Kostnad för utestall

Tror många glömmer räkna in alla tråkiga sidokostnader som
Bygglov
Vatten och vvs
El
Markarbete

Bara där har vi ett par hundra tusen om man inte kan göra mycket själv.
 
Tror många glömmer räkna in alla tråkiga sidokostnader som
Bygglov
Vatten och vvs
El
Markarbete

Bara där har vi ett par hundra tusen om man inte kan göra mycket själv.
Ja exakt! Nu vet jag inte vad det kostar i Sverige och hurudana skillnader det är mellan kommunerna, men vi betalade så jävla mycket pengar för att få tillstånd till att riva gammal byggnad, ansöka om bygglov, och för detta behövdes ritningar av någon expert, tillstånd till att börja bygga, sedan skulle stället mätas in via GPS, sen kom de ut och mätte igen, sen var det annan granskning, och ännu har vi slutgranskningen kvar. Alla gånger kostade flera tusenlappar.

Vi har en kall byggnad 10*8m som står på grus. Själva sockeln är gjuten och murad, och själva betongen kostade kring 10 000.

Markarbetet kostade närmare 100 000 inkl material. Grävmaskin kostar.

Själva byggnaden med jobb kostade väldigt lite. En bra bit under 200 000.
 
Ja exakt! Nu vet jag inte vad det kostar i Sverige och hurudana skillnader det är mellan kommunerna, men vi betalade så jävla mycket pengar för att få tillstånd till att riva gammal byggnad, ansöka om bygglov, och för detta behövdes ritningar av någon expert, tillstånd till att börja bygga, sedan skulle stället mätas in via GPS, sen kom de ut och mätte igen, sen var det annan granskning, och ännu har vi slutgranskningen kvar. Alla gånger kostade flera tusenlappar.

Vi har en kall byggnad 10*8m som står på grus. Själva sockeln är gjuten och murad, och själva betongen kostade kring 10 000.

Markarbetet kostade närmare 100 000 inkl material. Grävmaskin kostar.

Själva byggnaden med jobb kostade väldigt lite. En bra bit under 200 000.

Exakt. Vårat bygglov för stallet, utstakning (fin + grov) kostade runt 30.000kr. Man behöver även betala en kontrollansvarig (krav), det kostade 21.000kr. Vid ett tillfälle behövde vi ändra sockelhöjd i bygglovet och då kostade det 3000kr tror jag.

Så ungefär 54.000kr i bara papper.

Umeå kommun.
 
Exakt. Vårat bygglov för stallet, utstakning (fin + grov) kostade runt 30.000kr. Man behöver även betala en kontrollansvarig (krav), det kostade 21.000kr. Vid ett tillfälle behövde vi ändra sockelhöjd i bygglovet och då kostade det 3000kr tror jag.

Så ungefär 54.000kr i bara papper.

Umeå kommun.
Ja nåt sånt. Bor på andra sidan pölen
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 088
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
5 314
Senast: sthu
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp