Kostnad röntgen

Vad man vill röntga beror ju framförallt på ras. En islänning röntgar man i första hand hasorna på, en arab röntgar man bakknäna osv.
 
Vad kostar normalt en röntgen vid besiktning av unghäst? Vad vill man röntga?

16 bilder har jag betalt 4800:-+moms förra året. Röntgade benen då.

Beroende på vad hästen kostar och vad den ska användas till. Den näst senaste hästen är tänkt att placeras hos duktig ryttare för tävling i svår klass. Den röntgades igenom hela kroppen. Jag brukar normalt sett annars inte röntga hela hästen utan enbart benen om min veterinär inte säger tex "ryggen borde röntgas" eller liknande.
 
När jag har röntgat unghäst på senare år, kan tillägga att det är samma häst och tre olika ställen. Då har det legat mellan 2500 till 5500.
En av anledningarna till att det blev så många gånger var att den billigaste var så dålig att det inte gick att se ordentligt på bilderna. En annan anledning var att det hittades röntgenfynd vid undersökning nummer två. Den tredje var p g a försäljning och den var den dyraste.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
1 655
Senast: Grazing
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
377
Hästvård Jag letar just nu häst och undrar om hästar med anmärkningar på röntgen är något att vara försiktig med. För jag har hittat några hästar...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: Thyla.cine
·
Hästvård Min häst har vad veterinären tror är en spricka eller en fraktur på hovbenet. Vi har röntgat två gånger, första gången 8 dagar efter att...
Svar
10
· Visningar
831
Senast: kryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp