Kostnader när man är hästägare

Annso

Trådstartare
Hej!
Jag skulle vilja bli lite uppdaterad på kostnader kring häst. Det är 10 år sedan jag hade häst och då hade jag eget stall. Nu ska jag ha hästen uppstallad hos någon men har inte koll alls på priser.
Vad jag undrar är tex pris på en helskoning, kilopris på hö, stallhyra, försäkring och annat som är ett måste. Jag förstår ju att priserna skiljer sig åt beroende på var man bor etc, men jag skulle verkligen vilja få en fingervisning på vad jag ska räkna med. Själv bor jag i Kalmar län.
Tacksam för svar!
 
Hej!
Jag skulle vilja bli lite uppdaterad på kostnader kring häst. Det är 10 år sedan jag hade häst och då hade jag eget stall. Nu ska jag ha hästen uppstallad hos någon men har inte koll alls på priser.
Vad jag undrar är tex pris på en helskoning, kilopris på hö, stallhyra, försäkring och annat som är ett måste. Jag förstår ju att priserna skiljer sig åt beroende på var man bor etc, men jag skulle verkligen vilja få en fingervisning på vad jag ska räkna med. Själv bor jag i Kalmar län.
Tacksam för svar!

Jag har min häst inackorderad en bit utanför en av Sveriges större städer. Här ingår foder och strö, men vi turas om att fodra (lösdrift) och mocka. Kostar 2500 kr/månad. Helskoning tar min hovslagare 1400 kr för. Försäkring varierar väldigt mycket beroende på livvärde, självrisker och ras, men där kan du enkelt kolla på iaf agrias hemsida vad försäkringen landar på.
 
Hej!
Jag skulle vilja bli lite uppdaterad på kostnader kring häst. Det är 10 år sedan jag hade häst och då hade jag eget stall. Nu ska jag ha hästen uppstallad hos någon men har inte koll alls på priser.
Vad jag undrar är tex pris på en helskoning, kilopris på hö, stallhyra, försäkring och annat som är ett måste. Jag förstår ju att priserna skiljer sig åt beroende på var man bor etc, men jag skulle verkligen vilja få en fingervisning på vad jag ska räkna med. Själv bor jag i Kalmar län.
Tacksam för svar!

Helt varierat som sagt, du måste kolla runt med folk i ditt område.

Jag skulle i runda slängar säga att jag lägger minst 7000 kr i månaden men jag räknar inte. Så länge jag inte går back är det inget jag orkar med.
Stall: 3500 kr inkl hö och strö, mockning, utsläpp, ridhus, ridbana Jag har med andra ord ett guldläge och det är för att jag har hästen i utbydgen. När jag betalt för hö har det kostar runt 1000 kr/mån för en medelstor ridhäst 500 kg som är normalfödd.
Spån säg 300 kr/mån.
Hovslagare betalar jag 1550 kr var 5-7e vecka beroende på årstid.
Försäkring 1000 kr/mån men detta är alltså ett pris som varierar på omfattning, summor och ras.
Träning 550 kr gång inkl manegehyra. Samt att jag åker 10 mil enkel väg dvs drivmedel kostar också. En bra månad tränar jag 2 ggr och en sämre kanske 1 eller så går det mer sällan pga mitt jobb.
Kraftfoder äter den knappt så det vet jag inte ens vad jag betalar.
Vaccin och sånt räknar jag inte heller på. Ibland har jag ut ET och då kostar det 500-1200 kr per gång. Utrustning behöver ibland bytas så i sommar köpte jag ny sadel för 20k och tyckte jag kom undan billigt.

Som sagt. Det är omöjligt att säga.
 
Jag betalar 1600 för en skoning, med nya skor tillkommer 200 kr. Det sista höet jag köpte kostade 5 kr/kg, men jag ger normalt sett ensilage som i år har kostat mig i tillverkning ca 350 kr/bal.
Sista vaccineringen för A2 i somras kostade 500 kr.
Försäkringar är väldigt olika och för d-ponnyn betalar jag 250 kr/mån medan den dyraste jag haft kostade ungefär 10 ggr så mycket.
 
Jag har eget stall nu men det är inte så länge sedan jag hade hästar inhyrda. De gick då i flock på lösdrift med hö och strö inkluderat för 2000:-/månad. Anläggning med belysta ridbanor, "skötselstall", spolspilta, fikarum, uppvärmd sadelkammare och täckesrum.
Nu när jag inte har hästarna inhyrda längre utan har eget stall så betalar jag 28:-/bal (12-15 kg) för hö och 1000:- per pall för spån (18 spånbalar, använder 1-2 per vecka till mina två hästar).
Kraftfoder/mineraler köper jag för ca 200:-/månad till två hästar
Helskoning 1250:- per häst
Vaccination ca 500:- per gång - normalt en gång per häst och år
Träning 700:- per lektion (40 min) Kan såklart hitta billigare men detta är den tränare jag tycker det ger något att träna för
 
Helt varierat som sagt, du måste kolla runt med folk i ditt område.

Jag skulle i runda slängar säga att jag lägger minst 7000 kr i månaden men jag räknar inte. Så länge jag inte går back är det inget jag orkar med.
Stall: 3500 kr inkl hö och strö, mockning, utsläpp, ridhus, ridbana Jag har med andra ord ett guldläge och det är för att jag har hästen i utbydgen. När jag betalt för hö har det kostar runt 1000 kr/mån för en medelstor ridhäst 500 kg som är normalfödd.
Spån säg 300 kr/mån.
Hovslagare betalar jag 1550 kr var 5-7e vecka beroende på årstid.
Försäkring 1000 kr/mån men detta är alltså ett pris som varierar på omfattning, summor och ras.
Träning 550 kr gång inkl manegehyra. Samt att jag åker 10 mil enkel väg dvs drivmedel kostar också. En bra månad tränar jag 2 ggr och en sämre kanske 1 eller så går det mer sällan pga mitt jobb.
Kraftfoder äter den knappt så det vet jag inte ens vad jag betalar.
Vaccin och sånt räknar jag inte heller på. Ibland har jag ut ET och då kostar det 500-1200 kr per gång. Utrustning behöver ibland bytas så i sommar köpte jag ny sadel för 20k och tyckte jag kom undan billigt.

Som sagt. Det är omöjligt att säga.
Ja, svårt att säga ju, men det ger mig ändå en fingervisning. Tack!
 
Jag har stall hemma, vilket i och för sig inte alls är gratis - fast det finns folk som tror det. Har räknat ut att en boxplats hos mig själv kostar cirka 500 kr/mån när man räknar på investeringen av stallbygget, el, staketkostnader.
Det är i och för sig inga pengar som jag måste ut med varje månad, men i ren drift kostar mina ridhästar följande och det är för EN häst (har två)

Kostnad per månad
Hö: 800 kr
Kraft (proteinfoder pga dåliga värden i höt): 800 kr
Mineraler: 100 kr
Spån: 100 kr
Försäkring: 900 kr (Varmblodig ridhäst, stor veterinär och livvärde på 55 000:-)
Hovslagar: 800 kr (1600 kr var 8:e vecka)

Totalt: 3500 kr/mån

Nu är dessutom en häst skadad så då har jag pungat ut med med 9500 kr i självrisk sedan i våras.

Ibland är det mindre kul att ha häst :banghead:🙄

/Lizzie
 
Helt varierat som sagt, du måste kolla runt med folk i ditt område.

Jag skulle i runda slängar säga att jag lägger minst 7000 kr i månaden men jag räknar inte. Så länge jag inte går back är det inget jag orkar med.
Stall: 3500 kr inkl hö och strö, mockning, utsläpp, ridhus, ridbana Jag har med andra ord ett guldläge och det är för att jag har hästen i utbydgen. När jag betalt för hö har det kostar runt 1000 kr/mån för en medelstor ridhäst 500 kg som är normalfödd.
Spån säg 300 kr/mån.
Hovslagare betalar jag 1550 kr var 5-7e vecka beroende på årstid.
Försäkring 1000 kr/mån men detta är alltså ett pris som varierar på omfattning, summor och ras.
Träning 550 kr gång inkl manegehyra. Samt att jag åker 10 mil enkel väg dvs drivmedel kostar också. En bra månad tränar jag 2 ggr och en sämre kanske 1 eller så går det mer sällan pga mitt jobb.
Kraftfoder äter den knappt så det vet jag inte ens vad jag betalar.
Vaccin och sånt räknar jag inte heller på. Ibland har jag ut ET och då kostar det 500-1200 kr per gång. Utrustning behöver ibland bytas så i sommar köpte jag ny sadel för 20k och tyckte jag kom undan billigt.

Som sagt. Det är omöjligt att säga.
Tack för ditt svar! Det ger mig en bra överblick ändå.
 
Jag har stall hemma, vilket i och för sig inte alls är gratis - fast det finns folk som tror det. Har räknat ut att en boxplats hos mig själv kostar cirka 500 kr/mån när man räknar på investeringen av stallbygget, el, staketkostnader.
Det är i och för sig inga pengar som jag måste ut med varje månad, men i ren drift kostar mina ridhästar följande och det är för EN häst (har två)

Kostnad per månad
Hö: 800 kr
Kraft (proteinfoder pga dåliga värden i höt): 800 kr
Mineraler: 100 kr
Spån: 100 kr
Försäkring: 900 kr (Varmblodig ridhäst, stor veterinär och livvärde på 55 000:-)
Hovslagar: 800 kr (1600 kr var 8:e vecka)

Totalt: 3500 kr/mån

Nu är dessutom en häst skadad så då har jag pungat ut med med 9500 kr i självrisk sedan i våras.

Ibland är det mindre kul att ha häst :banghead:🙄

/Lizzie
Tack för utförligt svar! Kanon!
 
Försäkring och sådant kostar ju väldigt olika beroende på vad man har för ras. Min import kostar typ 850:- i månaden medan coben ligger runt 500 (i övrigt identiska försäkringar i samma bolag).

Min nuvarande hovslagare tar 1400 för helskoning. Förra tog 1750 (hovslagarmästare).

Min tränare tar 450:- per träning då hon kommer ut till oss. C-tränare med beridarexamen. Tränar varannan vecka.

Betalar 2400 per box inkl hö, står i ett kollektivstall så allt är på schema.

Nästa vecka är det dags för vaccination och tandkoll. Kommer gå på cirka 800 för de som bara ska vaccinera, 1600 för vaccination och tänder. Är ju inte en månadskostnad, men ändock en återkommande kostnad.

Strö köper vi större mängder av samtidigt, men man betalar för sina pallar. Det är väldigt olika hur mycket strö hästarna gör av med - en av mina tre behöver typ lika mycket som de två andra tillsammans.
Kraft är också en sådan där grej som beror väldigt mycket på.

Stallet ligger lite utanför Göteborg.
 
Betalar 800 kr i kallhyra, har hästarna på lösdrift men finns box åt dom med om jag vill.
Spån finns gratis sommartid, annars köper jag på granngården. Får fylla på kanske 1-2 balar i månaden, beroende på väder.

Betalar ca 2,5-3kr/kg för hö, men gör det gladeligen då sockerhalten är suverän för mina ponnys (en mini och en som har PPID).
Går inte åt nåt sommartid heller, så blir runt 2000-2500 för ett år.
Köper müsli till gubben för extra protein, blir kanske 4 säckar på ett år, max.

Hovslagare 1650 för helskoning med sulor fram, samt 500 för endast verkning.

Försäkring har jag inte kollat helt vad det kostar, går på autogiro och har alla djur i samma bolag. Har enklaste för gubben och det är 65 kr/månad vill jag minnas. Då bara för kolik och sårskador.

En som står på medicin för 16 kr/dag.

Står på privat gård, inga egentliga bekvämligheter och ingen ridbana på plats. Dock ridbana på ridavstånd (20 min skritt) och fina rid- och körvägar. Och framförallt gångavstånd från vårt hus.
Bor utanför mindre stad i Mellansverige (typ 20000 invånare).

Sköter det mesta själv, men stallägaren brukar hjälpa till med fodring på vintern och vid behov. Så står grymt billigt.
 
Alltid när folk pratar om vad det kostar att ha häst så tänker jag på denna:

What do horses cost?

Everything. They cost everything.
And your heart.

Eller denna:
I work hard so my horses can have nicer things than me.

Det stämmer väldigt bra tycker jag, finns det några ören över i slutet av månaden så går de till hästen.

Själv har jag hästen på lösdrift hos en kompis till självkostnadspris, 1 500:- inkl hö och strö, hovslagare kostar 850:-/månad (1700:-/gång). Havre ca 50:-/mån, mineraler ca 100:-/mån, försäkring 480:-/mån. Så de helt fasta kostnaderna som inte går att komma undan blir 3 000:-/mån. Sedan tillkommer ju sådant som nya täcken (har köldkänslig häst med sommarexem, så han behöver insektstäcke på sommaren, regntäcke höst och vår och vintertäcke på vinter), nya benskydd, nya schabrak, omstoppning av sadel, nya ridkläder/skor till mig själv, träningar, bensin, service/reparation av hästsläp, vaccination, tandkoll, veterinär och självrisk vid skador (tack och lov har det varit väldigt sällan!). Så jag brukar räkna att hästen kostar mig ca 5 000:-/månad och jag misstänker att jag då ändå lyckas blunda för en del utgifter...
 
Jag har också eget stall, men hade tidigare min häst installad i ett stall där vi ändå var tvungna att betala allting själva utöver hyran för boxen. Bor dessutom hyfsat nära dig geografiskt. Jag har ingen hyra för stallet eftersom jag betalar hyra för både mitt boende och stallet, vi tar dessutom eget hö så vi betalar bara han som pressar höet, tror vi betalade ungefär 2500 för hela skörden förra året (vi kan göra allting annat själva). Mina hästar äter inte kraftfoder.

Jag sätter undan 2000 kronor i månaden till ett särskilt hästkonto. Det täcker försäkring på två hästar, vaccination och tandkoll en gång/år och hovslagare (en helskoning och en verkning). Utöver det tillkommer strökostnaden under den period hästarna står inne (ungefär 500 kronor i månaden), kolla masken, eventuella övriga veterinärbesök, saltsten och så klart om något går sönder eller något jag bara vill ha.

När jag hade hästen, bara en, installad tidigare tog bara hyran och hökostnaden upp ungefär 1500 kronor i månaden som jag inte har nu. Dessutom tillkom bensin och slitage på bilen för att ta sig (ganska långt) till stallet.
 
Betalar 800 kr i kallhyra, har hästarna på lösdrift men finns box åt dom med om jag vill.
Spån finns gratis sommartid, annars köper jag på granngården. Får fylla på kanske 1-2 balar i månaden, beroende på väder.

Betalar ca 2,5-3kr/kg för hö, men gör det gladeligen då sockerhalten är suverän för mina ponnys (en mini och en som har PPID).
Går inte åt nåt sommartid heller, så blir runt 2000-2500 för ett år.
Köper müsli till gubben för extra protein, blir kanske 4 säckar på ett år, max.

Hovslagare 1650 för helskoning med sulor fram, samt 500 för endast verkning.

Försäkring har jag inte kollat helt vad det kostar, går på autogiro och har alla djur i samma bolag. Har enklaste för gubben och det är 65 kr/månad vill jag minnas. Då bara för kolik och sårskador.

En som står på medicin för 16 kr/dag.

Står på privat gård, inga egentliga bekvämligheter och ingen ridbana på plats. Dock ridbana på ridavstånd (20 min skritt) och fina rid- och körvägar. Och framförallt gångavstånd från vårt hus.
Bor utanför mindre stad i Mellansverige (typ 20000 invånare).

Sköter det mesta själv, men stallägaren brukar hjälpa till med fodring på vintern och vid behov. Så står grymt billigt.
Låter perfekt!
 
Jag har också eget stall, men hade tidigare min häst installad i ett stall där vi ändå var tvungna att betala allting själva utöver hyran för boxen. Bor dessutom hyfsat nära dig geografiskt. Jag har ingen hyra för stallet eftersom jag betalar hyra för både mitt boende och stallet, vi tar dessutom eget hö så vi betalar bara han som pressar höet, tror vi betalade ungefär 2500 för hela skörden förra året (vi kan göra allting annat själva). Mina hästar äter inte kraftfoder.

Jag sätter undan 2000 kronor i månaden till ett särskilt hästkonto. Det täcker försäkring på två hästar, vaccination och tandkoll en gång/år och hovslagare (en helskoning och en verkning). Utöver det tillkommer strökostnaden under den period hästarna står inne (ungefär 500 kronor i månaden), kolla masken, eventuella övriga veterinärbesök, saltsten och så klart om något går sönder eller något jag bara vill ha.

När jag hade hästen, bara en, installad tidigare tog bara hyran och hökostnaden upp ungefär 1500 kronor i månaden som jag inte har nu. Dessutom tillkom bensin och slitage på bilen för att ta sig (ganska långt) till stallet.
Drömläge att kunna ha hästen "hemma".
 
Alltid när folk pratar om vad det kostar att ha häst så tänker jag på denna:

What do horses cost?

Everything. They cost everything.
And your heart.

Eller denna:
I work hard so my horses can have nicer things than me.

Det stämmer väldigt bra tycker jag, finns det några ören över i slutet av månaden så går de till hästen.

Själv har jag hästen på lösdrift hos en kompis till självkostnadspris, 1 500:- inkl hö och strö, hovslagare kostar 850:-/månad (1700:-/gång). Havre ca 50:-/mån, mineraler ca 100:-/mån, försäkring 480:-/mån. Så de helt fasta kostnaderna som inte går att komma undan blir 3 000:-/mån. Sedan tillkommer ju sådant som nya täcken (har köldkänslig häst med sommarexem, så han behöver insektstäcke på sommaren, regntäcke höst och vår och vintertäcke på vinter), nya benskydd, nya schabrak, omstoppning av sadel, nya ridkläder/skor till mig själv, träningar, bensin, service/reparation av hästsläp, vaccination, tandkoll, veterinär och självrisk vid skador (tack och lov har det varit väldigt sällan!). Så jag brukar räkna att hästen kostar mig ca 5 000:-/månad och jag misstänker att jag då ändå lyckas blunda för en del utgifter...
Tack för utförligt svar!
 
Jag har precis skaffat häst och de kostnader jag har än så länge är stallhyra 3100 (då ingår 10 kg hö, havre, 1 bal spån/vecka, ridhus och ridbanor, in-utsläpp, fodring, men man har en kvällsfodring per vecka och ett helgpass per månad), försäkringen går på ca 450 kr/mån, hovslagare ca 950 kr/gång (barfota häst än så länge) samt reskostnad till och från stallet (kan ta bussen om jag vill, men tar bilen ändå för att slippa vara bunden av busstider). Då har jag inte räknat med kostnaden för ridlektioner som jag fortfarande tar på ridskolan nu 2 ggr/vecka när terminen startar (på ridskolehästarna ett tag till, tills min häst är igång tillräckligt)
 
Hej!
Jag skulle vilja bli lite uppdaterad på kostnader kring häst. Det är 10 år sedan jag hade häst och då hade jag eget stall. Nu ska jag ha hästen uppstallad hos någon men har inte koll alls på priser.
Vad jag undrar är tex pris på en helskoning, kilopris på hö, stallhyra, försäkring och annat som är ett måste. Jag förstår ju att priserna skiljer sig åt beroende på var man bor etc, men jag skulle verkligen vilja få en fingervisning på vad jag ska räkna med. Själv bor jag i Kalmar län.
Tacksam för svar!
Det varierar över landet men när jag hade uppstallning med ridhus i norra utkanten av Stockholms län 2016 betalade jag 4500. Kan tänka mig att de ligger på 5000kr eller mer där nu. Då ingick hö, havre, mineraler, betfor och en torvbal i veckan.
Man mockade och gjorde hästens kraftfoder själv. Resten fixade de.

Nu har jag eget stall och betalar
Helskoning har legat på 1400-1700 senaste åren.
Försäkring är egentligen omöjligt att säga då det beror på vad du har för häst och vilka ersättningsbelopp du vill ha. Om du vill ha livförsäkring osv.
Mina kostar mellan 3-4000kr om året var ungefär, och då är det inte dyrbara hästar.
Hö ca 3-3,50kr/kg här om det inte är ett väldigt bristår..

Kutterspån kostar 85kr/bal.

Jag räknade ut foder-och strökostnader för en av mina för ett par år sedan och hamnade på 1500kr/månad under vinterhalvåret. På sommaren är det nästan ingenting här...
Vaccinering hästinfluensa har jag gett ca 400 för.
Tandkoll drygt 1000kr/häst när inget behövde åtgärdas. Framkörningsavgift ej inkluderad.

Det var allt nödvändigt jag kom på... 😇
 
Jag betalar:
- stallhyra 3050
- extra spån 85kr/bal (ingår 1 bal/vecka, jag brukar använda 2 eller ibland 3 balar per vecka)
- extra hösilage 2 kr/kg (ingår 9 kg/dag, jag ger just nu 13 kg)
- försäkring 880 kr/månad
- hovslagare 1670 kr per gång, min skos var 7e-8e vecka.
- mineraler, extra kraftfoder osv har jag inte räknat på så noga men gissningsvis några hundralappar per månad om man slår ut allt.
- tillkommer träningar, avbetalning hästtransport, försäkring hästtransport och säkert mer saker som jag har förträngt.

Sen dyker det ju ofta upp något extra. Väldigt få månader iaf för mig som jag inte lägger mer pengar på hästen. I början när hästen köptes var det mycket utrustning som köptes in varenda månad och även senare behöver man då och då köpa saker. Saker går sönder, man vill ha något nytt till sig själv eller hästen, utöka täckesgarderoben, kolla sadel, skador, rutinkoll, tandcheck, vaccin, avmaskning osv osv.

Jag har koll på vad mina fasta kostnader ligger på per månad, men sen räknar jag inte. Sålänge min ekonomi går runt så vill jag inte veta vad det landar på😆🙈
 
Jag har precis skaffat häst och de kostnader jag har än så länge är stallhyra 3100 (då ingår 10 kg hö, havre, 1 bal spån/vecka, ridhus och ridbanor, in-utsläpp, fodring, men man har en kvällsfodring per vecka och ett helgpass per månad), försäkringen går på ca 450 kr/mån, hovslagare ca 950 kr/gång (barfota häst än så länge) samt reskostnad till och från stallet (kan ta bussen om jag vill, men tar bilen ändå för att slippa vara bunden av busstider). Då har jag inte räknat med kostnaden för ridlektioner som jag fortfarande tar på ridskolan nu 2 ggr/vecka när terminen startar (på ridskolehästarna ett tag till, tills min häst är igång tillräckligt)
Va dyr verkning måste jag säga....!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 901
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 018
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 605
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp