Kostnad olika boendesituationer (tittat för mycket på Husdrömmar)

Här i södra Dalarna går det fortfarande att få tag på stuga/fritidshus, även villa, för under miljonen, om man kan tänka sig i områden som ligger lite för "off" för fastboende, vilket håller ner priserna.

Angående stugkostnader.
Vi har en stuga på tomten som räknas som egen fastighet.
32 kvadrat.
V/A + renhållning cirka 9000 kr /år.
El och uppvärmning 12000 kr /år
Kommunalt vatten?
Jag har eget vatten och det blir billigare.
Avlopp 3-kammarbrunn.
Grundavgift typ tusen spänn och så 750:- /tömning.
För varje hus då.
I det stora huset behövs 2 tömningar/år med 5 bofasta.
Det håller nästan 9 månader men något sådant intervall finns inte att få för den avgiften.
 
Okej.
På platsen som jag räknade på så kostar en villa ca 1,7 mille och en tomt 250 000:-.
Bredvid varandra och båda med sjöutsikt.
Nära buss till stad.
Ja då är det kanske inte värt att smälla upp en ny för 2-3 miljoner, minst, plus tomt, markarbete osvosv när värdet inte ens speglar prislappen. Hade det varit så här hade jag inte heller gjort det, om det inte varit mitt enda alternativ för att få läget jag önskat. Nu kommer jag ju antagligen få ett värde på minst samma peng jag lagt ut, om vi inte får en ekonomikrasch i samhället dvs.
 
Kommunalt vatten?
Jag har eget vatten och det blir billigare.
Avlopp 3-kammarbrunn.
Grundavgift typ tusen spänn och så 750:- /tömning.
För varje hus då.
I det stora huset behövs 2 tömningar/år med 5 bofasta.
Det håller nästan 9 månader men något sådant intervall finns inte att få för den avgiften.
Inom verksamhetsområde
 
Även vår bank verkar ha samma lån för "bostadsrätt, villa, fritidshus eller annan typ av bostad".
https://danskebank.se/privat/produkter/lan/guider/att-tanka-pa-innan-du-ansoker-om-lan
Det är främst fritidshus på arrendetomt du inte alltid får bolån till, då det är mindre säkerhet om du bara äger huset och inte marken. Jag ar kikat runt efter ett fritidshus nu ett tag, men kommer hyra ett över sommaren och får sen se om jag får en tomt när de släpps där jag vill ha så jag kan bygga nytt 🤩
 
Min fastighet såldes som fritidshus men har åretrunt standard. Jag bor här på heltid.
Gör av med ca 6000 kwh per år i el, sotar för 1500 och köper ved för 10.000. Årliga slamtömningen kostar runt 1600.
jag bor ensam.

I mina bygder lönar det sig absolut inte att bygga nytt utanför tätbebyggt område. I "stan" kostar villor ett par-tre miljoner men utanför så går det att köpa hus för under millen.
Allt beror på var i landet man bor. Det finns ju fall där stora hus brunnit ner men fösäkringsbolagen inte bekostar uppbyggnad eftersom husets marknadsvärde var så lågt att det inte räcker till mer än en liten del av nybyggnadskostnad.
 
Min fastighet såldes som fritidshus men har åretrunt standard. Jag bor här på heltid.
Gör av med ca 6000 kwh per år i el, sotar för 1500 och köper ved för 10.000. Årliga slamtömningen kostar runt 1600.
jag bor ensam.

I mina bygder lönar det sig absolut inte att bygga nytt utanför tätbebyggt område. I "stan" kostar villor ett par-tre miljoner men utanför så går det att köpa hus för under millen.
Allt beror på var i landet man bor. Det finns ju fall där stora hus brunnit ner men fösäkringsbolagen inte bekostar uppbyggnad eftersom husets marknadsvärde var så lågt att det inte räcker till mer än en liten del av nybyggnadskostnad.

Tror verkligen att läget styr. Min uppfattning är att det kostar minst 3 milj att bygga en villa, mer om man väljer en dyrare villa eller har svår mark att bygga på. Huset är ju sprillans nytt at köpa och byggnadsarbetets omfattning är detsamma oavsett vart i landet man bygger. Så finns det då hus att köpa för 1-2 så blir ju det mycket billigare, även om man vill lägga pengar på att renovera huset efter att man köpt det.

I Stockholms förorter kostar en normalstor villa kanske 6-10 milj (om man räknar bort de riktigt dyra områdena), så kommer du över en tomt för under 3-4 så kan det bli ekonomiskt gynnsamt. Ofta kostar ju dock tomterna kring 5 och då blir det kanske samma i slutändan. Enda fördelen är väl då att man har ett hus som slipper renoveringen en längre tid framöver, samt om man gillar tanken på att ha fått utforma huset exakt som man själv vill. Men jag tycker även här att det är svårt att säga vad som blir eller inte blir billigast, allt hänger ju på vad man köper, hur man bygger/renoverar osv.
 
En riktig nybörjarfråga, men vad är det egentligen för skillnad på hus som säljs som fritidshus och hus som säljs som villor? Jag har tänkt att det är kopplingen till kommunalt vatten och avlopp men tycker jag har sett hur som sålts som villor, trots att jag vet att det inte är draget dit ut ännu.
 
En riktig nybörjarfråga, men vad är det egentligen för skillnad på hus som säljs som fritidshus och hus som säljs som villor? Jag har tänkt att det är kopplingen till kommunalt vatten och avlopp men tycker jag har sett hur som sålts som villor, trots att jag vet att det inte är draget dit ut ännu.
Jag tror att de flesta tänker sig ett fritidshus som enklare standard, isolering som inte är "vinterbonad", sämre fönsterstandard osv. ett mycket enkelt hus där tanken när man byggde det inte var åretruntboende. Förr när man skillde på hustyperna, så kunde du bygga bygglovsmässigt med mycket enklare krav ett fritidshus än om du byggde en villa. Tänk friggebod/attefallshus idag.

Även en villa (min) kan ha eget vatten ur grävd brunn, eget avlopp. Det är inte en sämre lösning, men det är så klart bekvämare med kommunalt.
 
En riktig nybörjarfråga, men vad är det egentligen för skillnad på hus som säljs som fritidshus och hus som säljs som villor? Jag har tänkt att det är kopplingen till kommunalt vatten och avlopp men tycker jag har sett hur som sålts som villor, trots att jag vet att det inte är draget dit ut ännu.
En villa för åretruntboende har oftast högre standard på materialval. Den har haft tillsyn dagligen och fukt/läckage osv upptäcks snabbt. Fritidshus kanske inte alls har tillsyn halva året, är inte uppvärmd hela året och det kan spegla skicket och hur man valt att prioritera renoveringar.
 
En riktig nybörjarfråga, men vad är det egentligen för skillnad på hus som säljs som fritidshus och hus som säljs som villor? Jag har tänkt att det är kopplingen till kommunalt vatten och avlopp men tycker jag har sett hur som sålts som villor, trots att jag vet att det inte är draget dit ut ännu.
Den kopplingen ser jag inte alls?

Bland mina granna finns ståtliga mangårdsbyggnader och små stugor. Både fritidshus och permanentboenden. Ingen av oss har kommunalt VA.
Huruvida man har eget VA eller inte beror mer på var man bor.

Min uppfattning är mer att det är en sorts mäklarargument. "fritidshus med åretrunt-standard" brukar betyda att man vill vidga köpekretsen lite.
Har huset inte indraget vatten och avlopp är det med all säkerhet marknadsfört som fritidshus. Trots att det kanske bott folk där i ett par hundra år.
Storleken spelar också roll. Mitt hus är litet. Så även om det en gång bott en familj med 5 barn här så marknadsfördes det som fritidshus.
 
Jag har tänkt att det beror på isoleringen. Familjens lantställe innehåller två hus av ungefärlig vanlig villa storlek, men jag skulle inte vilja bo där året runt (även om det säkert är möjligt med tanke på att min pappa växte upp där) då det inte är isolerat. Plus att när man fixade vatten (egen brunn) så la man inte in isolerade rör, så avloppet är praktiskt taget inte brukbart på vintern. Dvs "kan" man inte bo där året runt med ungefär likadan levnadsstandard så bör det räknas som fritidshus/sommarställe tänker jag.
 
Läget är nog allt. Jag köpte min villa med 6 rok varav 2 är stoora. Sedan är det förråd och 2 hallar två badrum och en jättetvättstuga och flera mindre förrådsrum. Garage och vinterbonad stuga med el på tomten. Där kan man ha gästhus men jag har skräp.
Ett friskt hus med stor tomt som gränsar till elljusspår med perfekta skidspår och nära till liten strand. Inte ens 1 km. Massa vandringsleder, ridhus och en liten by med de sedvanliga pizzeriorna 3 mataffärer bibliotek bolaget frisör vårdcentral tandläkare etc. Jag har nyinstallerad bergvärme och 3 uteplatser och 18 meter balkong. Det var nog lite lyxigt som nytt på 70 talet med massa glasbetong och jättestora fönster. Öppen spis.
Nu är det nog väldigt omodernt i typen. Jobb finns väl här men inget jätteutbud med företag precis utan det är väl mer service för kommuninvånarna. Som skola och sånt. Finns två varav en till åk nio. Men det gränsar till Karlskoga Kristinehamn och Karlstad så många pendlar. Jag har 23 min med buss till Kristinehamn.
Jag betalade en halv miljon för mitt hus då var alla vitvaror nya utan torktumlare. Jag bor billigare än de kollegor som hyr ettor.
Sonens lägenhet kostade som 6 st av mitt hus. En ny liten etta i Stockholm precis mitt i smeten. Jag skulle aldrig byta. Det är en väldig frihet för mig att betala 7 procent av min nettoinkomst för hela boendet med allt inräknat.
Jag förstår att alla inte vill bo såhär och jag trodde att jag skulle åka bort på helger och ledigheter mest hela tiden innan jag visste hur det kändes men jag saknar just ingenting. Huset, djuren, maken, vänner, jobbet och mina intressen gör att det känns ändå fullt upp på något vis. När det är coronafritt så reser vi iof mycket men om sanningen ska fram så är det nog maken som står för de initiativen. Vi bor inte ihop fast vi absolut skulle kunna det men efter flera relationer där vi bott ihop känner jag att det är skönare att bo ensam. Har nästan aldrig gjort det som vuxen och det är en speciell känsla.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 523
Senast: Bapelsin
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 080
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 216
Senast: Bison
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 686
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp