Kostnad stängsel

Narcissa

Trådstartare
Hur och med vad har ni stängslat hagar? Har ni gjort det själv eller lejt ut det? Vad har kostnaden blivit på ett ungefär?
 
Hur och med vad har ni stängslat hagar? Har ni gjort det själv eller lejt ut det? Vad har kostnaden blivit på ett ungefär?
5-trådiga rovdjursavvisande elstägsel med HT-tråd och tryckimpregnerade trästolpar. Vi har får förutom hästar. Totalt har vi stängslat ca 18 hektar med ca 6 km 5-trådigt stängsel.
Stolparna är 6 cm på raksträckor och 8 cm i hörn och vid grindöppningar. Hörnen består av tre stolpar och är utförda enligt parallellogram konstruktion. Isolatorer och grndankare är sådana som har kvalitet att hålla länge.
Materialkostnaden ligger kring 25-30 kronor per meter vid eget arbete. Hagar med många hörn och/eller grindöppningar blir dyrare än sådana med färre hörn/grindöppningar.
Tillkommer kostnader och/eller eget arbete för att röja buskar och sly inför stängslingen.
Vi har tagit in offerter för stängsling av "likadana" stängsel som de vi byggt själva, offerterna har legat på drygt 50 kr/metern.
Viktigaste verktygen är spett, hejare (mycket lättare att jobba med än klubba), och trådvinda för stängseltråden.
 
5-trådiga rovdjursavvisande elstägsel med HT-tråd och tryckimpregnerade trästolpar. Vi har får förutom hästar. Totalt har vi stängslat ca 18 hektar med ca 6 km 5-trådigt stängsel.
Stolparna är 6 cm på raksträckor och 8 cm i hörn och vid grindöppningar. Hörnen består av tre stolpar och är utförda enligt parallellogram konstruktion. Isolatorer och grndankare är sådana som har kvalitet att hålla länge.
Materialkostnaden ligger kring 25-30 kronor per meter vid eget arbete. Hagar med många hörn och/eller grindöppningar blir dyrare än sådana med färre hörn/grindöppningar.
Tillkommer kostnader och/eller eget arbete för att röja buskar och sly inför stängslingen.
Vi har tagit in offerter för stängsling av "likadana" stängsel som de vi byggt själva, offerterna har legat på drygt 50 kr/metern.
Viktigaste verktygen är spett, hejare (mycket lättare att jobba med än klubba), och trådvinda för stängseltråden.
50 kr metern? De offerter jag fått ligger på 300 kr metern!
 
Jag gör det själv. Är ju inte så himla svårt. Om man inte bor så man har stenhårt i backen.
 
50 kr metern? De offerter jag fått ligger på 300 kr metern!
Var finns du i Sverige? Har du fått offerter från företag som stängslar för djur eller från sådana som huvudsakligen sätter upp sådant som gunnebostängsel runt idrottsplatser eller industrier?
För 100-150 kr/metern kan man få Titannätstängsel med kompletterande eltrådar uppsatt åt sig på rimligt slät och röjd mark. Det är visserligen ett olämpligt stängsel för hästar, men det är ett väldigt krävande stängsel att montera, samt materialmässigt dyrt.
För 300 kr/meter så kan jag komma och bygga ett superfint 3-trådigt elstängsel för häst, och göra en bra förtjänst.
Men stängsel helt i trä, eller plast är dyrare än 25-30 kr per meter så klart.
Jag kanske har tips på någon välrenomerad stängselfirma, jag har en del tips via mina olika fårrelaterade kontakter. Skicka gärna ett pm om var stängslet/stängslen ska byggas.
50 kr metern? De offerter jag fått ligger på 300 kr metern!
 
Hur och med vad har ni stängslat hagar? Har ni gjort det själv eller lejt ut det? Vad har kostnaden blivit på ett ungefär?

Har aldrig räknat på exakt kostnad men i vinterhagarna har jag tryckimpregnerade stolpar och två rader polarband. Sätter upp det själv och underhåller det själv. Sträcker banden en gång per år och byter kanske någon stolpe eller isolator.

Beteshagarna sätter jag upp och tar ner varje år. Roterar mellan olika marker och för att staket här ska hålla under vintern krävs rejäla grejer så det är för mig ohållbart att ha permanenta staket överallt.
 
Femtrådigt rovdjursstängsel förra året kostade runt 30:- per metern inkl moms. Inkl allt material och jobb samt grävmaskin som gick och slätade ut runtom innan.
 
Jag gör det själv med hjälp av vänner när det varit större hagar och har ibland med den lilla traktorn som "skottkärra/och för att trycka ner stolpar" - man får passa på när det inte är för blött i marken. Samtidigt är det bra om det är lite fuktigt och inte snustorrt för då kan det var extra jobbigt att få ner stolparna.

Jag har lyckats köpa lite begagnade stolpar och tråd billigt. och har på så sätt fått ner kostnaden när jag satt helt nytt staket.

Jag har ofta en "ståltråd" längst ner eller som mittentråd - för mina rymlingar.

Jag använder
järnspett (gör hål för stolpen)
skruvdragare - med nyckel för isolatorer
handskar & strömtestare
klubba (den lättare varianten på 3kg då jag är ganska klen och kort själv :p ca 300kr.)
trappstege - för att stå på när jag ska slå ner stolparna - då jag är kort :p så man kan slå uppifrån.

isolatorer för grindhantag - ca 50kr
handtag - 15kr styck. - använder vanlig tråd till grindarna, gillar inte de i gummi då mina smarta ponnier inser att det går snabbt att töja ut och springa igenom. spiralgrindarna fastnar de så lätt i med svansen om de står och viftar bredvid.
300m tråd för ca 210kr (tre trådar) - så en rulle räcker till 100m. har du två trådar räcker det till 150m såklart ;) jag använder inte band då jag tycker de håller för dåligt på vintern - de töjs lätt i vind och av snö/is och går sönder lättare när tex älgar och rådjur springer igenom dem.
impregnerade stolpar (6cm dim tycker jag är bäst, 8cm för hörn. använder de 1,5m höga då jag har mest ponnier och inte så hoppglada hästar - de smiter hellre emellan eller under :p )
köper man större partier brukar man få det billigare på de flesta ställen - tex kellfri har 126stolpar för 3150kr. köper man mindre partier får man nog räkna med ca 35kr per styck.
isolatorer brukar köpa sånna ringisolatorer på hink 100st för 260kr.
matarkabel - från aggregatet till staketet ca 200kr för en rulle.
Aggregat - ett normalbra går på ca 1500kr-2000kr. beroende på hur långt staket du har.
jordspett - ca 3st - beroende på hur långt staket. ca 50kr/st

tips - för att få rakt staket - slå ner hörnstolpar, sätt ut ett par stolpar på mitten - dra den övre tråden och sätt sen stolparna längst med tråden. - brukar ha stolp ca var 7-10m.

Det kan vara bra att ha med en "mätsticka" för att få alla isolatorerna på samma höjd oxå. och man luras ofta av höjden på isolatorn om marken är kuperad - om man som jag har ponnier som kryper under så gäller det att säkra och sänka tråden där marken går i svackor. så helt rak tråd horizontelt är inte att föredra ;) om man inte gör som jag ibland och sätter en extra undertråd vid "håligheter"

snurra inte heller tråden för mycket runt isolatorer, om hästarna eller andra djur springer genom tråden och de är snurrade runt isolaterer så är risken stor att både stolp och isolatorer ryker. löper tråden i isolatorerna utan att vara snurrade så går ofta tråden av. spänn istället tråden på enstaka ställen. jag brukar aldrig ha några anordningar för att spänna tråden.

har du mycket sten och berg är det skitjobbigt att få ner stolpen - då brukar jag använda befintliga träd om det finns eller plaststolp - man kan även i värsta fall och med rätt verktyg borra hål i berget :p eftersom jag har hagar där man kan dra runt sånna partier så brukar jag undvika dem.

Brukar lasta stolp och utrustning på släpkärran och köra i hagen eller bredvid med bil om det går - eller ut i hagen om marken är bra. men där är det ju som sagt var bra att ha fyrhjuling med släp eller traktor om man stängslar större områden.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
896
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 348
Utrustning Jahapp, åskan tog aggregatet.. 🙁 Aggregatet har försörjt två olika hagar och jag har flyttat tråden beroende på vilken hage som...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: malin_a
·
Hemmet Vi funderar på att ta hjälp med hemstädning men har ingen aning om hur ofta, eller vad som är en rimlig kostnad. Kan inte heller...
2
Svar
34
· Visningar
2 014
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp