Kostnader när man är hästägare

3 mil norr Stockholm och betalar följande i fasta kostnader utslaget per månad.

Stallhyra inkl ut/inlsläpp och fodringar samt allt foder och strö: 3500 :-
Hovslagare (går barfota) 200:-
Försäkring: 200:-
Vaccination, träckprov, ev maskmedel: 100:-
=4000:-

Kommer billigt undan. Iallafall med tanke på läget. Finns även ridhus.

Det är väl de fasta kostnaderna. Har ett par kilometer till stallet så går ofta, men räknat per månad är det väl ett par 100 till i diesel. Träningar varierar, liksom utrustning. Aldrig haft ute veterinärkostnader till nuvarande utöver normala kollar, annars kan de bli svindyrt, så nåt att räkna med.
 
Jag betalar from 1 januari 4450 för box på anläggning med ridhus, då ingår hö, utsläpp, morgon- och lunchfodring i veckorna och skrittmaskin. Eftermiddag/kväll och helger turas vi om med. Blir ca 1 kväll/5 veckor och 2 helger/år.
Tillkommer spån och kraftfoder. För min del ca 800 kr till/månad.
Skoning 1600-2000 beroende på årstid.
Gjorde tänderna i förra veckan det gick på 2300 kr - de måste göras 2 gånger/år.
Betalar 560 kr för försäkringen. Liv 150000 + full veterinärvård.
Veckoträningar 300 kr. Rider ca 1 helgkurs/månad 1500 kr samt enstaka dressyrträningar. De kostar 400 kr.
Det blir en del.....
 
Jag betalar 1600 i stallhyra, då har jag tillgång till ridhus, paddock, skrittmaskinen osv. Jag har ett pass på fyra veckor. Det som tillkommer är strö, hö och kraftfoder, vilket blir ca 1800. Skoning 1500 var 7:e vecka. Försäkring strax över 500 för 60000 i vetrinärvård och 5000 i liv. Sedan ca 1500 på träning i månaden. Våra tandläkarbesök har gått på närmare 10000 🙈 då har vi röntgat tänderna plus dragit ut tänder
 
Bor i södra norrland ca 2 mil utanför Sundsvall i en mindre by. Hyr ett stall med endast två boxar och sköter således allt själv, ingen service ingår. Betalar ca 4.200 för stallet ink hö och spån. Hovslagaren kostar ca 1.000:-/häst för helskoning. Försäkring ytterligare 1.000:-/mån för den häst jag äger själv. Den andra är en foderhäst där ägaren står för försäkringen. Extra foder och tillskott en tusenlapp till. Träning lägger jag ännu en tusenlapp i månaden på och ibland lika mycket till om "sällantränaren" kommer upp.

Ridhusabbonemang och medlemsavgift 2000:-/år. Licenser 1.500:-/år. Tävlingskostnader varierar förstås men med körning blir det nog en tusenlapp per start. Alltid kul när en vinner tillbaka startavgiften!

Osteopaten kostar 1.800:-/ behandling. Blir 1-3 ggr/häst/år. Vaccinering 600:-/häst/år.

Veterinärkostnader 2021 var rätt milt. Ink en kastrering och extra tandjobb landade jag på under 20' i år. Värsta året 2018 när jag hade två långtidsskadade hästar, en MR gjordes 35 mil enkel resa bort och en häst togs bort på klinik hamnade jag runt 50'. Dock ex all specialskoning på klinik. Det blev nog 10' till.

Och sen kostar all utrustning såklart. En bra sadel är värt att lägga en god summa på. Transport är en förutsättning om en tävlar. Och då måste en ha en bil som drar transporten. Och ett körkort med rätt behörighet.

Men det är värt varje krona💖.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 009
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp