Kostnad per år

Sryoqwe

Trådstartare
Vad kostar era katter att ha per år?

Försäkring, mat, leksaker, klösträd, kattsand, hälsokoll, vaccination, är det något mer? Hur ofta behövs nya klösträd? Är det nödvändigt att göra hälsokoll varje år, om man har en frisk katt med okänd ålder (troligen fem, men det är inte säkert)? Ska tandkoll göras varje år (förutsättning då att katten är frisk)?

Ingen av våra katter är försäkrade (de får dock självklart den vård de behöver, och ingen avlivas för veterinärkostnader) men jag vill försäkra min katt när jag flyttar hemifrån.
 
Hmm, 280 försäkring i månaden (nu har jag en raskatt i den dyraste kategorin och hon har vet 60,000, rehab, medicin och forl/tr). Drygt 100 kr i strö, kanske 175-200 i mat (Bozita). Vaccination varje år och då passar jag på att ta blod och urin och så får vet klämma igenom och kolla tänderna. Vaccination är för snuva och pest inte rabies eftersom jag inte reser med henne utanför Sverige. Just nu har jag inget takhögt träd tyvärr men däremot några klöspålar och ett mindre träd, plus då, kojor och leksaker. Tänker inte räkna ihop det :crazy:
 
För i år kommer kostnaderna för min katt se ut såhär om inget oväntat händer:

Försäkring 1500kr
Mat 12 000kr
Kattsand 1500kr
Vaccination 400kr
Veterinär (koll + dra tänder) 10 000kr
Leksaker 0-200kr
Klösträd 0kr
Selar&koppel 500kr

Jag brukar inte göra hälsokoll varje år på yngre katter som inte har några problem. Tandkoll gör jag bara varje år om jag vet att katten har olika tandproblem (vilket min har). Men då kollar jag dem också i munnen själv med jämna mellanrum.
 
Jag svär att jag ska regga om Megara till brun huskatt :meh:
Jag är faktiskt förvånad över att det inte kostar mer eftersom min är en hitte/djurskyddskatt som inte är allt för kry och med okänd bakgrund. Jag tog över försäkringen från katthemmet och de hade bestämt honom till att vara född 2012, förmodligen är han betydligt äldre men det gör säkert att försäkringen blir billigare 😅
 
Dyraste försäkringen av Bought By Many kostade 1752 kr per år. Då ingår 140 000 kr i veterinärvård, forl, rehab och lite till. Hur mycket i veterinärvård skulle ni säga behövs till en sen innan frisk "vildkatt"? 140 000 kr känns lite överdrivet, men det kanske det inte är?
 
Dyraste försäkringen av Bought By Many kostade 1752 kr per år. Då ingår 140 000 kr i veterinärvård, forl, rehab och lite till. Hur mycket i veterinärvård skulle ni säga behövs till en sen innan frisk "vildkatt"? 140 000 kr känns lite överdrivet, men det kanske det inte är?

Mina har 90', under det skulle jag inte gå.
 
Dyraste försäkringen av Bought By Many kostade 1752 kr per år. Då ingår 140 000 kr i veterinärvård, forl, rehab och lite till. Hur mycket i veterinärvård skulle ni säga behövs till en sen innan frisk "vildkatt"? 140 000 kr känns lite överdrivet, men det kanske det inte är?

Jag köpte två katter från ett katthem och de första åren tvingades jag lägga stora summor i nödvändiga veterinärkostnader (över 100 000kr) och då var det inga akuta operationer, brutna ben, traumaskador eller något sånt, utan det var mer magproblem, tandproblem, misstänka njurproblem, en misstänkt tumör etc. Så det kan nog gå åt mer pengar än man tror, och om det då tillkommer något akut som kräver inläggning eller operation så är man nog glad om man har hög gräns :crazy:
 
Mina har 90', under det skulle jag inte gå.

Tyvärr har inte Svedea över 90,000 men funderar på att öka till det. Och ja, har man otur så skenar det iväg. Med Nikita tex så sista året hon var dålig då var jag nära att slå i taket. Bara en UL kostade knappt 10,000 (jag UL tre gånger även om de andra två inte kostade lika mycket). Inläggning över dagen när jag åkte in med henne akut över 20,000. Nu hade det inte spelat någon roll men jag var innerligt tacksam för försäkringen. Dessutom har katter en förunderlig förmåga att insjukna på helgen/röda dagar.
 
Vilket försäkringsbolag? Alternativet under var 60 000kr.

Moderna. Dom har 90 och 120 tror jag som max. Och nått under 90 har jag för mig, jag höjde direkt när 90 kom. Fick göra det under pågående skadeärende tack och lov, för det gick på över 60 det året. Men då var det 2 operationer, massa besök innan och efter och sen det som var dyraat var nog rehabbesöken, som ju inte tas av veterinärvårdsförsäkringen.
 
Moderna. Dom har 90 och 120 tror jag som max. Och nått under 90 har jag för mig, jag höjde direkt när 90 kom. Fick göra det under pågående skadeärende tack och lov, för det gick på över 60 det året. Men då var det 2 operationer, massa besök innan och efter och sen det som var dyraat var nog rehabbesöken, som ju inte tas av veterinärvårdsförsäkringen.

Det är därför jag tecknade rehab även om ersättningen inte är sådär jättehög
 
Har två 5 åriga djurhemskatter. Min kostnad ungefär:
Försäkring: 0, finns inga kattförsäkringar här.
Mat: 50 - 70 Euro/månad
Mediciner: 50 Euro/månad (1 katt)
Kattsand: 30 Euro/månad
Leksaker: 50-100 Euro per år
Vacc/avmaskn/hälsokoll: 100 Euro/katt och år
Hjärtkontroll 1 katt, 1 ggn/år: ca 200 Euro, den andra katten kollas varannat år.

Summa: ca 2000 Euro per år fasta kostnader, sen tillkommer akut sjukvård på det.
 
Mat: 1300-5500 kr/år (det högre spannet för min foderallergiker)
Försäkring: ca 2000 kr/år (raskatter)
Kattströ: ca 3500 kr/år
Vaccin: ca 200 kr/år (jobbar på klinik och betalar bara för vaccinet)

Klösträd, ingen aning då de håller länge. Leksaker... kanske 1000 kr/år?

En hälsokoll bör väl höras vid varje vaccination dvs att veterinären lyssnar på hjärta och lungor, kollar slemhinnor, tänder och öron. Jag gör inget mer ingående på friska katter under 10 år. Från 10 års ålder gör jag en seniorkoll. Hur ofta det blir beror på vad resultaten visar. Brukar kosta 1000-1500 kr.
 
Mat: 1300-5500 kr/år (det högre spannet för min foderallergiker)
Försäkring: ca 2000 kr/år (raskatter)
Kattströ: ca 3500 kr/år
Vaccin: ca 200 kr/år (jobbar på klinik och betalar bara för vaccinet)

Klösträd, ingen aning då de håller länge. Leksaker... kanske 1000 kr/år?

En hälsokoll bör väl höras vid varje vaccination dvs att veterinären lyssnar på hjärta och lungor, kollar slemhinnor, tänder och öron. Jag gör inget mer ingående på friska katter under 10 år. Från 10 års ålder gör jag en seniorkoll. Hur ofta det blir beror på vad resultaten visar. Brukar kosta 1000-1500 kr.
Vad för ras? :)
 
Vad kostar era katter att ha per år?

Försäkring, mat, leksaker, klösträd, kattsand, hälsokoll, vaccination, är det något mer? Hur ofta behövs nya klösträd? Är det nödvändigt att göra hälsokoll varje år, om man har en frisk katt med okänd ålder (troligen fem, men det är inte säkert)? Ska tandkoll göras varje år (förutsättning då att katten är frisk)?

Det skiljer sig ordentligt mellan mina två katter.

Kattsand för båda: ca 800kr/månaden.
Klösträd: totalt ca 3000kr har mina nuvarande kostat i inköp. Det ena köpte jdg tidigare i år och det andra är ett par år gammalt. För enkelhetens skull skulle jag räkna med en tusenlapp om året - det beror ju på väldigt många saker när en klösmöbel behöver bytas ut eller bytas delar. Mindre om de håller, men ja, jag vet inte riktigt faktiskt. De jdg har nu är dock väldigt rejäla och bör hålla länge till. Här i huset klarar sig de med 9cm/diameter pelare inte mer än ett år eller två- blir skeva fort- så sådana köps inte.
Leksaker: har jag faktiskt inte koll på exakt. I år har jag lagt ett pdr hundralappar på vippor.
Transportburar: kostar några hundralappar styck, och åtminstone de i hårdplast håller i bra många år om den inte misshandlas..

Lillebror (hane, njurkatt med fina värden, 10år)
Mat: ca 900kr/mån. Veterinärfoder, enbart blötmat.
Vaccination, blodprov (njurvärden) och allmän check: ca 1000-2500kr/år. Kostnad för provet diffar beroende på vilken typ av prov, finns ett som är mer exakt.
Försäkring: 1539kr/år. Går stadigt upp varje år, därav priset (kostade ca 700kr per år när jdg tecknade den 2014). Veterinärvård 50 000kr, täcker inte tänder men det mesta och inget ålderavdrag.
Tandkoll (röntgen och rengöring) och åtgärd: hittills ca 13000kr på ett halvår...han har tyvärr fått TR.
Övriga veterinärbesök har jag tappat lite räkning på och det varierar ju väldigt men säg 3000kr/år. Pga trauma och stress innan han kom till mig så mådde hans mage inte bra i början, bla.

Lillan (hona, ca 4-5år. Ålder okänd, bedömdes av vet vara under ett år i februari 2016 när hon kom till mig)
Mat: ca 150kr/mån. Bozita blötmat.
Vaccination och check: ca 500-700kr/år.
Försäkring: 940kr/år. Samma som ovan.
Tandkoll och åtgärd hittills: ca 7000kr i år. Tyvärr har även hon fått TR.
Övriga veterinärbesök: hon har bara behövt behandling mot öroninflammation en gång, utöver kastrering. Men säg 1000kr/år.

Tandkoll för mig är sedering, röntgen, rengöring. Röntgen behövs för att säkert avgöra om katten har TR. Här räknar jag med ca 3000kr för detta, per katt, och jag kommer nog att göra det årligen på mina nu. Det gjorde jag inte innan, utan veterinären har tittat i munnen vid vaccination bara.
Vaccination och allmän check årligen är imo minimum.
Mina är strikta innekatter så avmaskning/träckprov hör inte till vardagen.
Båda är huskatter.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ? Det är såhär att min mamma på 65 år har 3...
Svar
15
· Visningar
1 648
Senast: Nahar
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 032
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
2 826
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp