Bukefalos 28 år!

kostnad!!!

S

spindel_17

hej vad tar era vetrinärer för att raspa tänderna???
o vaccinera????;)
 
Sv: kostnad!!!

jag tar mina hästar till kliniken när dom ska raspas. min vet. har en eldriven maskin med en liten sliptrissa på så bara det som behövs raspas. kostar mellan 800-1500 beroende på vad som behöver göras.

vad jag betalar för vacc. har jag inte i huvudet nu, oftast sker dom ihop med annat. men några hundralappar är det väl.
 
Sv: kostnad!!!

När jag har tagit ut vet. för att raspa tänderna, har det kostat 700-800 kr.
I det ingår vet:s resa på ca 4 mil, lite lugnande + "arbetet".
 
Sv: kostnad!!!

Mina hästar åker till hästtandläkare betalar 1500:-/häst. Vaccinering 150:-/spruta
 
Sv: kostnad!!!

Aldrig! man förstör tänderna, raspar man ner så växer aldrig tänerna upp. En del hästar får avlivas pga att de inte har tänder kvar att tugga med och inte åldern
 
Sv: kostnad!!!

Fast det beror väl på vad det är för tänder du raspar? På min häst som har överbett så måste vi raspa bort hakarna som bildas. Nu sist jag raspade henne var de 2 cm långa pga att jag varit slarvig och inte sett till att få det gjort.
 
Sv: kostnad!!!

445 tar min veterinär jag använder till vaccinationer, inkl resa och allt. detta är iof botox-vaccin, men tror inte vanligt vaccin var dyrare iallafall

på kliniken där jag raspar tar min ordinarie vet 250 för raspning, raspat där för en annan vet, men fick då betala 350. På detta tillkommer ju klinikavgifter och vetarvoden, så exakt vad det landar på vet jag inte
 
Senast ändrad:
Sv: kostnad!!!

Aldrig! man förstör tänderna, raspar man ner så växer aldrig tänerna upp. En del hästar får avlivas pga att de inte har tänder kvar att tugga med och inte åldern

Det där har jag lite svårt att tro på, alltså att det skulle vara ungefär lika med att ha ihjäl sin häst bara för att man raspar tänderna på den.
Hästtänder slutar ju växa när dom blir äldre, alltså är det viktigt att inte ta för mkt på dem när de börjar bli till åren.
Sen behöver ju hästar ha lite vassa tänder för att klara att tugga den typen av mat de är gjorda för att äta, tyvärr är många veterinärer såna att dom gärna slipar till tänderna trots att det egentligen inte behövs. Men raspar gör man ju när kanterna blivit för vassa, när de alltså skadar hästarna i munnen.
Så där gäller isådana fall att hitta en vet som är intresserad och inte lever kvar enligt den gamla läran.
Hästtandläkare i Sverige är inte det lättaste att få tag på, då de flesta bara gått nån enstaka kurs i USA och därmed kallar sig själva hästtandläkare.
Rätta mig gärna om jag har fel! Det är så jag har fått lära mig
 
Sv: kostnad!!!

En gång om året tar jag hästarna till kliniken där dom sederas och kollas upp om det behövs någon insats i munnen...ser det fint ut rörs ingenting och vanlig tandrasp är förbjudet. Min veterinär använder liten eltrissa och rör endast sådant som inte ska vara där, hon rör aldrig tuggytorna om det inte föreligger ett sådan bettfel så det måste justeras...men det har inte mina hästar. Kostnaden ligger mellan 800 - 2000 beroende på vad som måste justeras och hur lång tid det tar. Veterinären är utbildad av TL och går fortbildning regelbundet för honom. Även jag har gått en särskild utbildning i munhälsa hos häst för samma person;)

Vaccinationen kostar väl några hundra per spruta...har dålig koll eftersom det ofta har kombinerats med andra insatser av vet.
 
Sv: kostnad!!!

Aldrig! man förstör tänderna, raspar man ner så växer aldrig tänerna upp. En del hästar får avlivas pga att de inte har tänder kvar att tugga med och inte åldern

sen finns det ju dom hästarna som inte kan äta tillräckligt/tillgodogöra sig grovfodret pga. att tänderna hade behövt raspas :smirk:

min gamling är 35 år, hon kontrolleras 2 ggr. om året. oftare om vet. ändå är ute eller hon varit på kliniken av annan anledning, om hon skulle börja tappa hull vid sin ålder så är det troligen kört. och om det då skulle bero på att inte tänderna är skötta, hur kul skulle det kännas ? visst ansvar har man ju faktiskt, och hon har överlevt 26 år hos oss trots tandraspning (det finns fortfarande tillräckligt med tänder kvar). min vänninas ponny har både skarpbett och vågbett, hur bra skulle hon må om hennes ägare resonerade som du :confused:

det är ju som med ens egna tandläkar besök, behöver man laga/ta tandsten så gör man det-inte annars.
 
Sv: kostnad!!!

Betalar omkring 1700,- för hembesök av privat vet. Det är två hästar som vaccineras, sederas och får en tandkontroll utförd. Finns behov så raspas nån kant, och kanske lite tandsten tas. Inte mera än så, och inte "rutinmässigt". Gör en kontroll ca var 10:e månad.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 320
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
1 011
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Ska köpa en häst som finns i närheten av Lund / Landskrona. Jag är inte ifrån dom trakterna och ska då hitta nån bra vetrinär /...
Svar
8
· Visningar
701
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp