Bukefalos 28 år!

Kostnader med hus?

madeleinewall

Trådstartare
I dag har jag killen vart och kollat på hus för vi trivs verkligen inte i lägenhet,

Men vad ska man tänka på för kostnader med att bo i hus? Billigare eller dyrare? vi betalt ungefär 5000 bara i hyran nu och då ska telefon intenet el och såntpå det med.


Att vi funderar på hus är att det är ett riktigt dröm hussom vifår jätte billigt för att det är min morfar som ska sälja det nu.

Men undrar vadär det för kostnader med hund?
 
Sv: Kostnader med hus?

Vi har 900.000 i bottenlån och betalar ca 1200 kr i ammortering/mån med drift å allt ligger vi på ca 9tusen i månaden då tillkommer tv, tele osv.
 
Sv: Kostnader med hus?

oki. vi komma ta ettlån på mellan 200-300tusen, vad tro du amoterigen kan hamna på då?
 
Sv: Kostnader med hus?

Banken brukar vilja att man ammorterar lite grann i alla fall, vårat lån är beräknat vara avbetalat inom 50 år har jag för mig. Ni borde få ungefär samma boendekostnad som ni har.... iofs är ränterna åt helvete nu men ni lånar ju så lite.
Tänk att ni ska ha pengar till pantbrev och lagfart också och gärna en buffert :)
 
Sv: Kostnader med hus?

Jo det va ju det vi tänkte sen lite små saker som sak fixa, Så 200 000får vi betala för hus, stall som hör till 1stort garage, Sen 2 stugor nere vid vattnet där det finnas bad strand och allt, sen plus massa mark så det r ju super pris, Men vi hade nog tänkt ta lånet på 300 000för att kunna fixa små saker sen även kunna spara så man har lite om det skulle hända nå.
 
Sv: Kostnader med hus?

Vi amorterar bara på topplånet! Sen betalar vi ränta på bottenlånen.

Vi har 850.000 kr i bolån, amorterar på 125.000kr. Betalar knappt 6.000kr i månaden i lån och räntor. Sen kanske 2-3000kr i sopor, vatten, pellets, försäkring, tv, tele, bredband.
 
Sv: Kostnader med hus?

300.000 och 6% ränta ger 18.000:- per år. Betala tillbaka 300.000 på 40 år ger 7.500:- om året i amortering. Det skulle ge en månadskostnad på 2125:- Jag skulle med andra ord amortera minst det dubbla i månaden. Då blir det mindre att betala i ränta också!

Men det stämmer inte rikigt. Ni måste kanske gå in med en viss kontaninsats och det får du räkna av lånet. Betalar ni inte tillräckligt i kontantinsats blir det kanske en viss del topplån och det har högre ränta.

Men det ger iaf en liten fingervisning!

T.ex. SEB har en sida man kan beräkna på.
 
Sv: Kostnader med hus?

75% av priset ni ger får ni låna i bottenlån, botten lånet har alltid lägre ränta.
De kvarstående 25% hamnar i topplån vilket är dyrare och man bör betala av det så snabbt man kan, alltså amortera mer.
Om ni vill låna ytterligare 100000 över inköpspriset så blir det förmodligen ett vanligt privatlån, vilket är ännu dyrare än huslån.

Eftersom det är privatköp (inte ute på marknaden) så ska ni värdera huset, annars får ni inga lån alls, en värdering brukar kosta från 1500 kr och uppåt.

Vi har 720000 i lån och har nu värderat upp vårat hus efter renoveringar så idag skriver vi om lånen så att vi bara har 10000 kr kvar i topplån:banana:

Vi har lagt 4000 kr/månad till lån och amorteringar och har tidigare haft 85000 av de 720000 kr i topplån.

Så bara huslånet (inte de extra 100000 kr utöver) skulle jag räkna med går på ca 3000 kr i erat fall.
Det är de 3000kr du kan jämföra med en kallhyra för lägenhet.

Om jag varit ni hade jag tagit enbart huslån nu och om något år värderat om huset för att kunna lägga mer till bottenlånet och om ni då behöver låna mer så kan ni få in det i topplånet.
 
Sv: Kostnader med hus?

jahaokay,Men annars kan det nog fixa att man säger och skriver att manköper huset för 300 000, Men man betalar bara 200 000? Efter som det är min farfar tro jag det inte spelar större roll va det stå att vi har betalat och vad vi betalar
 
Sv: Kostnader med hus?

Ni kan inte välja en summa att låna utan det är ju helt beroende på husets verkliga kostnad och värderingen. Om ni får köpa huset för 200 000, men värderingen visar att husets värde är mycket högre (säg 300 000) så kan ni få utrymme att låna mer, men just nu tror jag att bankerna och låneinstituten är lite försiktiga med att höja värdet på hus oavsett läge mm... (USA-krisen)
 
Sv: Kostnader med hus?

jahaokay,Men annars kan det nog fixa att man säger och skriver att manköper huset för 300 000, Men man betalar bara 200 000? Efter som det är min farfar tro jag det inte spelar större roll va det stå att vi har betalat och vad vi betalar

Din farfar får betala skatt på vinsten han gör på huset.
Så det spelar roll.
 
Sv: Kostnader med hus?

Ni kan inte välja en summa att låna utan det är ju helt beroende på husets verkliga kostnad och värderingen. Om ni får köpa huset för 200 000, men värderingen visar att husets värde är mycket högre (säg 300 000) så kan ni få utrymme att låna mer, men just nu tror jag att bankerna och låneinstituten är lite försiktiga med att höja värdet på hus oavsett läge mm... (USA-krisen)

Värdet på huset behövs för att få lån.
Värderingen ligger till grund för att man får låna pengar alls men det är det verkliga priset som spelar roll i lån sammanhanget.

Vårt hus värderades till 780 000 när vi köpte det, vi betalade 650 000 men fick bara ta bottenlån på det verkliga prisets 75% inte 75% på 780 000.

Därför skrev jag till ts att de efter ett år kan värdera upp huset så att de får in mer i bottenlånet och då kan låna upp mer om det behövs.

Husets värde är det som det är värt, efter ett år kan man låna upp till husets värde igen.

Banken har alltid husets värde som grund för lån.

Nu pratar jag inte om den svindlande budgivning som blir på vissa hus utan där en värderare har värderat huset.
Det kan vara svårt att få banken med sig när det blivit höga budgivningar, ofta vill banken ha en värderingsman ändå då för att försäkra sig om att det inte blivit ett överpris på huset och att banken kan förlora pengarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnader med hus?

OKay,Men huset värderadesförca 5årsedanoch dålåg det på ca800 000, Så det komma nog inte va nåproblem att få låna 300 000,Eftersom dom har även renoverat en heldel sen det värderade sist.

Men sak nog ta en besiktiningman till huset så snart sommöjligt iaf:)

Men om vi komma ha skuldpå ca 300 000, Sen komma det vara vedeldning med lite el bara, Sen med internet sophemtning el och allt va tro våran hyra kan sluta på då i månaden?
 
Sv: Kostnader med hus?

Ni kan inte välja en summa att låna utan det är ju helt beroende på husets verkliga kostnad och värderingen. Om ni får köpa huset för 200 000, men värderingen visar att husets värde är mycket högre (säg 300 000) så kan ni få utrymme att låna mer, men just nu tror jag att bankerna och låneinstituten är lite försiktiga med att höja värdet på hus oavsett läge mm... (USA-krisen)

Ja menom huset blir värderad i 800 000 eller mer som sist? läre vi kanske kunna göra det eller?
 
Sv: Kostnader med hus?

Räkna med att det blir dyrare så är ni föreberedda iaf.

Det här med lån och månadskostnader kan man räkna på ihop med banken. Lägg därtill alla räkningar rörande hushåll, t.ex. sophämtning, el(förbrukning och nätkostnader!), uppvärmningskostnader, sotare(?), brunnstömning(om man har eget avlopp), husförsäkring och telefonabbonemang. Amortera så mycket ni klarar av på huset, så det verkligen är Erat! Då finns dessutom bättre möjligheter att låna upp mer pengar/minska topplån vid behov. Se över ur ni placerar lånen, med bindningstider o så.

Har man ett hus så får man själv stå för allt som går sönder, det är väl det som drastiskt skiljer från lägenhet. Med ett äldre hus så kan vadsomhelst hända, vattenberedaren kan gå sönder, vattenpumpen eller man kanske upptäcker mögel, dålig dränering etc. Det finns ingen hyresvärd att ringa och det kan bli dyrt. Så man behöver ha nån form av buffert för akutfall. Och är det ett så billigt hus ni köper så kanske det är äldre? Och då i behov av renovering, räkna med det om ni har möjlighet att låna även till det. Se över vad det är för avlopp och så att det är lagligt! Tänk oxå på att ni kommer behöva betala lagfart och ev. pantbrev- det skall betalas kontant och går inte att låna till. Dessutom skall ni ju ha handpenning, man kan ta handpenningslån men måste ndå i slutänden lägga minst 5% själv? Tror jag...

Vi köpte hus för två år sedan, jag var inte mer än 23år gammal! Det kändes stort... Gick från mamma o pappa till eget hus typ :D Vi amorterar 2000:-/mån och har tack vare stort lån stora räntekostnader. Vi fick omvandlat vårat sk "topplån" till vanligt bolån i våras, så mycket ansågs att huset stigit i kombination med att vi varit duktiga o amorterat mycket. Jag sparar dessutom pengar på att kunna ha hästarna hemma, så jag brukar räkna in minst 3000:- av våra boendekostnader varje månad som stallhyra jag hade fått betala om vi bodde i lägenhet. Jag personligen lägger 10 papp varje månad till hushållet, likaså min sambo. Det funkar bra och vi klarar oss på det.
 
Sv: Kostnader med hus?

Räkna med att det blir dyrare så är ni föreberedda iaf.

Det här med lån och månadskostnader kan man räkna på ihop med banken. Lägg därtill alla räkningar rörande hushåll, t.ex. sophämtning, el(förbrukning och nätkostnader!), uppvärmningskostnader, sotare(?), brunnstömning(om man har eget avlopp), husförsäkring och telefonabbonemang. Amortera så mycket ni klarar av på huset, så det verkligen är Erat! Då finns dessutom bättre möjligheter att låna upp mer pengar/minska topplån vid behov. Se över ur ni placerar lånen, med bindningstider o så.

Har man ett hus så får man själv stå för allt som går sönder, det är väl det som drastiskt skiljer från lägenhet. Med ett äldre hus så kan vadsomhelst hända, vattenberedaren kan gå sönder, vattenpumpen eller man kanske upptäcker mögel, dålig dränering etc. Det finns ingen hyresvärd att ringa och det kan bli dyrt. Så man behöver ha nån form av buffert för akutfall. Och är det ett så billigt hus ni köper så kanske det är äldre? Och då i behov av renovering, räkna med det om ni har möjlighet att låna även till det. Se över vad det är för avlopp och så att det är lagligt! Tänk oxå på att ni kommer behöva betala lagfart och ev. pantbrev- det skall betalas kontant och går inte att låna till. Dessutom skall ni ju ha handpenning, man kan ta handpenningslån men måste ndå i slutänden lägga minst 5% själv? Tror jag...

Vi köpte hus för två år sedan, jag var inte mer än 23år gammal! Det kändes stort... Gick från mamma o pappa till eget hus typ :D Vi amorterar 2000:-/mån och har tack vare stort lån stora räntekostnader. Vi fick omvandlat vårat sk "topplån" till vanligt bolån i våras, så mycket ansågs att huset stigit i kombination med att vi varit duktiga o amorterat mycket. Jag sparar dessutom pengar på att kunna ha hästarna hemma, så jag brukar räkna in minst 3000:- av våra boendekostnader varje månad som stallhyra jag hade fått betala om vi bodde i lägenhet. Jag personligen lägger 10 papp varje månad till hushållet, likaså min sambo. Det funkar bra och vi klarar oss på det.


Huset är väldigt bra skicka, Renoverat och allt så mögel ska vara bortför det är det domrenoveradeför och gjort om därdå, Och det som ska fixas är välköket om man vill efter som det börjarbli slitet men inge annat felpå det, +Att det är stall och mycketr mark till.Även stora garag som bruka vara uthyrda för dom som vill ha husvagn/båt i dom.

Sen även funderar jag på att fixa det lilla med stalle så kan man hyra ut det med så får man ju alltid in lite extra pengar.

Anlednigen till att vi får det så billig är att det är min farfar som har huset och jag är det enda barbarnet han har kontakt med.
Sen ser man självklart till att man har pengar till om dyrare saker går sönder.
 
Sv: Kostnader med hus?

Jag tror som sagt ni har ett guldläge om ni får köpa loss huset så billigt, jag tycker absolut ni ska göra allt ni kan för att få köpa det om ni verkligen vill det! Boka tid med banken för att få lite rådgivning och hjälp att räkna på kostnaderna! Och börja spara pengar på en gång! Ägaren till huset kan ta ut en mäklare för värdering, dom brukar göra sånt kostnadsfritt :) om ni har med papper på värdering till banken lär dom le och vara väldigt hjälpsamma ;)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 684
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 182
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 335
Senast: cassiopeja
·
Relationer Bäst att förtydliga att detta inte aktuellt i nuläget, men kan bli i framtiden. Jag gillar att ha lite kött på benen, så tänkte ta reda...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
14 362
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp