Kostnad medryttare

Ava

Trådstartare
Vad är en rimlig summa att betala för att vara medryttare? För sport/dressyrhästar och inte hobby/skogsmullehästar.

Jag har letat efter en medryttarhäst länge, sett ett par annonser som ungefär stämt in på det jag letar efter. Jag tycker dock att de flesta annonser med dressyrhästar är dyra i förhållande till hur man får bruka hästen. De flesta jag sett begär runt 2.000-2.500kr för 1 dag trim/jogg och 1 dag ut, vissa fall bara uteritter.
Jag har leasat utbildad häst för dubbla dagarna och mer ”fritt” upplägg för samma summa(vilket jag tyckte var ett bra upplägg, tyvärr lade ägaren ner verksamheten). Självklart är ju detta billigare än att äga/ha foderhäst och jag är inte en sån som tycker att jag ska få rida gratis men jag tycker ändå det känns dyrt att betala 2.500kr och bruka hästen bara 2 dagar med uteritter(oftast) i fokus? Eller är det bara jag som är ”ny” på det här med medryttare, har aldrig riktigt varit medryttare på riktigt utan haft foderhäst, leasat, jobbat med hästar osv.

Tycker ni att priset ska sättas enbart på hästens utbildning/färdigheter eller ska även ryttarens färdigheter räknas med? Tex mer rutinerad och utbildad ryttare kanske betalar en mindre summa då denne kan utveckla hästen?
 
Vad är en rimlig summa att betala för att vara medryttare? För sport/dressyrhästar och inte hobby/skogsmullehästar.

Jag har letat efter en medryttarhäst länge, sett ett par annonser som ungefär stämt in på det jag letar efter. Jag tycker dock att de flesta annonser med dressyrhästar är dyra i förhållande till hur man får bruka hästen. De flesta jag sett begär runt 2.000-2.500kr för 1 dag trim/jogg och 1 dag ut, vissa fall bara uteritter.
Jag har leasat utbildad häst för dubbla dagarna och mer ”fritt” upplägg för samma summa(vilket jag tyckte var ett bra upplägg, tyvärr lade ägaren ner verksamheten). Självklart är ju detta billigare än att äga/ha foderhäst och jag är inte en sån som tycker att jag ska få rida gratis men jag tycker ändå det känns dyrt att betala 2.500kr och bruka hästen bara 2 dagar med uteritter(oftast) i fokus? Eller är det bara jag som är ”ny” på det här med medryttare, har aldrig riktigt varit medryttare på riktigt utan haft foderhäst, leasat, jobbat med hästar osv.

Tycker ni att priset ska sättas enbart på hästens utbildning/färdigheter eller ska även ryttarens färdigheter räknas med? Tex mer rutinerad och utbildad ryttare kanske betalar en mindre summa då denne kan utveckla hästen?

Rent krasst är det värt det någon är villig att betala för det. Varje hästägare får ju sätta sitt pris och sina villkor och sen får man tacka ja om det passar en. Passar det inte en så svarar man inte på den annonsen.
 
Är upp till varje ägare att avgöra.

Skulle jag haft sport/dressyrhästar så skulle jag absolut sätt till att det även blev en extra inkomstkälla med att hyra ut välutbildade hästar om jag ändå skulle låta andra rida regelbundet.
 
Häromkring ska man vara nöjd om man hittar en medryttare övht så att ta betalt är för mig helt otänkbart.
Men mer centralt är det ju såklart utbud och efterfrågan som styr
 
Rent krasst så handlar det om tillgång och efterfrågan + kontakter.

Angående att du vill träna (dressyr) så kanske du behöver reflektera över hur en privatperson ofta lägger upp träningen. Man kanske tränar dressyr 2-3 gånger i veckan och resten är uteritter/hoppning/tömkörning/konditionsträning/klättring/vila.

Och att då som medryttare få mer en en chans att träna dressyr i veckan om ägaren själv tränar är lågt, Kanske du ska hitta någon som gillar att rida i skogen och vill ha hjälp att träna hästen eller inte har något emot det.
 
Det låter jättedyrt från mitt perspektiv, men gissar att du bor i storstad? Priserna skiljer sig verkligen år över landet.

För din del är det ju bara att antingen betala eller leta vidare.
 
Vad är en rimlig summa att betala för att vara medryttare? För sport/dressyrhästar och inte hobby/skogsmullehästar.

Jag har letat efter en medryttarhäst länge, sett ett par annonser som ungefär stämt in på det jag letar efter. Jag tycker dock att de flesta annonser med dressyrhästar är dyra i förhållande till hur man får bruka hästen. De flesta jag sett begär runt 2.000-2.500kr för 1 dag trim/jogg och 1 dag ut, vissa fall bara uteritter.
Jag har leasat utbildad häst för dubbla dagarna och mer ”fritt” upplägg för samma summa(vilket jag tyckte var ett bra upplägg, tyvärr lade ägaren ner verksamheten). Självklart är ju detta billigare än att äga/ha foderhäst och jag är inte en sån som tycker att jag ska få rida gratis men jag tycker ändå det känns dyrt att betala 2.500kr och bruka hästen bara 2 dagar med uteritter(oftast) i fokus? Eller är det bara jag som är ”ny” på det här med medryttare, har aldrig riktigt varit medryttare på riktigt utan haft foderhäst, leasat, jobbat med hästar osv.

Tycker ni att priset ska sättas enbart på hästens utbildning/färdigheter eller ska även ryttarens färdigheter räknas med? Tex mer rutinerad och utbildad ryttare kanske betalar en mindre summa då denne kan utveckla hästen?

Som många skrivit är det en evighetsdiskussion eftersom det beror så mycket på hur dyr hästhållningen är.
Jag skulle utgå ifrån någon form av total grundsumma för hästen (minus egna träningar, tävlingar osv såklart, men inklusive uppstallning, foder, slitage utrustning, hovslagare, grundläggande veterinärkostnader sov) delat på sju, gånger antal dagar jag vill ha hjälp.
Tänker alltså att om jag har 5000 i grundläggande kostnader, och söker medryttare två dagar in veckan = (5000/7)x2. Lägger jag på restriktioner i hur man ska rida eller vad man får göra så sänker jag priset något.
 
Bor du i Stockholm city?
Ser aldrig dom där summorna någon annanstans. Så ja det är dyrt om man bor i resten av landet :)
 
Oavsett priset, som ju varierar väldigt beroende på vart man befinner sig och väcker många åsikter, så tror jag att @Lobelia har en poäng i att det kan vara bra mycket svårare att hitta det upplägget du söker privat hos någon som själv också vill rida dressyr.

Nu vet jag ju inte på vilken nivå du letar, men när du skriver dressyrhästar i motsats till hobbyhästar så låter det ju som att du tänker dig en väldigt välutbildad häst som tävlar lite högre nivåer?

De bästa matcher jag sett på medryttare i min närhet som tränar och/eller tävlar och liksom har de ambitionerna med sitt medrytteri har en annan inriktning på ridningen än ägaren, någon som tränar och ibland tävlar hoppning där ägaren själv är för rädd för det utan tävlar dressyr. Terränghäst där ägaren är jättenöjd att hästen rids mer i dressyr eftersom jag tror hon tycker det är rätt tråkigt själv. Och en där ägaren själv inte rider mer än lugna skogsturer på grund av egna problem men där medryttaren sedan många år utvecklat hästen (som i grunden har bra förutsättningar) jättefint, men det var ju en "skogsmullehäst" när medryttaren började. Och så en ponny som har en mindreårig ryttare som tävlar en fin ponny där ägaren själv dels är för gammal och dels inte tävlingsintresserad. Är väl de bästa exemplen jag kan komma på på rak arm. Kan däremot inte komma på en enda som har en dressyrhäst de tävlar med som har en medryttare som också rider dressyr på det viset, antar att det skulle sabba upplägget lite.

Edit: min poäng är alltså att det kanske kan vara en idé att bredd sin sökning lite?
 
Som många redan påpekat är det en hel del parametrar som avgör kostnaden. Jag skulle också vilja tillägga anledningen till att ägaren söker medryttare. Är det av ekonomiska skäl är det givet att de en ersättning som hjälper ägaren med sin privata ekonomi. Är det tid behöver det inte vara förknippat med någon kostnad alls.
Jag har själv två välstammade dressyrhästar varav den ena snart kommer bli pensionär och den andra är unghäst. Tanken var att jag själv skulle tävla unghästen. Men då kroppen inte riktigt vill som jag vill och motivationen inte riktigt finns där , är en duktig medryttare min räddning. Unghästen utbildas och förbereds för en framtida tävlingskarriär av medryttaren och jag sköter uteritterna och tränar lite lagom med den äldre hästen. Kostnaden för min duktiga medis är i detta fallet givetvis noll kronor ( tycker ibland att jag borde betala). Vinsten för mig är att jag har en utbildad häst när/om tävlingsmotivationen kommer tillbaka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 395
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 378
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 852
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 483
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp