Kostnad ridhuskort

Ridinglady

Trådstartare
Ni som rider i helt privata ridhus utan att vara uppstallade på anläggningen och där ingen ryttarförening är inblandad - vad betalar ni?
Vilka alternativ finns?
Pris per månad / halvår / år / enstaka gång?
 
Kompisen skulle få betala 6000 kronor per år eller 700 kronor i månaden änr hon frågade om priset på en anläggning nära henne. Svindyrt!!!
 
800 helår
400 halvår
50 per gång 100 för icke medlem

2400 helår
1200 halvår
150 per gång

Man får nyttja hur ofta man vill på båda ställen. Träningar för instruktör har dock alltid företräde
 
Jag betalar 3500 kr/år för ridhuskort. Då får jag rida hur mycket jag vill på en häst. Har jag flera hästar får jag lösa flera kort.
Det går att lösa dags och terminskort också men jag vet inte hur mycket det kostar.
 
6500kr helår
4000 kr för 6 månader
110kr per gång.

Dessa priser gällde per ekipage så hade man medryttare fick man betala 1000kr till för att de skulle få använda anläggningen.

Fick rida så ofta man ville men inte när det var bokat. Bokningar kunde ske så kort som 30 min innan. Visst hinder och bommaterial fanns men man fick bara använda deras gamla saker.
 
Kompisen skulle få betala 6000 kronor per år eller 700 kronor i månaden änr hon frågade om priset på en anläggning nära henne. Svindyrt!!!
Den som äger anläggningen kan ju sätta vilket pris hen behagar och sedan är det upp till mig att avgöra om jag är beredd att betala. Jag har två stora anläggningar i min närhet, det ena är stängt för utomstående, jättesynd tycker jag men de som står uppstallade där är nöjda för det innebär mindre ekipage att trängas med i ridhuset. På den andra anläggningen går det att lösa kort till ridhus vilket jag är väldigt tacksam för.
 
Tack alla som svarat ... Stora skillnader verksr det som. Fyll gärna på!
Vill gärna hitta ngt rimligt medel ...
 
Den som äger anläggningen kan ju sätta vilket pris hen behagar och sedan är det upp till mig att avgöra om jag är beredd att betala. Jag har två stora anläggningar i min närhet, det ena är stängt för utomstående, jättesynd tycker jag men de som står uppstallade där är nöjda för det innebär mindre ekipage att trängas med i ridhuset. På den andra anläggningen går det att lösa kort till ridhus vilket jag är väldigt tacksam för.

Ja så är det, men man lever ju inte i ett vakuum. Jag har inga inackorderingar och har byggt bara för min egen skull. Enklast för mig vore att bara rida själv. Då behöver jag inte harva och underhålla på samma vis. Men då skulle mina grannar mycket sannolikt titta snett på mig och tycka jag var allmänt ogin ...Jag låter de närmsta grannar och kompisar rida + ordnar lite träningar, men behöver hitta en rimlig prisnivå ... El, bensin till ATV till harvning, underhåll av underlag var tredje år osv kostar pengar och egen tid och ju fler som rider desto mer slitage ...
 
Ni som rider i helt privata ridhus utan att vara uppstallade på anläggningen och där ingen ryttarförening är inblandad - vad betalar ni?
Vilka alternativ finns?
Pris per månad / halvår / år / enstaka gång?

Hade vi byggt ridhus där vi bor/häromkring hade vi tagit drygt 5-6000kr året eller 1000kr i månaden och då hade det varit fritt att använda ridhuset mellan 8-22 tex alla dagar förutom om det är bokat för något specifikt.

Hemsida eller liknande där bokningar syns hade funnits.

Träning med hel hinderpark skall bokas i förväg och då max 2-3 timmar.

(Vilket betyder att jag som ägare inte heller får gå in och rida under den tiden)
 
Kompisen skulle få betala 6000 kronor per år eller 700 kronor i månaden änr hon frågade om priset på en anläggning nära henne. Svindyrt!!!
Jag tycker det beror på kvaliten på ridhuset och underlaget. Det är därför det är svårt att jämföra pris.
Ridhus kan ju vara allt från nästan "små ruckel" med dåligt underlag till ett stort bra ridhus med bra underlag och bra ventilation. Sen tänker jag att det kostar att tex ha personal som ofta harvar etc.
 
Fast då blir det ju inte speciellt dyrt per gång om man tänker att man utnyttjar ridhuset t.ex. 3 ggr/vecka? Det måste ju vara väldigt dyrt att bygga och underhålla ett ridhus, tänker jag? Och mycket jobb.
Tänkte samma, behöver även sälja över 300 årskort för att börja närma sig kostnaden för uppfödare av ett enkelt ridhus.
 
Fast då blir det ju inte speciellt dyrt per gång om man tänker att man utnyttjar ridhuset t.ex. 3 ggr/vecka? Det måste ju vara väldigt dyrt att bygga och underhålla ett ridhus, tänker jag? Och mycket jobb.
Men grejen med att abonnera är att få använda fritt - annars är väl ett klippkort enbart per gång att föredra? Annars blir det också en massa passande.

(Ska du hyra ut - var tydlig med om träningar etc har företräde och ungefär hur ofta de förekommer. Det är OK att hyra in sig och t.ex. inte kunna rida på helgerna pga träningar/tävlingar, om man vet om det i förväg)
 
Det är ju kanske också intressant hur många som nyttjar ridhuset, för det borde logiskt sett bli svårare att boka in en ledig tid ju fler användare. Då kanske det är att föredra att det kostar lite mer, om det ev också innebär att det säljs färre årskort?
 
Tänkte samma, behöver även sälja över 300 årskort för att börja närma sig kostnaden för uppfödare av ett enkelt ridhus.
Men står ridhuset i 30 år har det betalat sig på 10-15 kort per år. För kostnaden är inte 2,4 miljoner per år (300X8000).

Att bara sälja per gång eller klippkort ger förmodligen både en mindre användning och en mindre intäkt. Hur mycket av kostnaden är underhåll och hur påverkas det av användningen och hur mycket är kapitalkostnad?

Behöver man ridhuset själv och kostnaden är underhåll - då är det nog per gång som gäller
Behöver man inte ha hela ridhuset själv och kostnaden är kapitalet för byggnaden - då är nog årskort eller någon annan form av abonnemang bättre
 
Det är en svår fråga. Skulle jag ta ut så mycket betalt att jag tyckte det var värt det extra arbetet med att andra rider på vår ridbana skulle jag troligen anses ta ut rena ockerpriser. Men precis som TS säger handlar det ju om socialt sammanhang också. Det skulle kännas jättekonstigt att inte låta våra grannar och vänner rida på banan. Nu betalar de 150 kr i månaden (välskött utebana med bra belysning, vinterunderhålls, visst hindermaterial) Jag har två ridhus dit jag kan åka och betala per gång, då betalar jag 50 kr, på båda ställena. Jag har tidigare betalat 300 kr i månaden på ett annat ställe. Det tycker jag är billigt och uppskattar det mycket - men jag skulle absolut förstå om priset skulle höjas.
 
angående antal inbokade:

I nuvarande stall finns manege så jag som står där betalar inget för användandet. MEN det säljs enbart 8st manegekort till utomstående ekipage. För att ägarna tycker att vi som står där skall få företräde, och förhindra att det blir för trångt. Det är ju också en aspekt man får tänka på.

Dessutom: ju fler ekipage desto mer slitage på underlag och desto mer harvande behövs.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 974
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp