Kostnader/hållning av eget stall för två hästar?

foxyfire

Trådstartare
Hej! :) Har frågor gällandes hästhållning i ett eget stall med två boxar och därmed två hästar/ponnys. Tacksam för ALLA svar!

Jag har en granne i byn som har ett litet stall med två boxar som ej används då dottern har flyttat sin häst till staden istället. Så de har ju hagar, men nu har de även kor (några få stycken rödvita, ni vet?) fast hagarna är fina och rymliga. En hage har även en del av sin yta i en skog där det är suveränt regn och vindskydd! Hur som helst, jag funderar då att köpa en häst/större ponny att rida osv. med skulle även behöva köpa en liten shettis (större sällskapshäst uteslutet helt då möjliga veterinärkostnader och även nödvändiga foderkostnader naturligt blir högre) som sällskap, men eftersom jag är en inbiten hästfanat skulle den självklart tränas och om möjligt köras.

Men, nu till det problematiska. Jag har aldrig haft en häst! Har ju vart i stall flera gånger och vet hur 'svårt' det är om vintrarna ibland när vattnet fryser fast osv. men jag har aldrig behövt ha fullt ansvar själv. I det här situationen skulle det bli så, även om jag har vänner och liknande som har haft häst sen de föddes och självklart skulle hjälpa till, har jag aldrig haft häst helt enkelt. Jag är ju en ambitiös och ansvarstagande person och så, men att ta hand om två hästar OCH ett stall i princip helt själv? Visserligen bor jag 30 sek. därifrån och ägarna hjälper till med allt gällande hö, el osv. men tanken är att allt ska småningom gå över så gott som helt på mig. Jag älskar utmaningar men tror ni som har haft häst, att det kan blir alldeles för mycket? Hårt arbete när det kommer till djur har aldrig varit ett problem för mig, men för mycket blir ju i slutändan för mycket. Vore super med tankar och tips! :)

Att tillägga är att jag fyller 18 i mars, är alltså fortfarande omyndig vilket skulle betyda att min mamma rent juridiskt står för hästarna etc. (som haft häst i ungdomen och med största säkerhet skulle vara minst lika mycket i stallet som mig!) den första tiden (om jag inte det vill säga "går i plan" först EFTER att jag fyllt 18. Kanske det är enklare? Att skaffa häst och allt som följer med när våren kommer? Att helt enkelt ha de torrare, 'lättare' månaderna först ut?). Det skulle ju hur som helst behöva vänta i någon månad till eftersom att jag än så länge bara har en shettis 'bokad'... ;)

Sedan ang. kostnader. Vad kostar det för ER med litet stall och några få hästar i månaden/årligen? Alltså försäkringar, foder och elkostnader osv.? Jag är ju väldigt NH i hästtänket så jag vill gärna att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt, men lösdrift är ju ur frågan eftersom det ska bo en shettis här också, och blir det billigare då? Att dem är ute mer helt enkelt.

Åh! Har så många frågor som ni säkert förstår men det där var de viktigaste jag kan komma på just nu. ÖS på nu med kritik och sånt, men redan nu vill ta någon rad och säga att jag vet att jag är ung etc. men det ekonomiska faller främst på mina föräldrar men just intresset, viljan! faller på mig därav jag som är ute och frågar och sånt. :) :bow:
 
Sv: Kostnader/hållning av eget stall för två hästar?

Jag har själv två hästar i eget stall, men måste återkomma om kostnader och sånt där, för det har jag inte i huvudet. Undrar bara varför du inte skulle kunna ha en shettis på lösdrift?

Angående själva stallskötseln med mockning och det där vardagliga (om du har dem uppstallade då) tycker jag inte är jobbigt alls. Man får in en rutin på det efter hand och så går det nästan automatiskt. Jag får visserligen hjälp av både min mamma och min syster, med utsläpp och sånt (fast nu går hästarna ute dygnet runt) så det går runt tidsmässigt också.

Jag skall kolla upp elkostnad och sånt!
/fraggel
 
Sv: Kostnader/hållning av eget stall för två hästar?

Jag tycker det låter som om du har ett ganska bra skyddsnät av kunnigt folk bakom dig så jag tror att du kommer att klara dig fint. Sunt förnuft kommer man långt med, och att vara praktisk i sitt tänk rörande sysslorna kring stallet och hästarna.

Mina tre hästar (en shettis, en B-ponny och ett halvblod) kostar mig runt 3100/månaden med grovfoder, lucern, korn, parasitkoll, strö, försäkring & hovslagare . Tillkommer på den summan är vaccinationer och tandläkare en ggn per år. Elen har jag inte räknat på, men den är inte en stor summa, gissar på runt en hundring eller två i månaden. Vattnet är från egen brunn.
Underhåll är inte inräknat i summan, men vore jag du så skulle jag lägga undan ett par hundralappar (eller mer om du kan), för det är alltid ngt som behöver lagas/piffas upp med jämna mellanrum så det är bra att ha en buffert för sådant.
 
Sv: Kostnader/hållning av eget stall för två hästar?

Räkna inte med att en shettis är billigare i veterinärkostnader än en stor häst. Fång är vanligt på shettis, likaså eksem. Båda dyra åkommor som kostar både i veterinär och medicin (och hovslagare för fången)
 
Sv: Kostnader/hållning av eget stall för två hästar?

Mina islandshästar äter ensilage för ca 600 kr/häst och månad (lite dyrt eftersom vi inte har möjlighet att lagra hö och måste använda minibalar). Lägg till ca 3-4 balar torv á ca 100 kr/häst och månad. Hovslagare i snitt var 7:e vecka, runt 1000 kr/gång. Försäkring ca 4 000 kr/häst och år. Vaccinering, olika beroende på veterinär och om det är dags för stelkramp eller inte, har de sista åren gjort det i samband med tandläkarbesöket som jag har för mig kostar ca 1 500 kr/häst ink. vaccinet.

Rena hästkostnader, utslaget per månad, alltså... runt 2 000 kr per häst!

Sedan tillkommer mineraler, beroende på grovfodret, ev. foderanalys (ca 400 - 1000 kr/st), maskprov (ca 2-300 kr/st) och ev. avmaskningsmedel. För att inte tala om nya borstar, bett, träns, sadelunderlägg, boots, grimmor och grimskaft, plaststolp till tillfälliga hagar, tävlingslicens, anmälningsavgifter, kostnader för träning/kurser, transportkostnader (hyra alt. besiktning och försäkring). Har man otur åker man på ny sadel också när pålle "växt" (svällt skulle väl man också kunna säga :p) ur den gamla. Men allt detta beror på plånboken, när den får påfyllning blir det mer kostnader, annars klarar man sig väldigt bra med det man har eller får till födelsedag/jul...

Något du måste fundera på också är om du måste försäkra stallet?

Måste du göra hagar? Det är svindyra attiraljer och ingenting som känns "roligt" att lägga pengar på... Hagarna är också det som jag tycker är jobbigast; att mocka och hålla dem rena, att putsa så gräset inte slutar växa, att slå ner stolpar och skarva tråden när älgarna dragit igenom hagen, kolla efter giftiga växter eller skräp som blåst in...

Det verkar som att du är helt införstådd med att det blir jobbigt - man är aldrig riktigt ledig, ens om man är sjuk, och man (eller jag iaf :grin:) kan/vill aldrig åka bort mer än någon timme i taget - och det är egentligen den viktigaste förutsättningen för att det ska funka med eget stall! Jag tror visst att du klarar det om du har åtminstone någon backup med de fysiskt tunga bitarna som går så mycket smidigare om man är två, dvs. hagarna, om du behöver snickra något i stallet, köra hem grovfoder och strö osv.

Men även om det är slitsamt så är det värt allt jobb många gånger om!! Lycka till!
 
Sv: Kostnader/hållning av eget stall för två hästar?

Ang. vad Lovisaleonora skrev ovan; en shettis och en stor häst har också väldigt olika behov och det kan göra det svårt att få till en vettig lösning - t.ex. behöver den stora hästen mer mat än shettisen. Har du kraftigt bete kan du ju inte gärna ställa in den lille när han "ätit klart", för då vill säkert den store också in. Har du å andra sidan magert bete kan du inte tillskottsfodra den store i hagen, för då äter ju den lille också... Hur det skulle funka på lösdrift kan jag inte ens tänka mig...

Ute i hagen behöver du minst tre trådar, sitter den lägsta tråden för högt är det bus enkelt för den lille att krypa under, likaså om du drar isär trådarna är det enkelt att krypa ut emellan. Sitter den översta tråden för lågt har ju den store inga problem att kliva över...

Inne i stallet skulle du förmodligen behöva fixa lite speciallösningar för den lille. Shettisar når ju inte att titta över en "normalhög" dörr/vägg så om pållarna inte helt ska tappa kontakten med varandra skulle den lilla behöva en låg specialdörr, väggen kan du ju inte göra något åt. Även när det gäller höjd på krubbor och vattenkoppar/hinkar så har shettisarna helt andra behov och kräver speciallösningar. Har sett flera mindre hästar - alltså inte shettisar - som knappt kommer åt att dricka/äta eftersom de behöver höja halsen så mycket att de s.a.s. stänger till om strupen (försök själv att svälja/äta när du drar hakan bakåt/uppåt - f.ö. bra nackgymnastik för kontorister :rofl: )

Sedan har jag iof sett att storleken inte alltid har betydelse, men bara en sådan sak som ryggkliandet - det är inte lätt för en liten shettis att hjälpa en stor häst med det...

Jag tror att det bästa vore om du hittade två hästar som inte är allt för olika i storlek - två islandshästar kanske :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 742
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 157
Senast: WBanna
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 881
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 005
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp