), hur stor är er månatliga elkostnad ungefär? (på vinterhalvåret) Hur stort är huset?
Det där med att jämföra en vintermånad är jättesvårt, med de variationer som det kan vara från år till år i framför allt Götaland och södra Svealand. Dessutom påverkas uppvärmningsbehovet stort av vindförhållandena.
När jag under en kort tid värmde mitt nuvarande hus (ca 150 m2 uppvärmd yta) med bara elpatron snittade jag mellan 70-100 kWh/dygn när temperaturen låg runt nollan plus minus någon grad, beroende som sagt stort på väder och vind.

Idag med uppvärmning med luft/vatten VP, ligger jag strax under hälften vid liknande väder, och en total årsförbrukning inklusive hushållsel runt 11 000 kWh. Då har jag oftast ca 22 grader inomhus, och en i hushållet duschar ymnigt.

Som jämförelse årssnittade jag runt 30 000 totalt med förra huset, uppvärmd yta ca 450 m2, också där med en modern VP men mot grundvatten.

Elleverantörer kan ofta - jag tror till och med att det är lag numera - enkelt och kostnadsfritt (mobilapp och/eller websida) bistå med förbrukningsstatistik ner till timmar, så alldeles omöjligt är det nog inte för er att få en uppfattning om hur mycket el ni sparar på vedeldningen.
 
Vår årsförbrukning ligger på ca 11 000 kWh. Ett nybyggt (2015) hus på typ 160 kvm med luft/luftvärmepump och golvslingor i huset och direktverkade el i fristående förråd. Vi har alltså ingen vägghängd luftvärmepump, utan en stor "panna".

Under dec, jan, feb har det legat på på 1600 kWh per månad om jag tittar på de tre senaste åren
 
Lägenhet två rum och kök med kallhyra
Två svindyra element 2500w drar varje element och de står på tvåan på full
Förra månaden kostade 1996 kr
Varav över 1000 kr i elöverföringskostnad.
Kan elda men det ryker in så hv måste kolla det
Har lite onödigt varmt inne men katten ska ju inte frysa juu
 
Det där med att jämföra en vintermånad är jättesvårt, med de variationer som det kan vara från år till år i framför allt Götaland och södra Svealand. Dessutom påverkas uppvärmningsbehovet stort av vindförhållandena.
Alltså, jag är bara väldigt nyfiken på hur mycket andras elräkningar ligger på, för att i någon mån avgöra i vilken region våra egna kostnader ligger - höga eller låga...
Vi har ett stort hus, som blir extremt utkylt när det blåser. Timmerväggar med putsad fasad, ingen direkt övrig isolering. Treglasfönster - som enligt vissa förståsigpåare ska räcka långt som isolering, vilket vi inte håller med om... Jag inser självklart att vi borde ha en hög uppvärmningskostnad, på bara el, men vet liksom inte vad andra betalar för uppvärmning.
Första vintern vi bodde här (snart 20 år sen), när vi körde med enbart el utan att kompletteringselda (fanns ingen ved och vi hade ingen lust att fylla oljetanken) hade vi en elräkning för ett kvartal som låg på en bit över 20.000 :eek::wtf: och det är vi inte i närheten av idag...
 
Årsförbrukning: ca 30000kwH
150 + 50m2 hus, gård med stall.
Lilla huset har bara direktel.
Stora huset har luftvärmepump och en kombipanna, vi eldar med ved, men jag tror det är mest direktel ändå. Vi funderar i framtiden på en luft/vattenpump och ha en mindre kamin som man skulle kunna koppla till det systemet.
December var nog normalkallt, gick 4000kwh och räkningen landade på 5437kr.

Det lilla huset hyr vi ut, så vi får tillbaka en del pengar i alla fall. :p

Tillägg: bor i Västerbotten, har nu -21,2 grader ute.
 
Alltså, jag är bara väldigt nyfiken på hur mycket andras elräkningar ligger på, för att i någon mån avgöra i vilken region våra egna kostnader ligger - höga eller låga...
Min elleverantör (jag har samma för både förbrukningen och nätet) har en mobilapp som ger rätt bra statistik. Jag kan t ex se att jag förbrukar ca 20% mindre el än genomsnittet utifrån min fastighets ålder, storlek och antal boende. Kolla om inte ni har samma möjligheter?
 
Huset är 149 kvm + 100 kvm källare, vi har en luftvärmepump på entréplan och en i källaren. Under vintern har vi även elelement på i alla sovrum, toa och dusch. Småbarns familj så diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare går varmt.
Vår elräkning ligger på runt 3000-4500kr på vinterhalvåret och känns alltid surt att betala men samtidigt rimligt då vi använder el för att värma huset.
 
Vi bor också på en gård, så givetvis går en del av elen åt i ekonomibyggnaderna också, varav ett förråd värms upp med el.
Men det är ändå den lilla delen av helheten. :)
 
Kan tipsa om appen Greenely, där kan man se sin egen förbrukning och hur den står sig jämfört med likvärdiga hushåll. Dessutom hjälper de till (via fullmakt) att begära så man kan se förbrukning per timme från sin egen elleverantör. Väldigt intressant och man blir verkligen sporrad att spara el! Jag som nyligen köpt hus med skyhöga elkostnader (vilket jag visste när jag köpte det) har smått knarkat appen nu sedan jag kan börja se förbrukning per dag/timme. Extra kul när jag för en vecka sen installerade luftvärmepump! :D

BD3B79DB-E34D-412F-81F0-E200F800036E.png
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 095
Senast: __sofia__
·
Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
1 986
Senast: _Maria_
·
Hästmänniskan ok nu är det så här att jag ska köpa en gård med lador med ej befintligt stall skall gjuta golv och sätta in isolering i väggar...
2
Svar
20
· Visningar
3 497
Senast: Kritos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp