Kostnad häst Uppland

Almii

Trådstartare
Hej!

Jag går nu i tankarna på att köpa min egna första häst (med stöd från föräldrar, är 17 fyller 18 i höst). Vi har länge pratat om det men mina föräldrar har alltid haft rädslan för att jag skulle tröttna om jag inte stannade kvar i ett stall där jag kände alla. Nu har det öppnats för möjlighet att ha häst i stallet jag ridit på sedan 6 års ålder och därför är det uppe för diskussion igen.

Jag har läst på massor och tycker själv att det är en självklarhet för mig eftersom jag praktiskt taget redan rider som om jag hade egen häst fast nu mer utspritt och blandat. Det är dock den ekonomiska biten som sätter stopp.

Har försökt räkna på det och kommit fram till att det kan komma att kosta runt 75 000 kr per år för mig... De flesta på internet har sina hästar för runt 30 000 året, men jag kan inte få ihop det så billigt på något sätt (största skillnad är troligtvis stallhyran).
Jag räknar på att stallhyran kan bli runt 3 500/månad eller liknande - har inte haft möjlighet att kontakta stall om kostnader än och det är därför det är lite ovisst. Låter det rimligt att jag skulle behöva lägga ut runt 6000 kr i månaden (vet, foder, försäkring osv inräknat)?

Vad lägger ni i upplandsområdet ut på era hästar per månad/år?
 
Uppland varierar mycket i prisbild, beroende på vad man kan tänka sig för standard och hur mkt tid man vill lägga på sin häst. Samt såklart vad man behöver för special... min förra kostade mig 4000 i mån ungefär. Hon var en skogsmulle utan några direkta problem som stod på ett stall man kunde åka kommunalt till. Den nuvarande kostar mig tre gånger så mkt med specialmat, skor osv..
 
Hej!

Jag går nu i tankarna på att köpa min egna första häst (med stöd från föräldrar, är 17 fyller 18 i höst). Vi har länge pratat om det men mina föräldrar har alltid haft rädslan för att jag skulle tröttna om jag inte stannade kvar i ett stall där jag kände alla. Nu har det öppnats för möjlighet att ha häst i stallet jag ridit på sedan 6 års ålder och därför är det uppe för diskussion igen.

Jag har läst på massor och tycker själv att det är en självklarhet för mig eftersom jag praktiskt taget redan rider som om jag hade egen häst fast nu mer utspritt och blandat. Det är dock den ekonomiska biten som sätter stopp.

Har försökt räkna på det och kommit fram till att det kan komma att kosta runt 75 000 kr per år för mig... De flesta på internet har sina hästar för runt 30 000 året, men jag kan inte få ihop det så billigt på något sätt (största skillnad är troligtvis stallhyran).
Jag räknar på att stallhyran kan bli runt 3 500/månad eller liknande - har inte haft möjlighet att kontakta stall om kostnader än och det är därför det är lite ovisst. Låter det rimligt att jag skulle behöva lägga ut runt 6000 kr i månaden (vet, foder, försäkring osv inräknat)?

Vad lägger ni i upplandsområdet ut på era hästar per månad/år?

Priset varierar ju rätt rejält beroende på var i Uppland du finns. Och vad det tilltänkta stallet kan erbjuda för faciliteter, service etc.

När jag bodde i Stockholm och hade häst(-ar) en bra bit utanför stan, men på en anläggning med ridhus, utebanor etc så betalade jag runt 2600-2700 i bara kallhyra för boxen vad jag minns. Sen tillkom foder, strö ev service etc. Jag tror nog absolut att jag lade minst 6000 kr/månad totalt för box, service, mat. Då hade vi ändå en del fodringar vi behövde ta.
Då har jag haft lättfödda, friska och okomplicerade hästar. Som varken behöver en massa extra foder eller dyra tillskott.

Sen betalade jag 1000 kr för hovis var 7:e vecka ca. Då fick jag billigare än övriga iom att jag jobbat åt den som skodde. Man får nog räkna med 1200 kr-1500 kr för en bra hovis i de trakterna. Varmskor de kan det bli ännu mer. Eller om hästen behöver specialbeslag etc.

Jag betalar runt 7000-8000 i försäkring på hästen. Sen fixar vi tänderna för 2000 kr per år. Och det vaccineras och kollas masken(och ev avsmaskas).

Sen tillkommer ju träningar, ev tävlingar etc.
 
Vad lägger ni i upplandsområdet ut på era hästar per månad/år?
Jag räknar på 6000 kr/mån, och har då lite över varje månad (sparas för oförutsedda kostnader).

Eftersom du har ett specifikt stall i åtanke så kan du ju lätt ta reda på vad stallhyran går på, samt vad som ingår i den. Utifrån det kan du sedan göra ett snabbt överslag.

Stallhyra
Grovfoder
Kraftfoder
Stallströ
Hovslagare - var 6-8:e vecka
Vaccination - årligen
Tandkoll av veterinär - årligen
Försäkring
Utrustning som behöver anskaffas/bytas/lagas
Tränare
Buffert för veterinärkostnader

Att rida är bara en bråkdel av att ha häst, du bör också kunna utföra enklare sårvård, visitering, bedömning av hull och allmäntillstånd, räkna foderstat, etc.

Tidsåtgång:
Om mockning ingår i hyran skulle jag räkna på minst 2 h/dag, annars 3 h/dag.
Själv lägger jag ofta 3-4 h/dag i stallet.
 
Självklart menar jag med "rider som att jag har egen häst" att jag spenderar den tid i stallet, stallsysslor och ansvarsliknande, som att jag hade egen. Skulle aldrig tänka tanken på att köpa egen om jag inte kände mig säker på att jag har de kunskaper som krävs :D

Jag tycker att det där med veterinärkostnad känns lite svårt, sitter med i styrelsen på min klubb och har fått insikt på försäkringar osv där, men försäkring täcker ju verkligen inte alla skador. Hur mycket kan man egentligen räkna med att veterinärkostnader kan nå till? Förstår att det är svårt att säga en siffra eftersom det varierar stort mellan individer och skadehistorik osv, men finns det nåt ungefär? Just den biten är ju något mina föräldrar återkommer till eftersom det blir oberäkneliga kostnader på ett annat sätt än foder och liknande.
 
Självklart menar jag med "rider som att jag har egen häst" att jag spenderar den tid i stallet, stallsysslor och ansvarsliknande, som att jag hade egen. Skulle aldrig tänka tanken på att köpa egen om jag inte kände mig säker på att jag har de kunskaper som krävs :D

Jag tycker att det där med veterinärkostnad känns lite svårt, sitter med i styrelsen på min klubb och har fått insikt på försäkringar osv där, men försäkring täcker ju verkligen inte alla skador. Hur mycket kan man egentligen räkna med att veterinärkostnader kan nå till? Förstår att det är svårt att säga en siffra eftersom det varierar stort mellan individer och skadehistorik osv, men finns det nåt ungefär? Just den biten är ju något mina föräldrar återkommer till eftersom det blir oberäkneliga kostnader på ett annat sätt än foder och liknande.

Du har alltså koll på hur man räknar foderstater och dylikt också?

Minsta bufferten man bör ha är självrisken och om hästen måste avlivas. Om hästen är försäkrad för t ex 80000 i veterinärvård så behöver du ha för den självrisk du valt, t ex 1850 + 20% vilket blir 17850 + för avlivning vilket man bör räkna med kan kosta 10000 kr =27850 kr. Det är alltså den summan du måste kunna få fram direkt samma dag. Det är dock väldigt riskabelt att ha så liten buffert. Som exempel gick 60000 kr utöver den mycket täckande försäkring jag hade för min förra häst till veterinärvård och mediciner som försäkringen inte tog. Då är alltså inte självrisken inräknad där utan 60000 kr var vad jag betalade för sådant försäkringen inte tog. Visserligen under 18 månaders tid men ändå.
Veterinärvård är svårt att räkna på och man måste ha en buffert precis som man måste ha en buffert för utrustning. Behöver hästen en ny sadel så behöver hen det nu, inte om ett halvår när du har sparat ihop till en. Foder är också svårt att räkna på. Ett år kan hö kosta 1,5 kr/kg och nästa 5 kr/kg.
 
Hör med stallet vad dom tar och vad som ingår. I mitt stall nu så ingår foder och då lägger jag ca 2500 i månaden i snitt utöver. Då är allt inklusive träningar ca 1 ggr/v och några tävlingar per år inräknat. Veterinär är inräknat med någon liten småskada. Så klart kommer det kosta mer om någonting större händer likaså om man måste byta saddel eller liknande.
Har du ridit så länge och hängt på ett stall med folk omkring dig så kommer det säkert gå hur bra som helst med hästen, det du inte vet frågar du om och läser in dig på.

Veterinärkostnade kan man ju aldrig någonsin veta med, men runt 20-30 tusen skulle jag nog vilja kunna plocka fram i morgon om det skulle behövas så att säga...
 
Om du redan rider som du har egen häst så fortsätt med det så blir du inte ruinerad :D skämt åsido.
Det är helt omöjligt att svara på vad varje enskild häst kostar. Även hästar som står i samma stall med samma hyra kostar olika mycket.
Finns hästar som är billiga i försäkring skoning inget extrafoder osv och hästar som kostar mängder i omkostnader och allt däremellan :)
 
Undrar lite över din egen situation. Du pratar om dina föräldrar. Är tanken att de ska stå för en del av kostnaderna? Du fyller snart 18 säger du. Jag förmodar att du i nuläget bor hemma? Hur ser planen ut för dig inom närmaste framtiden? Om du bor hemma hos dina föräldrar nu, kommer du ha råd att flytta hemifrån inom närmsta åren? Hur ser det ut med inkomst när du går ut skolan? Har du planer på att studera?

Ovanstående är ju jätteviktigt att ta med i beräkningen. Det kan vara tufft med egen häst som student. Och du kommer troligen inte vilja bo kvar hemma närmsta åren. Du kan inte räkna med i budgeten att dina föräldrar kommer fortsätta försörja dig.
Personligen hade jag utbildat mig, flyttat hemifrån och säkrat min försörjning och jobbat iaf ett par år innan jag köpt häst.

Ang buffert hade jag sparat ihop minst 50 000, helst 100 000 innan hästköp.
 
Undrar lite över din egen situation. Du pratar om dina föräldrar. Är tanken att de ska stå för en del av kostnaderna? Du fyller snart 18 säger du. Jag förmodar att du i nuläget bor hemma? Hur ser planen ut för dig inom närmaste framtiden? Om du bor hemma hos dina föräldrar nu, kommer du ha råd att flytta hemifrån inom närmsta åren? Hur ser det ut med inkomst när du går ut skolan? Har du planer på att studera?

Ovanstående är ju jätteviktigt att ta med i beräkningen. Det kan vara tufft med egen häst som student. Och du kommer troligen inte vilja bo kvar hemma närmsta åren. Du kan inte räkna med i budgeten att dina föräldrar kommer fortsätta försörja dig.
Personligen hade jag utbildat mig, flyttat hemifrån och säkrat min försörjning och jobbat iaf ett par år innan jag köpt häst.

Ang buffert hade jag sparat ihop minst 50 000, helst 100 000 innan hästköp.
Instämmer, och tillägger:
@Almii, om ovanstående inte skulle vara med i beräkningarna så kanske det är bäst att börja med en bra medryttarhäst? Eftersom du skriver att du rider "mer utspritt och blandat" än om du hade egen så får jag uppfattningen av att du inte har någon medryttarhäst i dagsläget utan snarare rider mycket på ridskola eller kanske hjälper till med flera olika hästar? Med en medryttarhäst får du ju rida regelbundet, kan få möjlighet att rida för tränare och utvecklas ihop med en häst osv. Enda skillnaden mot egen häst är att du inte behöver ta lika stort ansvar, att det blir mycket billigare och att ägaren kan ha vissa önskemål på hur ofta du ska rida på vissa sätt, men då är det ju bara att hitta en ägare vars önskemål passar ihop med vad du vill.
 
Uppdatering på läget, jag har nu haft min första egna häst i snart 2 år och trivs superbra med det! Självklart kändes det lite övermäktigt på sina ställen till en början men när det väl kom till kritan hade jag inte överskattat mina kunskaper och har klarat av både tuffare tider och bättre tider hittills.

Jag hade alltså tidigare (innan min egna) huvudansvaret för ca 2-3 hästar som jag egentligen inte trivdes så bra med just i ridningen och endast ställde upp att hjälpa till med för att det behövdes, och för att jag ville ha erfarenheten såklart. Därför blev det nästan enklare att ha min egna som var min påriktigt där jag hade både ansvaret OCH möjligheten att ta större beslut själv. Jag är otroligt glad över att jag köpte min polle nu i efterhand och han har lärt mig så mycket mer än bara hästsaker. Helt ärligt var det tuffaste med köpet att hitta rätt stall för oss båda där vi kunde trivas. Nu har jag hittat helt rätt som tur är!

Priset för mig nu är 4000 kr i månaden för stallplats inklusive grovfoder och strö samt service som in och utsläpp och fodringar och tillgång till hela gården - ridhus, ridbanor och många fina ridstigar runt omkring gården. Stallet ligger ca 20 min från Uppsala centrum! 1500 per skoning, helskodd runt om, nu mera fina hovar och aldrig tappskor (det var ett gäng i början hahah...) så skoningarna är utspridda på var 7-8 vecka.

Jag har tryggheten med kunniga personer runt omkring mig vilket såklart är skönt men det är sällan jag har behövt använda deras kunskap, min egna har räckt långt nog i de flesta tillfällena.

Angående kostnaderna och hur det har funkat för mig i sån ung ålder har jag fått hjälp med stallhyran från mina föräldrar fram tills jag har haft råd att betala själv (världens snällaste!) men jag har alltid betalat det jag har kunnat, det vill säga; jag har aldrig suttit med mitt CSN på kontot och shoppat medan mina föräldrar betalat för hästen. Därför blev det också enkelt att betala allt när jag väl började jobba trots att jag knappt hade 700 kr kvar av lönen efter stallhyran och skoningen eftersom jagaldrig har haft mer pengar än så oavsett. Tvärtom kändes det bra att ha råd att betala allt själv! Det gjorde också att jag kände mig mer tvingad till att skaffa ett jobb och kunna försörja mig själv.

Under den tiden jag fick hjälp ekonomiskt av mina föräldrar har jag också stått på billigare stall och haft sämre möjligheter eftersom det inte handlade om mina pengar. Så fort jag hade råd kunde jag bestämma själv hur mycket pengar jag ville lägga på hästen och valde då att flytta till ett större stall med fler möjligheter och det påverkar ingen annan ekonomiskt än mig själv.

Innan jag köpte hästen hade jag redan en buffert på ca 100 000 som sparats till lägenhet eller liknande och det är även dessa pengar jag har som nödbuffert IFALL något hemskt skulle hända. Förhoppningsvis får dom stanna på kontot tills det faktiskt är dags att köpa lägenhet men det är skönt att ha dessa som en extra säkerhet tills vidare såklart.

Mitt tips till dig som läser min tråd för att själv få insikt kring kostnader av att köpa häst så ung kring Uppsala är att se till att du ekonomiskt kan få stöd av din familj eller att ha råd att betala allt själv (ca 6000 månaden MINST). Var inställd på att du kanske inte får en enda krona över om du väljer att ha häst samtidigt som ditt första jobb som oftast inte är så välbetalt. VIKTIGT är att du trivs i stallet, annars kan jag lova dig att det inte ens är värt att ha en häst om det ändå bara innebär ångest att åka till stallet varje dag.
Däremot vill jag säga också att man inte behöver bli så låst av att köpa en häst i den här åldern som vissa försöker få det att låta som. Självklart kan man inte åka och backpacka i Europa när man har en häst hemma, men man måste få känna att det inte är förevigt när man köpt en häst. Förhoppningsvis känner man att man aldrig vill skiljas från sin polle, helst ska dom inte behöva flytta runt som många hästar gör idag. Men om det skulle ändra sig ekonomiskt för dig eller om du skulle bestämma dig för att plugga utomlands eller liknande är det okej att sälja hästen eller lämna den på foder hos någon. Det går att lösa, ditt liv är inte förstört tills hästens sista dag i livet. Däremot får man räkna med att det inte är så enkelt som att ”bara sälja hästen” räkna med att det tillkommer kostnader för vetcheck och tid för att hitta rätt köpare och se till att hästen får det bra även efter dig. Det är inte okej att slumpa iväg hästen bara för att du vill ändra ditt liv från en dag till en annan. Räkna med ett halvår minst till försäljning om det nu skulle bli aktuellt och se till att allt går rätt till.

Allt som allt är jag nöjd med mitt val och känner en skyldighet till honom MEN jag känner inte att jag är fast. Ekonomiskt är det stramt men det är värt det! Hästägandet har lärt mig HUR mycket som helst, frihet och begränsningar och ekonomi samt försäkringar och liknande. Hästen är den bästa skolan i världen!
 
Skönt det går bra för dig!

Så du har flyttat hemifrån nu? Det är bra du har en buffert för vad som helst kan hända, bli av med jobbet, bli sjuk osv
 
Skönt det går bra för dig!

Så du har flyttat hemifrån nu? Det är bra du har en buffert för vad som helst kan hända, bli av med jobbet, bli sjuk osv

Ja det är superskönt med bufferten och veta att man har att ta av i värsta fall! Jag har flyttat hemifrån nu snart ett år sedan jag tog studenten och började jobba, innan det har jag ”snålat” hemma hos föräldrarna men betalat hästen själv. Nu mera betalar jag allt själv, boende och stallplats!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 009
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp