Kostnader när man är hästägare

Storstadsområde, står i nybyggt och jättefint stall med allt man kan behöva. Ridhus, ridbana, ridvägar, ovalbana är på gång och ska byggas, bra tränare som kommer ofta osv. Boxplats där det ingår hö, mer spån än jag gör av med på en månad, utsläpp på morgonen på vardagar samt fodring i hagar. Vi delar på insläpp/kväll och helgerna. Kostar 4500.

Helskoning (varmskoning, välutbildad hovslagare) kostar 1500, jag skor min var sjunde vecka just nu.

Försäkring varierar som sagt var rejält med rasen osv.

De tränare jag rider för just nu ligger på 500 för 30 minuter respektive 550 för 40 minuter.

Ingen aning om vad jag lägger på ytterligare foder över hö men det borde inte vara så jättemycket då han inte äter så mycket.

Sadelkoll, vaccin, tandcheck osv görs regelbundet men jag har inte helt hundra koll på kostnaderna faktiskt. Borde jag kanske ha.

Jag vet att jag skulle kunna komma undan mycket billigare om jag vill/behöver vilket är skönt om livet skulle skita sig men just nu vill jag träna och detta stallet ger fantastiska möjligheter till det.
 
Jag har en minishettis och en D-ponny. Dem står hemma och jag verkar själv.

Totalt betalar jag nu 3 kr/kg grovfoder, 190 kr/mån kraftfoder, 200 kr/mån mineraler, 2’300 kr/år tandis och vaccination, 420 kr/mån försäkring. Sedan är det lite större utgifter ibland då min minishettis behöver rakas året runt och kräver såldes täcke efter årstid. Boots, viss utrustning, om stängslet behöver underhåll, virke till byggen. Mina står på lösdrift och har investerat i praktiska lösningar, som frostfritt vatten, köldriddå, grusade underlag, grindar med tajmer. När ligghallen används flitigt går det åt 2-4 torv/spånpelletssäckar (200-400 kr/mån).
 
Hej!
Jag skulle vilja bli lite uppdaterad på kostnader kring häst. Det är 10 år sedan jag hade häst och då hade jag eget stall. Nu ska jag ha hästen uppstallad hos någon men har inte koll alls på priser.
Vad jag undrar är tex pris på en helskoning, kilopris på hö, stallhyra, försäkring och annat som är ett måste. Jag förstår ju att priserna skiljer sig åt beroende på var man bor etc, men jag skulle verkligen vilja få en fingervisning på vad jag ska räkna med. Själv bor jag i Kalmar län.
Tacksam för svar!
Räknade ut att min inackorderade hobbyhäst kostade 5000kr/mån i snitt så länge hästen och utrustningen höll sig hel.

Nu bor jag förvisso i Umeå så priserna skiljer sig säkert men.

Stallplats verkar ligga runt 2500kr inkl hö och strö. Då ingår normalt nästan inga utsläpp eller fodringar.

Tror jag betalade runt 1300kr för hovis (helskoning) men mer på vintern med sulor och brodd.

Försäkringen kostade 700kr/mån hos Agria. 60’ i liv och 80’ i vet.

Just nu har jag ingen egen häst men har eget stall, så kan åtminstone svara på att höet ligger runt 1,50kr/kg inkl utkörning och Kutterspån ligger på 70kr/balen och det går åt kanske 2 st i veckan.
 
Räknade ut att min inackorderade hobbyhäst kostade 5000kr/mån i snitt så länge hästen och utrustningen höll sig hel.

Nu bor jag förvisso i Umeå så priserna skiljer sig säkert men.

Stallplats verkar ligga runt 2500kr inkl hö och strö. Då ingår normalt nästan inga utsläpp eller fodringar.

Tror jag betalade runt 1300kr för hovis (helskoning) men mer på vintern med sulor och brodd.

Försäkringen kostade 700kr/mån hos Agria. 60’ i liv och 80’ i vet.

Just nu har jag ingen egen häst men har eget stall, så kan åtminstone svara på att höet ligger runt 1,50kr/kg inkl utkörning och Kutterspån ligger på 70kr/balen och det går åt kanske 2 st i veckan.
Snart har du egen häst, hoppas vi! :love:

Jag räknar med att mina hästar kostar ca 5000 kr vardera när de är uppstallade på anläggning med ridhus, ridbana etc.
 
Min häst är skadad, bara bandagekostnaderna är nog uppe i kanske 3-4000kr. Därtill veterinärkostnaderna samt medicin. Försäkringen betalar en del men långt ifrån allt!
 
Min häst är skadad, bara bandagekostnaderna är nog uppe i kanske 3-4000kr. Därtill veterinärkostnaderna samt medicin. Försäkringen betalar en del men långt ifrån allt!
Ja herregud. Vill inte ens veta hur mkt pengar jag lagt på kompresser, bomull och diverse förbandsmaterial. Sånt går ju inte på försäkringen..
 
Ja herregud. Vill inte ens veta hur mkt pengar jag lagt på kompresser, bomull och diverse förbandsmaterial. Sånt går ju inte på försäkringen..
Nä det gör ju inte det och lätt att glömma bort! En skada sker så lätt! Är tacksam att jag har ett ”hästsparkonto” vid sidan av, och ett bra jobb! Det är dyrt att ha häst! Lätt att räkna på de löpande månadskostnaderna men också lätt att glömma sjukkostnaderna!
 
Nä det gör ju inte det och lätt att glömma bort! En skada sker så lätt! Är tacksam att jag har ett ”hästsparkonto” vid sidan av, och ett bra jobb! Det är dyrt att ha häst! Lätt att räkna på de löpande månadskostnaderna men också lätt att glömma sjukkostnaderna!
Ja man måste ha en bra buffert och/eller ordentligt utrymme för extra. Under hela vinterhalvåret tror jag att jag hade minst en veterinärräkning varje månad. Tur man har försäkring men även självrisken springer iväg..
 
Ja man måste ha en bra buffert och/eller ordentligt utrymme för extra. Under hela vinterhalvåret tror jag att jag hade minst en veterinärräkning varje månad. Tur man har försäkring men även självrisken springer iväg..

Självrisken är inte att leka med. MIn unghäst behandlas nu för kotledsinflammation - för andra gången det senaste halvåret. Jag är uppe i alla fall 10 000 i självriskkostnad.

För att inte tala om medicin till fångshettisen. Metacam är svindyrt!!!

/Lizzie
 
Självrisken är inte att leka med. MIn unghäst behandlas nu för kotledsinflammation - för andra gången det senaste halvåret. Jag är uppe i alla fall 10 000 i självriskkostnad.

För att inte tala om medicin till fångshettisen. Metacam är svindyrt!!!

/Lizzie
Medicin går ju på försäkringen som tur är!

Jag räknar inte ens på vad jag lagt i självrisk. Några tusenlappar här och här, mer vill jag inte veta🙈
 
Medicin går ju på försäkringen som tur är!

Jag räknar inte ens på vad jag lagt i självrisk. Några tusenlappar här och här, mer vill jag inte veta🙈
Till mina ridhästar ingår medicin på försäkringen som tur är. Tyvärr missade jag att ändra ponnyns försäkring då Folksam gjorde om sina hästförsäkringar. Ponnyn blev placerad i någon form av basförsäkring. Efter första fångafallet för flera år sedan, så gick det inte att ändra till den stora försäkringen. Tyvärr. Eller jag kan ändra, men då får hon reservation för fången.

/Lizzie
 
Till mina ridhästar ingår medicin på försäkringen som tur är. Tyvärr missade jag att ändra ponnyns försäkring då Folksam gjorde om sina hästförsäkringar. Ponnyn blev placerad i någon form av basförsäkring. Efter första fångafallet för flera år sedan, så gick det inte att ändra till den stora försäkringen. Tyvärr. Eller jag kan ändra, men då får hon reservation för fången.

/Lizzie
Aha, surt! Det kan ju bli en saftig post, håller med dig om att metacam är svindyrt! Tusenlappen för typ 10 dagars behandling liksom😳
Jag har även förbrukat mycket plegicil gel under skadetid och igångsättning men även det har försäkringen tagit. Tacksam!
 
Betalar
- stallhyra 3200 kr/månad (inkl hö och spånpellets)
- Kraftfoder ca 500 kr/månad
- Vitaminer och tillskott ca 750 kr/månad
- hovslagare ca 2000 kr/skoning
- försäkring (låg liv, hög veterinär) ca 650 kr/månad
- träning ca 2000 kr/månad
- tävling ca 500 kr/månad under säsongen

Utöver det tillkommer ju utrustning som går sönder, och allt annat som kan hända när man har häst... Hade veterinärräkningar på ca 6000 i juni till exempel.
 
Var tvungen att leta upp den här tråden då jag summerade mitt första år som hästägare. Jag snittar på 21 082 SEK per månad :o . Då har jag inte räknat med bensinkostnader och morötter 🚗🥕.

Jag hade tänkt mig runt 7500 SEK per månad. Det inkluderar all utrustning då jag inte hade något innan. Sedan är hästen skadad och vi har varit fram och tillbaka till veterinär sedan februari och det är inte slut än...
 
Svarar för skojs skull jag med.
Stallhyra : 2500 i månaden för två boxar, då ingår spån
Hö: ca 800 i månaden
Försäkring: ca 550
Kraft: 500 ca (lucern o pelletsmineraler)
Hovis: 900 (enbart verkning för två hästar)
= 5250 i månaden
Utöver det utrustning, vaccin, träckprov och ev avmaskning, tandis, samt ev oförutsedda olyckor och annat.. som att ena hästen ska kastreras inom kort o vet ska ut för det, eller nu när hästarna skulle tillreggas inför jordbruksverkets nya regler o vet skulle ut o signalementkolla mm.

Usch sånt här vill man ju knappt tänka på... behöver nog mer inkomster 🙈
😂
 
Svarar för skojs skull jag med.
Stallhyra : 2500 i månaden för två boxar, då ingår spån
Hö: ca 800 i månaden
Försäkring: ca 550
Kraft: 500 ca (lucern o pelletsmineraler)
Hovis: 900 (enbart verkning för två hästar)
= 5250 i månaden
Utöver det utrustning, vaccin, träckprov och ev avmaskning, tandis, samt ev oförutsedda olyckor och annat.. som att ena hästen ska kastreras inom kort o vet ska ut för det, eller nu när hästarna skulle tillreggas inför jordbruksverkets nya regler o vet skulle ut o signalementkolla mm.

Usch sånt här vill man ju knappt tänka på... behöver nog mer inkomster 🙈
😂
Och nu när man har haft häst några månader inser man hur mycket man lägger på allt runtikring som nya grimmor, nosludd, tömmar, godis, täcken, värmebalja, mockarstövlar, arbetshandskar, morakniv, termokjol, extrahjälm, fodermorötter, fodersalt etc
 
Preliminär kostnad sydvästra skåne
Kallhyra 1900kr
Strö 350kr
Grovfoder 900kr
hovslagare ca 1500kr var 6-8 vecka, så säg 750kr/månad
mineraler 50kr
Försäkring 400kr (billig ras)
= 4350kr, har räknat en löpande kostnad på 5000kr i månaden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 009
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp