Kostnad för kamin m.m.?

MM

Trådstartare
Jag vet att det är olika beroende på vad som krävs för att installera och vilken modell man valt, men jag är ändå nyfiken på vad kalaset har kostat för andra.

Hade en firma hemma igår som gett förslag på 4 olika modeller men ska givetvis ta ut en till firma för att se vad dom har att erbjuda. Och för att inte behöva ta ut 3 till så frågar jag er vad ni har fått ge så jag kan se ifall priserna är rimliga :)
Det har jag liksom ingen aning om eftersom vi bara haft ute en firma och det är första gången vi ska installera en kamin.

Sedan då, vilken modell har ni och är ni nöjda?

Vi har 3 olika alternativ för installation. Antingen på en vägg så den går ut genom husväggen på en gavel med rör å allt sånt där + en till skorsten då, kamin som är sammankopplad med skorstenen och installerad framför skorstensmuren eller att bygga in kaminen i skorstensmuren. Den var såpass stor att det är ett alternativ för oss. Låter lite lockande men är det någon som har så och blir värmeeffekten bra? Det är ju värme + myseffekten vi är ute efter.
Visa gärna bilder. När jag googlar har alla inrett så fint och perfekt och lyxigt, motsatsen till vad vi har :p
 
Vi installerade kamin + skorsten för ca 2,5 år sen. Kommer tyvärr inte ihåg vad modellen hette, men så här såg det ut invändigt, och så byggde de ju på en skorsten från taket med. Bilden är precis när de var klara med installationen, därför är kaminen inte färdigmålad då den behövde värmas upp och kylas ner ett par gånger innan så den liksom satte sig :D.

img_13373.jpg


img_13403.jpg


Vi var sanslöst nöjda med urförandet, det tog dem 1,5 dagar med allt arbete, och då hade de även städat efter sig så inte ett sågspån avslöjade att det hade varit hantverkare hemma och tagit hål igenom 1 våning + tak och murat ihop spisen :) . Installation + kamin gick på ca 63.000.

Och ja, vi är supernöjda! Det var en av de bästa investeringar vi gjort att sätta in en kamin, både mysmässigt och även värmemässigt :up: !
 
Inkopplad på befintlig stock men fick leta efter kanal då det inte varit kamin i detta rummet förut. Totalpris med kaminen (kaminen kostade 21) runt 32.000
DSCN2175.JPG
 
Jag hade alla gånger valt att koppla in i befintlig murstock.

Det ger möjligheten att värma murstocken och där magasinera värmen. Om den ska in i murstocken, eller anslutas till den är väl beroende på kamin, utseende, plats och murstock?

Givetvis är det det :)
Placeringen av våran murstock är inte perfekt så en infälld kan vara bra på så vis men vi kikar på såna som hellre är längre än breda och det finns en uppsjö så det är inget att hänga upp sig på. Sen är det ju hur man vill ha möblerat men jag tänker att det löser sig. Vi har fått förslag på en som kan stå direkt mot väggen och på så vis spara några cm. Vi hade Tv:n på den väggen innan så ingen soffa eller annan möbel som måste stå precis där för att få plats i rummet (Vi gillar att slappa i soffan och kolla på film så ingen tv slängs ut :p).

Ska in till butiken idag och kika på kaminerna live och även gå igenom offerterna lite då någon såg mysko ut.
 
Vi installerade kamin + skorsten för ca 2,5 år sen. Kommer tyvärr inte ihåg vad modellen hette, men så här såg det ut invändigt, och så byggde de ju på en skorsten från taket med. Bilden är precis när de var klara med installationen, därför är kaminen inte färdigmålad då den behövde värmas upp och kylas ner ett par gånger innan så den liksom satte sig :D.

img_13373.jpg


img_13403.jpg


Vi var sanslöst nöjda med urförandet, det tog dem 1,5 dagar med allt arbete, och då hade de även städat efter sig så inte ett sågspån avslöjade att det hade varit hantverkare hemma och tagit hål igenom 1 våning + tak och murat ihop spisen :) . Installation + kamin gick på ca 63.000.

Och ja, vi är supernöjda! Det var en av de bästa investeringar vi gjort att sätta in en kamin, både mysmässigt och även värmemässigt :up: !

Ser jättefint ut och även din @dobbis :)
Vi har fått offerter mellan 42.000-53.000 kr så låter inte orimligt då för dom valde ingen billigare modell mer än den infällda där arbetet kostar mer än kaminen (låter rimligt). Annars är det kaminer mellan 25.000-32.000 kr. Men måste kolla live innan jag säger något mer om dom och gå igenom offerter för det finns vissa frågetecken.
 
Hittat 2 modeller jag gillar mer än övriga som fanns i butiken.
Den ena direkt mot väggen och den andra ca 5 cm ifrån men den är inte lika bred från början så dom hamnar lika långt ut.
Dessa två föll mig i smaken och passar här tycker jag. Priset skiljer 2000 kr så inget att tala om. Den första går att få i valfri färg. Den andra behöver vi inte röret till så det får man tänka bort.

Nr 1.
nplisboa_int.jpg
 

Bifogade filer

  • 20180920_130732.jpg
    20180920_130732.jpg
    161,9 KB · Visningar: 28
Lägger min röst på denna,skitsnygg

Min favvo :D
Bad maken åka till butiken efter jobbet så han är där nu och jag har fått honom att ha denna till nr 1 också :p
Det fanns en till han gillade som är jättelik men den föll bort av 2 starka argument från min sida som han höll med om så det verkar bli denna. Får se vad han säger när han kommer hem :)
 
Lite sent men jag röstar också på nummer 2! Täljsten är det bästa ever, jag älskar vår kamin! ;)

Låter bra! Högst förväntansfull, som ett litet barn på julafton :D

Väntar på att offerten ska dyka upp i mailboxen och sen så ska vi beställa om det ser bra ut. Har kollat vad den kostar hos andra firmor/butiker och priset är lika så det blir nog ingen större prisskillnad att be om offerter från fler firmor. Spanat in firman på Instagram och deras jobb ser bra ut och andra verkar nöjda :)
 
Den är beställd så fortsättning följer :)
Dom hade tid att komma runt början/mitten på november men får eventuellt en öppning tidigare så då kunde dom komma snabbare. Men först lite pappersarbete!

Nästa fråga! Vad är normalpris på ved? Får vara 30 cm långa träbitar i denna om det har någon betydelse. Detta året köper vi färdig. Ett annat år kan vi klyva själva, antar det tar ner priset lite eller det blir samma?
 
Jag köper björkved för 600kr/kubik som är färdig att elda med. Tror de är 35cm långa. Nu är inte mitt hus särskilt stort så jag räknar med att det bör gå åt 6kubik :)
 
Den är beställd så fortsättning följer :)
Dom hade tid att komma runt början/mitten på november men får eventuellt en öppning tidigare så då kunde dom komma snabbare. Men först lite pappersarbete!

Nästa fråga! Vad är normalpris på ved? Får vara 30 cm långa träbitar i denna om det har någon betydelse. Detta året köper vi färdig. Ett annat år kan vi klyva själva, antar det tar ner priset lite eller det blir samma?
Jag betalar 450 för blandved kapad och kluven i den storlek jag beställer. Levererat hem på gården. Ren björk är dyrare.

Barrved sprätter. Men det gör inget i mitt fall eftersom jag eldar i panna och i spis. Har ingen öppen eldstad.
 
Den är beställd så fortsättning följer :)
Dom hade tid att komma runt början/mitten på november men får eventuellt en öppning tidigare så då kunde dom komma snabbare. Men först lite pappersarbete!

Nästa fråga! Vad är normalpris på ved? Får vara 30 cm långa träbitar i denna om det har någon betydelse. Detta året köper vi färdig. Ett annat år kan vi klyva själva, antar det tar ner priset lite eller det blir samma?

Jag betalade 550kr/kubik (stjälpt mått) för ren björkved förra året, kapad till önskad längd. Sedan tror jag att jag betalade 200kr för hemkörningen vilket var urbilligt för han var tvungen att köra två gånger (jag köpte 7,5 kubik).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp