Kostnader för hundens första år?

Septicemia

Trådstartare
Jag har gått i hundköpartankar ett par år nu, men det får vänta ytterligare ett tag tills jag vet hur det ser ut med jobb, boendesituation osv.

Det jag är nyfiken på som jag inte hittat någon bra info om är hur mycket hunden kostar det första året, på ett ungefär.
Då menar jag allt utöver foder och inköp av hund.

* Vaccinationer
* Valpkurser
* Halsband, koppel, bädd, tuggleksaker, skålar. Startkit helt enkelt.
...fyll i om jag missat något.

Den blivande hunden kommer vara en saluki. Försäkring har jag redan kollat upp själv.
Det springer ju iväg en hel del tusenlappar i början, därfor vore det roligt att höra ungefär hur många ;).
 
Sv: Kostnader för hundens första år?

Jag vet inte riktigt vad jag har betalat det första året och jag törs inte räkna på det heller ;)
Jag gjorde så att jag kollade upp alla saker på nätet innan, vart jag skulle köpa det och vad det kostade.
Sen får man kanske alltid räkna med något veterinärbesök utöver de plandrade. Hundbur till bilen, ska du köpa det?
Ska hunden vara hemma på dagarna eller har du dagmatte? isf kostar ju det också.

Lycka till! :laugh:
 
Sv: Kostnader för hundens första år?

Så vill du kanske ställa ut hunden nån gång, då kostar både medlemsavgifter i diverse klubbar och startavgifter....
 
Sv: Kostnader för hundens första år?

det beror ju på vad du skall ha hunden till?

Mina kosatade inte så mycket alls första året och inte nu heller.

Valpen som jag har nu har fått ärva en del saker från den vuxna hunden. sen sover dom i sängen jämt så inge hund säng där =)

kostnader finns ju men det beror ju på vad man vill ha hunden till och hur mycket man vill skämma bort den :p
 
Sv: Kostnader för hundens första år?

Svarar alla:

Jag kommer vara hemma med hunden. Den kommer bli lämnad som mest 4 timmar i taget när den är vuxen.
Den kommer enbart vara en sällskapshund, kommer nog delta i en del lydnadsträningar på brukshundsklubben även efter valpkurser men jag har inga tävlings eller utställningsambitioner.
Jag vill ha en trevlig kamrat att vara ute mycket med i skogen helt enkelt.

Bortskämd kommer den definitivt bli :D men jag vill bara ha en ungefärlig grundsumma för vad det nödvändiga kommer kosta.
 
Sv: Kostnader för hundens första år?

Först och främst vill jag säga att du har utmärkt hundrassmak ;)

I "startkitet" tycker jag att det bör finnas:
Hundsäng (som inte går att tugga sönder eller som är av material det inte är farligt att tugga sönder)
Borstar, klotång, fästingplockare (om man nu inte plockar dem för hand).
Ev bilbur.
Något som hindrar valpen från att äta på elsladdar (sådana där rör eller kanske galler).
Enkelt koppel + halsband.
Matskålar.
Tåliga men roliga leksaker.

Kolla upp priset för de saker du vill ha, räkna ihop och tänk på att ta billiga, enkla halsband i början eftersom de endå växer ur dem.

(sedan behövs självfallet en okay kamera så att man kan fotografera den fina valpen!)

Tror inte att jag glömt något?
 
Sv: Kostnader för hundens första år?

:bow: Tack så hemskt mycket. Ska genast börja räkna.
Angående rasen: Jag är och har alltid varit en stor-hundmänniska. Har alltid varit omgiven av stora hundar men aldrig fått skaffa själv. När mamma väl skaffade sig hund blev det en terrierkorsning på ca 5 kg till mitt stora förtret (inget ont om honom, han är jättemysig men ja...liten).
Bara älskar salukins temperament, utstrålning och självklart, utseende! :love:

Digital systemkamera finns redan hemma. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnader för hundens första år?

Om du inte redan skriver i vinthundstråden så tycker jag att du ska leta upp den ;)

Bra att du har en bra kamera - jag är så glad, jag har haft min systemkamera i 1 år nu och kan den verkligen utantill. Så otroligt trevligt när man ska fota!

Håll oss uppdaterade om hur det går med hundköpet!
 
Sv: Kostnader för hundens första år?

Jag slutade föra bok när vi var uppe i 26 000 med min första hund.
Men då var allt, till och med minsta bajspåse inräknat.
 
Sv: Kostnader för hundens första år?

Jag har inte exakt allt nedskrivet, men kan ta med det jag har:

Vaccinationer = 560 kr
Halsband + koppel = 1500 kr (Ja, jag köper mer än jag behöver..)
Klotång, schampo, vitaminer = 350 kr
Hundsäng(ar) = ca 3000 kr (Valpsäng, senare stor bädd + fällar)
Leksaker/tuggben = ca 2000 kr
Medlemskap i SKK + rasklubb = ca 400 kr
Försäkring = 2600 kr

Ja, det var vad jag hade från hans första år. Matskålar, en hundsäng, några halsband, täcken och annat hade jag redan från tidigare hundar.

Sammanlagt lade jag ut ungefär 23 000 kr första året, inkl köpet av honom då. Sen fick jag byta bil för att kunna ha hundarna med mig, och det gick på en del också ;)
 
Sv: Kostnader för hundens första år?

Kurser, ögonlysning och hdröntgen och ett vetbesök (skada) räknade jag med in.
 
Sv: Kostnader för hundens första år?

:bow: Tack så mycket!

Även om siffrorna kanske inte stämmer när det är min tur så vet jag i rund slängar vad man får lägga.
 
Sv: Kostnader för hundens första år?

Var så lite så! Jag glömde förövrigt att räkna med mat, men med det blir det 29 000 kr. Jag kan säkerligen tänka mig att om jag skulle ha skrivit ner alla bajspåsar, godispåsar och annat sånt smått som man glömmer bort, hade det blivit lite över 30 000 kr.

Men det går såklart att hålla ner kostnaderna mycket mer än så, allt beror ju på vad man behöver/vill ha. Jag menar, en hund behöver inte så många halsband och selar som min har :D Eller 5-6 st fällar, eller nya tuggben hela tiden.. Men mina vovvar är lika bortskämda som min son är ;)

Jag räknade för övrigt ut häromveckan, vad hundarna kostar numera, när alla större inköp redan är avklarade.
För båda hundarna (1 Amstaffhane på 33 kg, 1 Stafftik på 20 kg) ligger utgifterna på drygt 15 000 kr om året. Utan veterinärbesök och sådana oanade utgifter förstås. Rätt okej ändå tycker jag! Får se hur mycket man landar på när nästa hund kommer, och jag ska börja föda upp. Nej, jag vill nog inte tänka på dom pengarna :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag går i hundköpartankar och försöker räkna ut vad det kan komma att kosta per månad/år. Jag tänkte jag skulle skapa ett separat...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 527
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Ja vad kostar en hund i månaden egentligen? På ett ungefär då, går väl inte och säga exakt. Tänker mig en stor hund, berner...
2
Svar
27
· Visningar
4 052
Senast: Monstermom
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp